2010-11-29, 11:08
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tunn story som många sagt, runt -35 och framåt var många gubbar med i Nazipartiet. De smarta spelade med i handlingen och kom ut med en förmögenhet på toppen. Sedan kostar det inget göra avbön, offentligt eller i efterhand. Det man har på banken är ju svårt lämna igen... synd inte TV4 berättade mera kring vilka Naziströmmningar det fanns i Sverige runt -35 och framåt. Adolf och Göring var ju rena rock-roll stjärnor på den tiden... Med tanke på Görings Sverigeanknytning så kom vi billigt undan. Adolf ville gärna införliva Sverige under Germansk flagga... Nu spelade LKAB och Wallenbergarna med och blir lite smårika på kuppen. Samma som Silvia´s farsa. Inget fel i det i efterhand. Bätte det än komma i onåd och hamna i en gaskammare, fångläger eller experiment där någon kroppsdel skall undersökas utan bedövning...
Nu levde ju dock WS inte i Tyskland vid nazisternas maktövertagande utan i Brasilien. Det var där han som en av mycket få utvandrade tyskar valde att gå med i utlandstyskarnas egen nazi-organisation redan 1934 och i Brasilien var han ju uppenbarligen också en ganska aktiv medlem. Han valde dessutom 1938! att återvända hem med hustru och små barn till ett Tyskland där nazisterna nu verkligen befäst sin makt och börjat arbetet med att utvidga sitt "lebensraum". Så gör nog inte en man som bara kände att han för sin och familjens säkerhet var "tvingad" att delta i "maskineriet"! Väl i Tyskland deltar han i den sk arifieringen av judisk egendom genom att "överta" en fabrik ägd av en judisk familj...Nej jag tror faktiskt inte alls att WS var en "vanlig" bekymrad tysk familjefar som för sin familjs skull skrev in sig i Nazistpartiet! Han och hans familj hade ju uppenbarligen också "förmånen" att ganska opåverkade klara sig igenom 2:a världskrigets fasor i ett sönderbombat och förött Tyskland! Och det var nog tyvärr heller inte särskilt många vanliga bekymrade familjefäder och fabriksägare som ansåg sig tvingde ge sig iväg till Sydamerika ngt år efter krigsslutet!
Nu kan ju självklart inte Silvia f. 1943 lastas för sin fars göranden och låtanden under andra världskriget! Men hon är ju genom sitt giftermål med Sveriges statschef en viktig person i det offentliga Sverige. Jag tycker visst att det är relevant att ta upp hennes uppväxtförhållanden, vilket hem hon kom ifrån, hur hon uppfostarades etc. Nu är det ju mycket möjligt att syskonen S aldrig egentligen ifrågasatte sin fars "verksamhet" under kriget. Det var ju givetvis i många tyska familjer ett oerhört känsligt ämne, självklart!
Om Silvia aldrig haft en aning om att hennes fars förehavanden under 2:a världskriget förmodligen är ngt mer "komplicerade" än en "vanlig" tysk familjefars, så måste jag säga att jag tycker uppriktigt synd om henne. Jag tror nog att de flesta normala människor skulle bli mer än chockade om vi fick veta att vår beundrade och älskade pappa ingått aktivt i en organisation med en så alltigenom vidrig människosyn som den nazisterna visade prov på
I dag hade det säkert blivit mer rabalder om Silvias bakgrund även i Sverige redan vid giftermålet!