Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-17, 23:26
Medlem
klimaxxs avatar
Sitter på en Macbook Pro senaste modellen, men hur funkar F-kommandona?

När jag till exempel spelar poker på Betsson står det att man kan använda F1, F2 och F3 till Fold, Check och Bet, men trycker jag på de tangenterna regleras bara ljusstyrkan på skärmen.

Samma när jag försöker uppdatera en sida i Safari genom F5.

Alltså: Hur får man fram F-tangenternas alternativa funktioner, så de inte bara lyder den lilla symbolen som finns på var och en av F-knapparna? (ljus-symboler, ljudsymboler osv)

ALT-knappen låter ju som en puzzle-solver här men icke.

Förslag?
Citera
2010-06-17, 23:31
Medlem
systems avatar
Knappen längst nere till vänster på tangentbordet – fn – ska hållas in på de bärbara Macarna.

Om man vill göra tvärtom, alltså att fn istället ska användas för att ställa ljusstyrka och styra iTunes etc, så fixas det i Systeminställningar > Tangentbord > Använd F1, F2, osv. som vanliga funktionstangenter
Citera
2010-06-17, 23:33
Medlem
System Preferences --> Keyboard --> Checka i rutan "Use all F1, F2, etc. keys as standard function keys
Citera
2010-06-17, 23:35
Medlem
Snöjs avatar
På mitt tangentbord i aluminium jag fick med iMac 24" finns det en knapp som heter "fn". Håller jag in denna funkar F-knapparna som F1-12.

Man kan även ställa in att de ska fungera som vanliga F1-12 i Systeminställningar -> Tangentbord -> Tangentbord -> "Använd F1, F2, osv. som vanliga funktionstangenter", När det här alternativet är markerat trycker du ned fn-tangenten när du vill använda specialfunktionerna som visas på tangenterna.
Citera
2010-06-17, 23:36
Medlem
systems avatar
Citera
2010-06-17, 23:37
Medlem
CenkAslans avatar
Varför vill du uppdatera sidan med F5? Det gör man ju enklast med cmd-r (som i Reload).
Citera
2010-06-17, 23:40
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Är man inte tillräckligt snabb är det alltid någon som hinner svara innan man skrivit klart
Citera
2010-06-18, 00:44
Medlem
klimaxxs avatar
Tack alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in