2010-06-17, 09:11
Medlem
MrOaikis avatar
Jag blir så trött på strejker, där de strejkande inte tycks gå med på någon som helst kompromiss. Sopkörarna i Stockholm t.ex. Extrema löner och lönetillägg, och tänkte minsann inte rubba sin bonus oavsett vad.

Jag har ibland tänkt på hur jag skulle göra om jag var en riktigt stor arbetsgivare. Så stor att det faktiskt direkt skulle kännas i landet om bolaget lade ner. Hur skulle jag reagera vi en storstrejk? Jag skulle försöka förhandla, men skulle det inte gå, så skulle jag helt enkelt lägga ner hela verksamheten. 20 000 människor arbetslösa bara sådär. Detta förutsatt att jag har så mycket pengar på kontot, att det inte skulle förändra min situation.

Min fråga är egentligen... Har någon arbetsgivare någonsin varit så hård i förhandlingarna, eller har de alltid löst sig?
Citera
2010-06-17, 13:10
Medlem
zorb89s avatar
Jag förstår mig inte på strejker. Ingen av dom vinner ju på det. Alla miljoner som ryker per dag nu borde väl ändå ha varit smartare att lägga på ökade löner i långa loppet

Om det nu var dåliga löner det gällde. Har inte hängt med..
Citera
2010-06-17, 13:31
Medlem
goE-s avatar
Ronald Reagan avskedade 11.345 flygledare som genomförde en olaglig strejk 1981. Han passade även på att förbjuda dem att någonsin arbeta som flygledare i USA igen.

Strejken bröt mot en lag och de strejkande ombads återvända till sina arbeten. Endast 10% gjorde så. De blev då informerade om att återvända till sina arbeten eller förlora jobben. När detta hot inte togs på allvar genomförde Reagan det.

(Källa: Wikipedia )

Gällande ditt agerande så är det inte ekonomiskt rationellt MrOaiki. Om du står som företagsledare med 20.000 anställda och tillräckligt på fickan för att leva gott resten av livet kan du absolut bestämma dig för att stänga ned verksamheten. However så är det högst sannolikt ekonomiskt irrationellt att agera så, då en nedstängning innebär ett avbrutet kassaflöde, alltså ingen framtida inkomst. Att fortsätta driva företaget innebär att du får bita ihop och eventuellt gå med på ett par krav som är "felaktiga", men att du fortsätter dra in pengar.

Många företagsledare arbetar inte för sin egen överlevnad, eller för att få tillräckligt med pengar till att försörja familjen. De har de redan. De arbetar därför att de brinner för det de byggt upp, och vill bygga det vidare.
Citera
2010-06-17, 15:24
Medlem
Friendslayers avatar
Manligt gjort av Reagan, den siste riktige presidenten som många brukar säga.
Citera
2010-06-17, 19:16
Medlem
Nathurams avatar
Å andra sidan kunde Reagan kalla in tusentals flygledare från försvaret på skattebetalarnas bekostnad för att ta över så att bristen på flygledare aldrig behövde vara en realitet.

Om t,ex ett privat bygg företag råkar ut för strejk så stannar allt omedelbart. Dom kan inte ta några hundra miljoner i skattpengar och köpa sig nya arbetare.

Reagan var inget speciellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in