2010-06-16, 21:06
Medlem
West-ens avatar
Jag använder den alternativa CD:n för att få större kontroll över installationsprocessen och för att kunna konfigurera mina krypterade partitioner (inklusive /) som jag vill. Ett steg i installationsprocessen av Xubuntu 10.04 gick dock fel (~85%), och efter flertalet upprepade försök valde jag att hoppa över detta. Steget var "Välj och installera programvara" och efter installationens slut verkar maskinen sakna X och säkerligen en hel del annat!

Vad gör jag?
Citera
2010-06-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Jag använder den alternativa CD:n för att få större kontroll över installationsprocessen och för att kunna konfigurera mina krypterade partitioner (inklusive /) som jag vill. Ett steg i installationsprocessen av Xubuntu 10.04 gick dock fel (~85%), och efter flertalet upprepade försök valde jag att hoppa över detta. Steget var "Välj och installera programvara" och efter installationens slut verkar maskinen sakna X och säkerligen en hel del annat!

Vad gör jag?
men du kan alltså boota? apt är konfigurerat? om du har trådad nätåtkomst ska det nog bara vara att köra
Kod:
sudo apt-get install xubuntu-desktop
kör gärna en uppdatering av apt-get först, kanske kommer den fråga efter att du ska köra lite "sudo apt-get -f install" också...
Citera
2010-06-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en

Vad gör jag?
men du kan alltså boota? apt är konfigurerat? om du har trådad nätåtkomst ska det nog bara vara att köra
Kod:
kör gärna en uppdatering av apt-get först, kanske kommer den fråga efter att du ska köra lite "sudo apt-get -f install" också...
Citera
2010-06-16, 23:01
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
Kod:
Jo, apt verkar vara intakt. jag har funderat på att installera xubuntu-desktop så snart jag får en trådad anslutning. Jag har försökt att konfigurera wifi-kortet i terminalen ett otal gånger, utan att lyckas.

Jag gillar dock inte att jag saknar information om exakt vad i standardsetupen för xubuntu som inte har installerats. Kerneln ger mig en exempelvis en del felmeddelanden vid uppstart och lösenfrasprompten ser inte riktigt kry ut. Vad kan saknas förutom X? Finns det någon smidig metod att identifiera dessa teoretiska saknade paket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in