2010-06-16, 19:16
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Jag har en TreuCrypt-container på en Windowsdator jag skulle behöva skicka iväg till en annan maskin genom att använda rSync. Windowsdatorn delar ut katalogen där TC-containern ligger men det första problemet jag stöter på är att containern är låst eftersom den är monterad i Windows.

Det korrekta sättet att trots detta komma åt filen är att ta en Volume shadow copy på filen eftersom det funkar fint även om filen är låst. Problemet är bara att jag inte vet hur - om det över huvud taget går - jag från Debian kommer åt den här kopian. Inifrån Windows går det att lösa, men om jag hade sluppit den fula lösningen att inför varje backup behöva göra en komplett kopia på hela containern och sen köra backup på den filen. Med tanke på att containern ligger någonstans mellan 20 och 30 gig i storlek så blir det dels ganska så tidskrävande, men samtidigt måste jag alltid se till att ha 30-40 gig ledigt någonstans så att filen kan mellanlanda.

Finns det något snyggt sätt att fixa det här, eller kanske någon helt annan metod att över nätverk backa en hel monterad TC-container? Eftersom backupen ska till en dator i en helt annan stad så är det viktigt att datamängden hålls nere.
Citera
2010-06-16, 21:10
Moderator
Falukropps avatar
I ditt läge hade nog jag först och främst kollat upp eventuella möjligheter att montera remotekopian av TC-containern på din lokala windowsburk. Om rsync är den enda vägen du har att prata med remoteburken, så kanske det finns någon möjlighet att tunnla någon vpn-variant genom detta?

Lyckas du på ett eller annat vis montera remotekopian av TC-containern som en smb-share, borde du ju kunna köra något "riktigt" backupprogram som bara hanterar de filer som ändrats i containern, istället för att hålla på och skicka hela containern varenda gång.

Men annars känns det på nåt sätt som att du åker på att kopiera hela rasket hur du än vrider och vänder på det. Visst kanske det finns nån smart diffutility som kan diffa två filer utan att skicka all data över nätverket, men det känns ändå som att nåt sånt vore risky business att köra på.

Hur du gör en kopia av en monterad TC-image på Windowsdatorn från Debiandatorn vet jag inte. Är det möjligen ett alternativ att försöka rsynca över den direkt från Windowsdatorn via lämplig rsyncklient för Windows?
Citera
2010-06-16, 21:48
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Hela tanken med att skicka containern är att jag kan lägga det på vilken dator som helst egentligen. Jag behöver varken oroa mig för säkerheten eller ärligheten där backupen hamnar, och dessutom kan inte min backup av misstag svälla och bli hur stor som helst. Genom att skicka hela containern behöver jag inte ens fundera på att kryptera överföringen.

I nuläget har jag alla personliga filer som dokument och bilder på Debianservern. Ifrån den backar jag varje natt till min Windowsdator. Backupen är alltså fixad, men original och kopia ligger fortfarande i samma hus, vilket jag nu vill försöka komma till rätta med. Den allra smidigaste lösningen för mig vore då att bara skicka containern som en enda stor klump och inte behöva oroa mig över någonting alls.

Hade det inte varit för att jag tycker den snyggaste lösningen är att låta servern sköta allt så kan jag schemalägga överföringen på Windowsdatorn. Där har jag tillgång till allt vad Shadow volume copy har att erbjuda, och via DeltaCopy kan jag köra rSync vart jag vill. Enda kruxet är att jag inte tycker lösningen är särskilt snygg.

Dessutom kan jag inte rimligtvis vara den förste som med en Linuxserver vill ta backup på låsta filer. Allt från databaser till Outlookfiler är ju i princip alltid låsta.

Aha, fick för mig att det var viktigt att hålla nere datamängden, och skickar du hela imagen så är det ju inte mycket man kan göra åt den saken. Men ja, då handlar det helt enkelt om att hitta ett sätt att skicka hela rasket utan att behöva göra en lokal kopia först

Är det bara grejer från Debianburken du vill backupa? Mellanlandar du med andra ord det bara på Windowsburken för att få in det i TC-containern, som du bara kan skicka rätt av utan att behöva fundera något mer på saken?

I sådana fall är det väl egentligen inget som hindrar att du kör TC på Debianburken istället, direkt på den partition du nu lagrar datan på? Du behöver ju inte kryptera hela partitionen, du kan ju köra det med en containerfil som tar upp så mycket plats den behöver för närvarande på partitionen, och skriva ett cronjobb som rsyncar över containerfilen till remoteburken vid lämpliga klockslag. Som bonus får du ju ditt privata material lagrat krypterat också.
Senast redigerad av Falukropp 2010-06-17 kl. 17:40.
Citera
2010-06-17, 18:13
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Hela tanken med att skicka containern är att jag kan lägga det på vilken dator som helst egentligen. Jag behöver varken oroa mig för säkerheten eller ärligheten där backupen hamnar, och dessutom kan inte min backup av misstag svälla och bli hur stor som helst. Genom att skicka hela containern behöver jag inte ens fundera på att kryptera överföringen.

I nuläget har jag alla personliga filer som dokument och bilder på Debianservern. Ifrån den backar jag varje natt till min Windowsdator. Backupen är alltså fixad, men original och kopia ligger fortfarande i samma hus, vilket jag nu vill försöka komma till rätta med. Den allra smidigaste lösningen för mig vore då att bara skicka containern som en enda stor klump och inte behöva oroa mig över någonting alls.

Hade det inte varit för att jag tycker den snyggaste lösningen är att låta servern sköta allt så kan jag schemalägga överföringen på Windowsdatorn. Där har jag tillgång till allt vad Shadow volume copy har att erbjuda, och via DeltaCopy kan jag köra rSync vart jag vill. Enda kruxet är att jag inte tycker lösningen är särskilt snygg.

Dessutom kan jag inte rimligtvis vara den förste som med en Linuxserver vill ta backup på låsta filer. Allt från databaser till Outlookfiler är ju i princip alltid låsta.

Aha, fick för mig att det var viktigt att hålla nere datamängden, och skickar du hela imagen så är det ju inte mycket man kan göra åt den saken. Men ja, då handlar det helt enkelt om att hitta ett sätt att skicka hela rasket utan att behöva göra en lokal kopia först

Är det bara grejer från Debianburken du vill backupa? Mellanlandar du med andra ord det bara på Windowsburken för att få in det i TC-containern, som du bara kan skicka rätt av utan att behöva fundera något mer på saken?

I sådana fall är det väl egentligen inget som hindrar att du kör TC på Debianburken istället, direkt på den partition du nu lagrar datan på? Du behöver ju inte kryptera hela partitionen, du kan ju köra det med en containerfil som tar upp så mycket plats den behöver för närvarande på partitionen, och skriva ett cronjobb som rsyncar över containerfilen till remoteburken vid lämpliga klockslag. Som bonus får du ju ditt privata material lagrat krypterat också.

Citera
2010-06-26, 04:39
Medlem
dunkenbergmans avatar
Som jag förstår det så ska shadow copy stöd finnas i SAMBA 3 och högre.. Se om du kan använda något av verktygen som följer med där.

Annars kan du väl bara ta en snapshot på filen via ett SMB-mount? Tex http://rsnapshot.org/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in