2010-06-16, 08:14
Medlem
Rallarsvingens avatar
Jag har en fråga om eternit. Har kollat på ett eternithus (väggar och tak), byggt på 1930-talet. Antar att det är svårt att svara om man inte själv sett huset, men rent generellt, hur lång livslängd har eternit? Huset ser ju lite så där eternitgrått och flammigt ut, mossa på taket etc.

Jag har googlat och läst och förstått att eternit har en lååång livslängd, och att det finns folk som numera nästan tycker att eternithus ska "kulturmärkas" och bevaras som en del av vårt kulturarv, då de försvunnit iom att folk är rädda för gifterna. Däremot har jag inte riktigt förstått hur lång livslängd eternit har. (har ex läst att eterniten luckras upp när den blir gammal, och då riskerar släppa igenom väta)

Själv tycker jag att en 70 år gammal fasad låter väääldigt gammal (om jag utgår ifrån att fasaden suttit där sen begynnelsen), och hoppas att någon luttrad fb-snickare har lite info om jag är fel eller rätt ute. Kan man skrubba av tak och väggar och låta fasaden vara i ett antal år till?

(jag är relativt väl insatt i giftaspekterna, så solokommentarer om dem behövs ej!)

Tackar på förhand!
//R
Citera
2010-06-16, 08:19
Medlem
Carl Serungs avatar
Tja, varför tror du man valde handelsnamnet Eternit som är en omskrivning för aeternitas dvs evighet?

Eternitpalttorna i sig själv har inget bäst före datum. Möjligen att de kan bli missfärgade/alger, men detta är lätt att åtgärda. Om huset är från 30 talet skulle jag tro att det är omklätt med Eternit någon gång på 50-talet.
Citera
2010-06-16, 08:49
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tja, varför tror du man valde handelsnamnet Eternit som är en omskrivning för aeternitas dvs evighet?

Eternitpalttorna i sig själv har inget bäst före datum. Möjligen att de kan bli missfärgade/alger, men detta är lätt att åtgärda. Om huset är från 30 talet skulle jag tro att det är omklätt med Eternit någon gång på 50-talet.

Jo betydelsen av namnet har jag sett i mitt googlande! Men har lite svårt att omskriva just evighet i byggnadsterminologi!

Stort tack för dina tankar kring att huset troligen klätts om på 50-talet! Det puttar ju iaf fram fasadens ålder tjugo år framåt! Det där med att plattorna med tiden kan bli uppluckrade av väta (gäller kanske främst tak?), har du ngn tanke kring det? Generellt sett alltså.

Jag har gått ifrån att tycka att eternit är ett fruktansvärt fult och giftigt byggmaterial till att anse att det är lite halvcharmigt och att giftet inte är skadligt förrän det är i dammform och i mycket stora kvantiteter...
Citera
2010-06-16, 09:00
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag har då aldrig sett några plattor som luckrats upp och har väldigt svårt att tänka mig det faktiskt. Eternit är något vi skall vara rädda om, dessa "torparkex" (eller norskt tegel om man så vill) påminner om en tid då vi hade ett välmående Sverige. Eternit är mer eller mindre "idiotsäkert" som byggnadmaterial.
Som kuriosa kan jag berätta att min far tillhörde en av "höjdarna" på Skandinaviska Eternit AB i Lomma. (mer känt som Lomma Eternit).

Citera
2010-06-16, 12:40
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Jag har då aldrig sett några plattor som luckrats upp och har väldigt svårt att tänka mig det faktiskt. Eternit är något vi skall vara rädda om, dessa "torparkex" (eller norskt tegel om man så vill) påminner om en tid då vi hade ett välmående Sverige. Eternit är mer eller mindre "idiotsäkert" som byggnadmaterial.
Som kuriosa kan jag berätta att min far tillhörde en av "höjdarna" på Skandinaviska Eternit AB i Lomma. (mer känt som Lomma Eternit).

Haha! Då tar jag dina ord som absolut sanning (att du därtill är skåning ger dig ytterligare några pluspoäng :-))! Tack igen för dina svar. Som okunnig gröngöling är alla tankar och råd till stor hjälp.

Det här med eternitens "återkomst" - kanske fel ordval, men att man iaf ska fundera över att bevara det - är nyheter för mig. Jag har levt i tron att om man köper eternithus så ska "skiten ner", men har nu förstått att dessa hus på ett sätt nästan är lite av ett kulturarv som riskerar att dö ut.
//R
Citera
2010-06-16, 12:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Haha! Då tar jag dina ord som absolut sanning (att du därtill är skåning ger dig ytterligare några pluspoäng :-))! Tack igen för dina svar. Som okunnig gröngöling är alla tankar och råd till stor hjälp.

Det här med eternitens "återkomst" - kanske fel ordval, men att man iaf ska fundera över att bevara det - är nyheter för mig. Jag har levt i tron att om man köper eternithus så ska "skiten ner", men har nu förstått att dessa hus på ett sätt nästan är lite av ett kulturarv som riskerar att dö ut.
//R
Jepp! både kulturarv, sen får du ju se till fördelarna med ett underhållsfritt material.
Citera
2010-06-16, 12:58
Medlem
Xrateds avatar
Citat:
Jepp! både kulturarv, sen får du ju se till fördelarna med ett underhållsfritt material.

Vet du hur man framställer eternit det är en sten eller något liknande va från början?
Citera
2010-06-16, 13:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xrated
Vet du hur man framställer eternit det är en sten eller något liknande va från början?
Grovt förenklat: Mineralen asbest blandas med cement Därav namnet Asbestcement som är det korrekta namnet . Eternit är ett varumärke som dock blivit synonymt för Asbestcement. Fanns en fabrik som låg i Köping om jag inte minns fel. Deras varumärke kallades Invarit. Den mest berömda Eternitplattan kallades Sidiplattan. (Tillverkad av Lomma Eternitbolag)
Citera
2010-06-16, 13:25
Medlem
Xrateds avatar
Citat:
Grovt förenklat: Mineralen asbest blandas med cement Därav namnet Asbestcement som är det korrekta namnet . Eternit är ett varumärke som dock blivit synonymt för Asbestcement. Fanns en fabrik som låg i Köping om jag inte minns fel. Deras varumärke kallades Invarit. Den mest berömda Eternitplattan kallades Sidiplattan. (Tillverkad av Lomma Eternitbolag)

Tack för infon!
Citera
2010-06-16, 16:49
Medlem
Arasalls avatar
Det som jag ser som främsta problemet med eternitfasader är att det kan vara fruktansvärt svårt att få tag i "nya" plattor om någon går sönder.

Där jag bor nu är mitt eternitförsedda (målade) hus inte så utsatt för skaderisker, men i ett tidigare hus råkade "autostradan" från stadens torg och korvkiosker ner till romantiska parken passera mitt hus, och ni kan ju själva tänka er att det rök några plattor här och där. Tack och lov hade den tidigare ägaren varit förtänksam nog att spara en hög skivor.

Dagens innehavare av detta hus har emellertid vandaliserat det helt, i mitt tycke, genom att riva ner fasaden fullständigt och sedan ha kvar timret bara, utan att lägga på ny fasad (huset är från 1800-talet), men har dock målat. Jaja, det var lite OT, men i alla fall ser jag eternitfasader som i det närmaste oförstörbara och de är underbart underhållsfria
Citera
2010-06-16, 17:55
Medlem
Lebreaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Det som jag ser som främsta problemet med eternitfasader är att det kan vara fruktansvärt svårt att få tag i "nya" plattor om någon går sönder.

Där jag bor nu är mitt eternitförsedda (målade) hus inte så utsatt för skaderisker, men i ett tidigare hus råkade "autostradan" från stadens torg och korvkiosker ner till romantiska parken passera mitt hus, och ni kan ju själva tänka er att det rök några plattor här och där. Tack och lov hade den tidigare ägaren varit förtänksam nog att spara en hög skivor.

Dagens innehavare av detta hus har emellertid vandaliserat det helt, i mitt tycke, genom att riva ner fasaden fullständigt och sedan ha kvar timret bara, utan att lägga på ny fasad (huset är från 1800-talet), men har dock målat. Jaja, det var lite OT, men i alla fall ser jag eternitfasader som i det närmaste oförstörbara och de är underbart underhållsfria
Det finns plattor som liknar eternit, fast utan den giftiga asbesten, som man kan använda för att laga. Jag är dock inte helt säker på om de får samma patina som den äkta eterniten, men bättre än inget!
Citera
2010-06-16, 20:18
Medlem
Rallarsvingens avatar
Jag (gröngölingen) sticker åter igen in ett tack för era svar! Uppskattas storligen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in