2010-06-16, 01:12
Medlem
Steffestekares avatar
Hej,. Lyssna på uttalet ca 35 sekunder in i klippet på ordet förevigad .
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article7308377.ab

Nog fan säger hon det jävligt fel/lustigt/detdrartilldigdinuppmärksamhetfördubrukarintehöaor detuttalasså

Hon lägger betoningen helt fel, eller?

Jag tänker mig ordet som man uttalar förevigt; alltså snabbt för och sedan vanligt på evigt. (är lite rökt så mina förklaringar låter kanske udda men i allfall)

Är det så ni säger?

Spela gärna in ljudklipp på när ni säger det och lägg upp här

Diskutera om uttalet på förevigad och dess variationer
Senast redigerad av Steffestekare 2010-06-16 kl. 02:05.
Citera
2010-06-16, 01:17
Medlem
cpskadans avatar
Tror du har länkat fel klipp

Men det här var också intressant
Citera
2010-06-16, 01:17
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Hej,. Lyssna på uttalet ca 35 minuter in i klippet på ordet förevigad .
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article7308377.ab

Nog fan säger hon det jävligt fel/lustigt/detdrartilldigdinuppmärksamhetfördubrukarintehöaor detuttalasså

Hon lägger betoningen helt fel, eller?

Jag tänker mig ordet som man uttalar förevigt; alltså snabbt för och sedan vanligt på evigt. (är lite rökt så mina förklaringar låter kanske udda men i allfall)

Är det så ni säger?

Spela gärna in ljudklipp på när ni säger det och lägg upp här

Diskutera om uttalet på förevigad och dess variationer

Såg klippet nyss och reagerade också över uttalet. Hon läser garanterat innantill och försöker tala tydligt. Fail.

Edit. Klickade inte på din länk. Antog att det var sköldpaddsklippet på Aftonbladet?
Edit 2. Din länk är korrekt men tidsangivelsen fel. 35 sekunder in i klippet ska det vara....
Senast redigerad av lazycowboy 2010-06-16 kl. 01:20.
Citera
2010-06-16, 01:26
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazycowboy
Såg klippet nyss och reagerade också över uttalet. Hon läser garanterat innantill och försöker tala tydligt. Fail.

Edit. Klickade inte på din länk. Antog att det var sköldpaddsklippet på Aftonbladet?
Edit 2. Din länk är korrekt men tidsangivelsen fel. 35 sekunder in i klippet ska det vara....

Aftonbladet i ett nötskal. Efterblivna hypokondriker hela bunten.
Citera
2010-06-16, 01:34
Medlem
cpskadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazycowboy

Oj! Jag antog först att TS hade råkat skriva minuter istället för sekunder. Men så kollade jag hela klippet och hörde aldrig [för'evi:gad] så trodde det var fel klipp.

Men nu hörde jag det horribla uttalandet av ordet.
Citera
2010-06-16, 02:06
Medlem
Steffestekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Oj! Jag antog först att TS hade råkat skriva minuter istället för sekunder. Men så kollade jag hela klippet och hörde aldrig [för'evi:gad] så trodde det var fel klipp.

Men nu hörde jag det horribla uttalandet av ordet.

Skrev ju fel. Men rätt klipp var det som sagt. Editerade det.

Ja men då är det helt enkelt ett fel hon begår här och inte något accepterat uttryck någonstans i sverige.
Citera
2010-06-16, 11:04
Medlem
Fickludds avatar
Jag får "Sidan kunde inte hittas" när jag klickar på länken. Är den borta eller är det något tillfälligt fel?
Citera
2010-06-16, 12:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Jag får "Sidan kunde inte hittas" när jag klickar på länken. Är den borta eller är det något tillfälligt fel?
Jag kommer inte heller fram. Är det möjligen så att de läser Flashback på Aftonbladets webredaktion?
Citera
2010-06-16, 12:11
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kommer inte heller fram. Är det möjligen så att de läser Flashback på Aftonbladets webredaktion?

Logiken i varför de skulle ta bort ett helt klipp på grund av ett enda talfel känns inte rimlig. Men Aftonbladet är ju inte särskilt rimliga heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in