Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-10-30, 01:19
Medlem
Det var först med OS X 10.6.3 som Apple tillät plug-ins att komma åt t ex hårdvaruaccelererad videodekodning, något som Windows-plattformen klarar betydligt längre. Adobe och andra har tjatat och tjatat på Apple att tillåta access till grafikkortet men de verkade inte särskilt intresserade. En anledning till den stundtals patetiska Flash-prestandan på OS X kan således ligga i hur Apple tillåter anrop för renderingen. Således inte enbart Adobes fel.
Citera
2010-10-30, 01:20
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valle20
Steve Jobs (?) har väl sagt att att han mer eller mindre skiter fullständigt i flash. Varför kan man bara undra, man säljer världens populäraste mobil men förvägrar kunderna en standardiserad tjänst. Vill inte vara den som är den, men varför i hela friden väljer man apple när det finns öppen programvara?
För att man vill bort ifrån det, ser det som en del av det förgångna, jämför detta med när man tog bort diskettstationen, ramaskri i världen, men någon måste ta steget först.
Citera
2010-10-30, 01:25
Medlem
valle20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
För att man vill bort ifrån det, ser det som en del av det förgångna, jämför detta med när man tog bort diskettstationen, ramaskri i världen, men någon måste ta steget först.

Mig veterligen så är flash överlägset idag. Ser personligen inte html5 som en reell utmanare de närmsta åren. Ska man då, bara för att man tycker att framtiden finns någon annanstans, försämra sina kunders villkor över en lång tid enbart pågrund av sin egna övertygelse? Verkar helsnurrigt IMO
Senast redigerad av valle20 2010-10-30 kl. 01:28.
Citera
2010-10-30, 01:29
Medlem
torrenttobbes avatar
[quote=valle20][quote=torrenttobbe]För att man vill bort ifrån det, ser det som en del av det förgångna, jämför detta med när man tog bort diskettstationen, ramaskri i världen, men någon måste ta steget först.
Citat:

... Eller? Jag är övertygad om att ryssarna tyckte kommunism var något nytt, bra och spännande när det kom på tals. Men ärligt talat, har du hittat liknelsen i ölsumpen eller är det bara jag som missar poängen?

Nja jag vet inte riktigt vem av oss det är som missar poängen.
Flash=standard.
Apple anser att HTML5 är en bättre lösning (internet verkar hänga på, hittade siffror någonstans att 50% av flashmaterial nu går att se HTML5)
Diskettstation=standard
Apple ansåg att skivan var en bättre lösning och tog helt enkelt bort diskettstationen
Citera
2010-10-30, 01:30
Medlem
valle20s avatar
[quote=torrenttobbe][quote=valle20]
Citat:

Nja jag vet inte riktigt vem av oss det är som missar poängen.
Flash=standard.
Apple anser att HTML5 är en bättre lösning (internet verkar hänga på, hittade siffror någonstans att 50% av flashmaterial nu går att se HTML5)
Diskettstation=standard
Apple ansåg att skivan var en bättre lösning och tog helt enkelt bort diskettstationen

Haha det var jag som tolkade i ölsumpen, redigerade mendans du hann skriva! Kika igen
Citera
2010-10-30, 01:35
Medlem
torrenttobbes avatar
[quote=valle20][quote=torrenttobbe]
Citat:

Haha det var jag som tolkade i ölsumpen, redigerade mendans du hann skriva! Kika igen
Haha ok.

Citat:
Mig veterligen så är flash överlägset idag. Ser personligen inte html5 som en reell utmanare de närmsta åren. Ska man då, bara för att man tycker att framtiden finns någon annanstans, försämra sina kunders villkor över en lång tid enbart pågrund av sin egna övertygelse? Verkar helsnurrigt IMO

Hmmm är alldeles för dåligt insatt i flash/HTML5 för att egentligen ha en vettig åsikt.
Skulle fortfarande vilja ha svar i vems ansvaret är för en sämre prestanda för flash i OS X.
Själv håller jag mig utanför allt det där och använder click2flash
EDIT Jag kan inte se någon annan förklaring än att Apple ser HTML5 som inom snar framtid överlägset flash.
Citera
2010-10-30, 01:44
Medlem
Jag förstår helt och hållet Apple

Flashinnehåll går inte att styra / interagera med en touchskärm
Även om Flash släppte en IMBA flashversion till iPhone, iPad etc, så kan du fortfarande inte klicka nånstans i ett flashspel, en flashvideospelare eller dylikt.

Sedan tar det enorm bandbredd
Det har säkerhetshål, många
Det är ostabilt

och Adobe fixar ej dessa grejer!

om nu HTML5 finns och är bättre, vad är argumentet för att inte driva på det? Att flash är dominant? ffs, det är ju som att säga att "bluray-filmer är ovärt för all film finns redan på dvd"

det är HELT och HÅLLET adobes fel att flash på OSX ser ut som det gör, jag fattar inte varför folk tror det är steve jobs eller apple's fel. Sen när är det apple som gör flash?
Senast redigerad av Charlie. 2010-10-30 kl. 01:47.
Citera
2010-10-30, 01:45
Medlem
valle20s avatar
[quote=torrenttobbe][quote=valle20]
Citat:
Haha ok.

Hmmm är alldeles för dåligt insatt i flash/HTML5 för att egentligen ha en vettig åsikt.
Skulle fortfarande vilja ha svar i vems ansvaret är för en sämre prestanda för flash i OS X.
Själv håller jag mig utanför allt det där och använder click2flash
EDIT Jag kan inte se någon annan förklaring än att Apple ser HTML5 som inom snar framtid överlägset flash.

Jo, jag är antagligen alldeles för dåligt insatt jag med, men en (o)kvalificerad gissning skulle enligt mig landa på apples ovilja snarare än adobes kompetens. However, nu lägger jag sista ordet för denna debatt innan stormen brakar lös med win vs apple diskussioner.
Citera
2010-10-30, 01:48
Medlem
valle20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie.
Jag förstår helt och hållet Apple

Flashinnehåll går inte att styra / interagera med en touchskärm
Även om Flash släppte en IMBA flashversion till iPhone, iPad etc, så kan du fortfarande inte klicka nånstans i ett flashspel, en flashvideospelare eller dylikt.

Sedan tar det enorm bandbredd
Det har säkerhetshål, många
Det är ostabilt

och Adobe fixar ej dessa grejer!

om nu HTML5 finns och är bättre, vad är argumentet för att inte driva på det? Att flash är dominant? ffs, det är ju som att säga att "bluray-filmer är ovärt för all film finns redan på dvd"

Say what? Jag sitter på min nexus one och surfar flashbaserade sidor dagligen, men det gör jag inte alls egentligen, eller vad menar du?

Att säkerhetshålen finns beror på att det är en tacksam del att exploita då stört många personer använder gamla versioner av flash. Uppdaterar man regelbundet vågar jag påstå att man är någorlunda safe, även om jag i sak håller med om att flash är lite av en safetyleak.
Citera
2010-11-14, 22:36
Bannlyst
Vet inte om det här är rätt tråd att ta upp mitt problem i, men jag kan inte se på SVT Play, Youtube osv utan att skiten ska stanna och buffra varje minut. Så jävla frustrerande. Vad beror detta på?

Jag har givetvis stängt av allt annat som kan sluka internet som Spotify, Utorrent osv. men problemet kvarstår likförbannat. Vill jag se något på Youtube så letar jag reda på klippet och pausar tills det buffrat klart. Vet att det i dagarna kom en stor uppdatering som skulle fixa massa buggar med flash på OSX men mitt problem kvarstår. Vad kan jag göra åt det?
Citera
2010-11-14, 23:40
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losingyou
Vet inte om det här är rätt tråd att ta upp mitt problem i, men jag kan inte se på SVT Play, Youtube osv utan att skiten ska stanna och buffra varje minut. Så jävla frustrerande. Vad beror detta på?

Jag har givetvis stängt av allt annat som kan sluka internet som Spotify, Utorrent osv. men problemet kvarstår likförbannat. Vill jag se något på Youtube så letar jag reda på klippet och pausar tills det buffrat klart. Vet att det i dagarna kom en stor uppdatering som skulle fixa massa buggar med flash på OSX men mitt problem kvarstår. Vad kan jag göra åt det?

Inget med flash att göra. Skulle tippa på att det är Safari 5 som gör det, om du nu använder det. Femman har en massa skumma buggar, och har råkat ut för samma som du med just och enbart Safari 5. Testa och byt till Chrome i väntan på en ny release av Safari.
Citera
2010-11-15, 00:16
Medlem
1993s avatar
flash <3

http://macworld.idg.se/2.1038/1.352380/flash-star-for-en-majoritet-av-buggfixarna-i-os-x-1065
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in