2010-06-15, 07:53
Medlem
appe-s avatar
då var det dags, idag kommer man tydligen skicka upp två tandemsatelliter för att testa flygförmåga, och det nya systemet förkortat FFIORD.

vad tror vi, kommer vi se satelliter om par eller grupp i framtiden?

http://www.geomatiknyheter.se/2010/06/uppskjutningen-av-prisma-fastst-lld
http://www.space-travel.com/reports/Prisma_Satellites_To_Be_Launched_In_June_2009_999. html
Citera
2010-06-15, 19:05
Medlem
Tranquility Bass avatar
Uppskjutningen skedde kl 1642 idag och gick planenligt. Klockan 1815 mottog Esrange den första datan från Prisma och allt såg bra ut.

Citat:
Ursprungligen postat av appe-
vad tror vi, kommer vi se satelliter om par eller grupp i framtiden?

Formationsflygning är en förutsättning för stora rymdbaserade teleskop som består av flera mindre speglar/rymdsonder. Då det inte går att skicka upp hur stora saker som helst är det mer praktiskt att skicka upp mindre rymdsonder och sedan formationsflyga dessa.
Citera
2010-06-15, 20:20
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Uppskjutningen skedde kl 1642 idag och gick planenligt. Klockan 1815 mottog Esrange den första datan från Prisma och allt såg bra ut.

Formationsflygning är en förutsättning för stora rymdbaserade teleskop som består av flera mindre speglar/rymdsonder. Då det inte går att skicka upp hur stora saker som helst är det mer praktiskt att skicka upp mindre rymdsonder och sedan formationsflyga dessa.

På tal om uppskjutningar... När är det dags för Expedition 24 till ISS med Soyuz TMA-19? Var det klockan 05:00 den 16, lokal tid, alltså strax efter midnatt här? Hittar ingenting och Roskosmos/Tsenki har inga tuffa countdowns.

Tsenki ska dock sända live, på http://www.tv-tsenki.com/livechoose.php, för de som är intresserade.
Citera
2010-06-15, 20:22
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas

vad härligt! spännande.

dock, två saker om det här med formationsflygning och mindre (men flera) sonder.
1: om jag tänker någorlunda logiskt ökar chansen för olycka desto större enheten (raketen) är. det torde väl vara den huvudsakliga fördelen med att kunna skjuta upp små sonder som i grupp arbetar istället för en stor fet jäkel. dessutom kan man väl spara bränsle genom att bara använda de enheter man verkligen behöver flytta på.

..och 2, en någorlunda pseudovetenskaplig tes; vi är ett steg närmre dysonsfären!
Citera
2010-06-15, 21:43
Medlem
cephs avatar
Ber hemskt mycket om ursäkt för att jag kapar tråden lite, appe. Ville bara påpeka att NasaTV börjar sin sändning från TMA-19 om en timma (4:45 EDT/22:45 svensk tid, om jag inte räknat galet).

Tsenki visar raketen på startplattan just nu, det är beckmörkt och blåser lite.
Senast redigerad av ceph 2010-06-15 kl. 21:48.
Citera
2010-06-15, 21:59
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
På tal om uppskjutningar... När är det dags för Expedition 24 till ISS med Soyuz TMA-19? Var det klockan 05:00 den 16, lokal tid, alltså strax efter midnatt här? Hittar ingenting och Roskosmos/Tsenki har inga tuffa countdowns.

Tsenki ska dock sända live, på http://www.tv-tsenki.com/livechoose.php, för de som är intresserade.

23:35, svensk tid, ikväll är det med dockning natten till fredag klockan 00:25.
Citera
2010-06-15, 22:10
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Ber hemskt mycket om ursäkt för att jag kapar tråden lite, appe. Ville bara påpeka att NasaTV börjar sin sändning från TMA-19 om en timma (4:45 EDT/22:45 svensk tid, om jag inte räknat galet).

Tsenki visar raketen på startplattan just nu, det är beckmörkt och blåser lite.
först blev jag , sen såg jag vad du faktiskt erbjöd, och blev .
Citera
2010-06-15, 23:49
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
först blev jag , sen såg jag vad du faktiskt erbjöd, och blev .

Lyckad uppskjutning. Underbara grejer, synd bara att det inte var på dagen... Nu såg man inte särskilt mycket så fort boostern gick igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in