2010-06-14, 23:46
Medlem
Tjena allihopa.. Har ett litet problem, fick fram nyss en av de större databaserna och nu efter många icke knäckta hashar kom jag fram till att de var saltade..

T.ex 35dbeb596bc2fe1e9cb13e7f4b880934 Det är väl en saltad md5a men nu till min fråga.. Hur knäcker man en saltad md5:a? Vart hittar man saltet? Tack på förhand!
Citera
2010-06-15, 00:16
Medlem
Nothing Specials avatar
Fast asså, du kan ju inte titta på en md5-hash och avgöra om den är saltad eller inte.

Du vet inte om 35dbeb596bc2fe1e9cb13e7f4b880934 betyder salt+kod eller salt+salt2+kod eller salt+kod+salt2 osv.
Citera
2010-06-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Fast asså, du kan ju inte titta på en md5-hash och avgöra om den är saltad eller inte.

Du vet inte om 35dbeb596bc2fe1e9cb13e7f4b880934 betyder salt+kod eller salt+salt2+kod eller salt+kod+salt2 osv.

Mjo, men den är saltad. Det är ett som är säkert dock har jag _ingen_ aning om hur den är salted och vad saltet är.. Är VÄLDIGT tacksam för svar..
Citera
2010-06-15, 02:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Mjo, men den är saltad. Det är ett som är säkert dock har jag _ingen_ aning om hur den är salted och vad saltet är.. Är VÄLDIGT tacksam för svar..

Hur ska vi ta reda på det då?
Citera
2010-06-15, 02:50
Medlem
Denzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempuser1
Hur ska vi ta reda på det då?

Japp, hur ska vi ta reda på det TS?

TS, vad för slags kontroll har du över sidan? Du kanske kan kolla igenom filerna och hitta saltet
Citera
2010-06-15, 02:58
Medlem
encases avatar
ta reda på saltet först, regnbågstabellera sen
Citera
2010-06-15, 03:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av encase
ta reda på saltet först, regnbågstabellera sen

Vad skulle rainbowtables göra för nytta om den är saltad
Citera
2010-06-15, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denzen
Japp, hur ska vi ta reda på det TS?

TS, vad för slags kontroll har du över sidan? Du kanske kan kolla igenom filerna och hitta saltet

Har full kontroll över Phpmyadmin, har även kontroll över en annan server som har viss koppling till "huvudsidan"..
Citera
2010-06-15, 03:55
Medlem
encases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempuser1
Vad skulle rainbowtables göra för nytta om den är saltad
kan man saltet och dess placering så
men jag fattar vad du menar
Citera
2010-06-15, 04:22
Medlem
Den här kanske kan, har kört den förr och fungerade bra men segt. https://www.flashback.org/t568631
Har även för mig att hashkiller eller oclhashcat kunde också knäcka salt. Men kanske bara var till en viss mjukvara.

Har du bara en hash?
För jag minns förr när man hittade ett hål men kunde inte hitta om det var saltat eller inte. Då skapade man två användare med samma lösenord för att kolla om hashen blev likadan. Och blev den inte det så är det ju självklart att dom är saltade.

Dessutom, varför skapade du en egen tråd? Du kunde ju ha postat i "Lösenordshash, önskas knäckas (hjälp med datorkraft) ".
Senast redigerad av simplasche 2010-06-15 kl. 04:28.
Citera
2010-06-15, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av encase
kan man saltet och dess placering så
men jag fattar vad du menar

Mmm för rainbowtables bygger på att man har hashen i någon av alla tables så man ska kunna kolla upp vad svaret blev.

Annars får man ju göra bruteforce, ordlista osv med salten
Citera
2010-06-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simplasche
Den här kanske kan, har kört den förr och fungerade bra men segt. https://www.flashback.org/t568631
Har även för mig att hashkiller eller oclhashcat kunde också knäcka salt. Men kanske bara var till en viss mjukvara.

Har du bara en hash?
För jag minns förr när man hittade ett hål men kunde inte hitta om det var saltat eller inte. Då skapade man två användare med samma lösenord för att kolla om hashen blev likadan. Och blev den inte det så är det ju självklart att dom är saltade.

Dessutom, varför skapade du en egen tråd? Du kunde ju ha postat i "Lösenordshash, önskas knäckas (hjälp med datorkraft) ".

Har cirka 49000 hashar som är saltade.. Men tack, ska titta upp det! Har fått tag på hela databasen men alla hashar är saltade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in