Rotavdrag för hyresrätt, ja går det? Hörde att det har klubbats igenom.
Om det nu är möjligt, får hyresvärden reda på att jag gör ett rotavdrag på något sätt?
Det går inte att använda till hyresrätt. Men i senaste avsnittet av "Arga Snickaren" så pratade Anders (programledaren) med Anders Borg om att han skulle lyfta frågan i risksdagen. Hyresgäster drar fördelar av det.
Rot-avdraget finns ju för att göra svarta jobb vita och för att det ska skapas fler jobb. Så varför räknas inte de som bor i hyresrätter in?? Jag skulle vilja fixa en grej i mitt kök och hade tänkt använda rot-avdraget men det får jag inte. Helt sjukt att de som redan har råd att köpa sin lägenhet ska få renovera billigare än vad jag får...
Såg också det där med arga snickaren, finns två klipp på youtube som hyresgästföreningen lagt upp:
Håller med. Om dom som har bostadsrätter ska få göra rot-avdrag borde vi i hyresrätt också få det. Dessutom borde det så klart byggas fler hyresrätter så att inte bara dom med massor med pengar har någonstans att bo.
Vilka tjänster som ger ROT-avdrag kan man tänka sig att hyresgäster kan använda sig av? Jag kan tänka mig målning, allt annat ska ingå i hyran. Vill man ha gjort andra saker är ju inte hyresrätt rätt boendeform. Vill man hålla på och renovera och dona ska man ha hus eller BR.
Vilka tjänster som ger ROT-avdrag kan man tänka sig att hyresgäster kan använda sig av? Jag kan tänka mig målning, allt annat ska ingå i hyran. Vill man ha gjort andra saker är ju inte hyresrätt rätt boendeform. Vill man hålla på och renovera och dona ska man ha hus eller BR.
/T
Det är väl en fråga om ekonomi. Klart man skulle ha hus eller BR om man bara hade pengarna. Faktum är att jag och många med mig inte har råd med det. Innebär det att vi ska behöva bo sämre också? Du skriver att allt annat än målning ska ingå i hyran. Ja, men så fungerar det i realiteten inte. De flesta hyresvärdar är inte direkt frikostiga med renoveringar. Jag skulle mer än gärna rusta upp min hyresrätt om man kunde använda sig av rot-avdrag även här. Känns som en winwin om det skulle börja gälla inte bara för hus och BR.
Nej det går inte att använda sig av rotavdrag för hyresrätter dock har de rödgröna som vallöfte att utöka rotavdraget till hyresrätter. Anledningen att inte det har blivit så tidigare är att alliansens väljare framförallt bor i bostadsrätter och egna hus.
Sedan får man rusta en hyresrätt bara man har hyresvärdens godkännande. Om du inte påverkar värdet på lägenheten negativt och använder dig av fackmannamässig arbetskraft brukar det vara okej.