2010-06-14, 18:27
Medlem
RagnarThorens avatar
Bakgrund: En vän till mig levde tidigare tillsammans med sin sambo som för över ett halvår sedan hamnade bakom lås och bom. Hennes dåvarande sambo struntade totalt i att finna hem åt sina tre katter och har inte brytt sig över huvud taget om deras framtid. Den ende katten han vill behålla är en katt som nu hamnat hos mig.

Under perioden som min väninnas sambo suttit inlåst har min väninna uteslutande tagit hand om katterna tills för ungefär tre veckor sedan då hon tvingades flytta och inte längre hade plats för den aktuella katten som tvisten handlar om.

När min väninna flyttade blev det plötsligt högaktuellt för hennes ex att lösa boendet åt katten. Av diverse anledningar gick det inte att lösa för dem men nu, när katten redan varit hos mig i flera veckor, har det bestämts att katten ska hamna i en annan del av landet hos släktingar till grabben som sitter bakom lås och bom. Min väninna gjorde väldigt klart för sig att hon inte längre var tillsammans med hennes ex-sambo längre så fort han hamnade i gallermiljö och hon klargjorde även att han behövde hitta ett hem till sina tre katter.

Nu till saken: Jag vill behålla katten. Jag Googlade lite hastigt och fick reda på att man juridiskt är ägare till en hemlös katt så fort man matar den. Stämmer detta, och i så fall enligt vilken paragraf? Min tankegång är att man kanske skulle kunna betrakta katten som hemlös så fort den numer inlåste hussen sket i att ordna boende under ett halvår. Min väninna vill inget hellre än att det är jag som behåller katten och inte ex-sambons släkt i den andra sidan av landet.

Vad gäller? Finns det några lagar i detta land som kan ge mig juridisk rätt att behålla katten? Och hur driver jag i sådana fall tvisten för att få rätt? Tar jag några risker om jag ger mig in i processen?
Senast redigerad av RagnarThoren 2010-06-14 kl. 18:33.
Citera
2010-06-14, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarThoren
[

Nu till saken: Jag vill behålla katten. Jag Googlade lite hastigt och fick reda på att man juridiskt är ägare till en hemlös katt så fort man matar den. Stämmer detta, och i så fall enligt vilken paragraf? Min tankegång är att man kanske skulle kunna betrakta katten som hemlös så fort den numer inlåste hussen sket i att ordna boende under ett halvår. Min väninna vill inget hellre än att det är jag som behåller katten och inte ex-sambons släkt i den andra sidan av landet.

Vad gäller? Finns det några lagar i detta land som kan ge mig juridisk rätt att behålla katten? Och hur driver jag i sådana fall tvisten för att få rätt? Tar jag några risker om jag ger mig in i processen?
Äganderätten övergår vid matande? Var har du läst det? Länk?

En katt är i lagens mening bara lösöre. Dvs en katt är inte som ett barn, det finns inget som heter delad vårdnad av kattskrälle.

Den som hittar en bortsprungen katt eller på annat sätt "tvingas" ge omsorg om katten kan kräva ersättning av ägaren för nödvändigt foder osv. Jag vet att det fungerar så med hundar och jag har svårt att tro att det är annorlunda med katter även om jag inte brytt mig om att kolla.

Om jag förstått det rätt så kom de överens om att katten tillhör honom? Då har du en fordran på honom för att du tagit hand om hans katt. Eftersom en katt i princip inte är värd något (förutom en del sådana där dyra raskatter) så ligger du på plus. Han har rätt att få tillbaka sin katt om han erlägger skäligt belopp för mat i annat fall så tillfaller katten dig.
Citera
2010-06-14, 23:46
Medlem
RagnarThorens avatar
Vad jag än söker på relaterat till äganderätt av katter finner jag att den som först tar hand om en ägarlös katt förvärvar äganderätten till katten på samma sätt som man äger en tidning så fort man plockar upp den. Här är en tråd på ett annat forum där en användare beklagar sig över att polisen konstaterat att denne juridiskt är ägare till den omhändertagna katten så fort den fått mat av sin nya husse. Enligt en annan tråd klassas hemlösa katter som hittegods. Att förvärva äganderätten av sådant kallas tydligen ockupation.

Kattens ursprungliga ägare har suttit i fängelse i åtta månader och enligt någon kommunförfattad pdf jag inte hittar för tillfället är kattägare som inte längre vill eller kan ta hand om sin katt skyldig att hitta husrum eller bekosta avlivning. Det är tydligen väldigt strikta lagar som reglerar kattägare. Min väninnas ex har varit medveten om tillståndet utan att ha gjort något under åtta månader. Hans mor lämnade ett hotfullt röstmeddelande på min väninnas telefon där hon yttrade vissa hot om min väninna inte gick med på att överlämna katten fem dagar efter att röstmeddelandet spelades in. Under den tiden behövde katten ett hem akut och det var då jag klev in och tog över på grund av att de aldrig dök upp som meddelat. Detta hände för tre veckor sedan.

Kan tillägga att min väninnas ex för närvarande utreds för ett annat brott och kommer förmodligen få sitta minst fyra år till. På grund av alla dessa omständigheter och faktum att jag fattat riktigt bra tycke för kattskrället vill jag inte riktigt överlämna honom. Exets hem har även vandaliserats totalt under tiden han suttit inne så han kommer inte ha en trygg plats för katten. Det var på grund av dessa vandaliseringar som min väninna tillslut flyttade därifrån. Det enda som står kvar nu är i princip väggar, tak och golv. Exet har varit så inkapabel att ta hand om katten att det stått mellan väninnan och svält och nu slutgiltigen mig och svält.
Senast redigerad av RagnarThoren 2010-06-15 kl. 00:10.
Citera
2010-06-15, 01:42
Medlem
skyddsjaks avatar
Du är inte ägare till katten. Lyss till HerrSkumberg.
Citera
2010-06-15, 10:23
Medlem
RagnarThorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyddsjak
Du är inte ägare till katten. Lyss till HerrSkumberg.

Oj, det var ett riktigt tomt svar. Skulle du kunna motivera det hela?
Citera
2010-06-15, 10:49
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarThoren
Oj, det var ett riktigt tomt svar. Skulle du kunna motivera det hela?

HerrSkumberg skrev som det ligger till. Inte mycket mer att säga. Det är ingen "hemlös" katt du har, utan du har tagit hand om någon annans katt, vilket du hela tiden varit medveten om. Äganderätten övergår inte till dig för att du matar och i övrigt tar hand om någon annans katt. Däremot har du rätt att få betalt av ägaren för dina utgifter, såvida de hamnar inom en skälig gräns (du kan m.a.o. inte kräva en miljon spänn för att ha matat kissen med oxfilé varje dag i 8 månader).

Du kan förstås ta det till tinget och se om de anser att du av hävd blivit ägare. Det skadar ju inte att försöka, om du är väldigt angelägen om saken.
Citera
2010-06-15, 11:11
Medlem
Bergakungens avatar
Det är klart, har man nu haft hand om kattuschlingen en längre tid, så är det ju tänkbart att man prövar en "fuling" och säger att "katten, den var ju min, det sa vi ju när jag tog hand om den". Men då är man i juridikens gråzon och man rider på att den som har något i sin besittning antas vara ägare till saken om inget annat kan visas. Är det här en seriöst skött katt är den ID-märkt och kanske är det dessutom en raskatt med ett visst värde (mer än affektionsvärde). I så fall kan man ju förutspå en del mudder - då finns det papper på vems den är, egentligen. En katt med ena örat avskuret (Katten Vincent) vill du inte ha, kan man tro..

Annars låter det som något som ett enkelt telefonsamtal kommer att lösa. Ett antal månaders upplupen "kattpensionatkostnad" torde göra ägaren spak. Tips: ta reda på vad ett billigt "kattpang" skulle kostat för samma tid, dra av momsen (som du inte betalar) och räkna fram en kostnad (det blir ett antal tusenlappar, enkelt). Tala sedan om att den summan är din krävda ersättning. Då kan det ju tänkas att det kan gå lätt att lägga fram alternativet, att behålla katten istället, för ni trivs ihop efter denna långa tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in