Vad jag än söker på relaterat till äganderätt av katter finner jag att den som först tar hand om en ägarlös katt förvärvar äganderätten till katten på samma sätt som man äger en tidning så fort man plockar upp den.
Här är en tråd på ett annat forum där en användare beklagar sig över att polisen konstaterat att denne juridiskt är ägare till den omhändertagna katten så fort den fått mat av sin nya husse. Enligt
en annan tråd klassas hemlösa katter som hittegods. Att förvärva äganderätten av sådant kallas tydligen ockupation.
Kattens ursprungliga ägare har suttit i fängelse i åtta månader och enligt någon kommunförfattad pdf jag inte hittar för tillfället är kattägare som inte längre vill eller kan ta hand om sin katt skyldig att hitta husrum eller bekosta avlivning. Det är tydligen väldigt strikta lagar som reglerar kattägare. Min väninnas ex har varit medveten om tillståndet utan att ha gjort något under åtta månader. Hans mor lämnade ett hotfullt röstmeddelande på min väninnas telefon där hon yttrade vissa hot om min väninna inte gick med på att överlämna katten fem dagar efter att röstmeddelandet spelades in. Under den tiden behövde katten ett hem akut och det var då jag klev in och tog över på grund av att de aldrig dök upp som meddelat. Detta hände för tre veckor sedan.
Kan tillägga att min väninnas ex för närvarande utreds för ett annat brott och kommer förmodligen få sitta minst fyra år till. På grund av alla dessa omständigheter och faktum att jag fattat riktigt bra tycke för kattskrället vill jag inte riktigt överlämna honom. Exets hem har även vandaliserats totalt under tiden han suttit inne så han kommer inte ha en trygg plats för katten. Det var på grund av dessa vandaliseringar som min väninna tillslut flyttade därifrån. Det enda som står kvar nu är i princip väggar, tak och golv. Exet har varit så inkapabel att ta hand om katten att det stått mellan väninnan och svält och nu slutgiltigen mig och svält.