2010-06-14, 15:52
Medlem
Denmarks avatar
Vad är egentligen ett dubbelbeskattningsavtal? Innebär det att man inte kan bli beskattad för sina inkomster 2 gånger?

Om jag till exempel har ett företag på Cypern och sedan flyttar mina pengar som har skattats för i Cypern till en Svensk bank, då slipper jag betala Svensk skatt?
Citera
2010-06-14, 15:55
Medlem
Det beror på hur avtalet ser ut, du får inte välja var du ska skatta.

Men det finns alltså reglerat så att du ej beskattas två gånger.

Kan ingenting om vilka omständigheter som avgör VAR du ska skatta dock.
Citera
2010-06-14, 17:51
Medlem
fordonsförarens avatar
Du kan mycket väl få skatta i båda länderna. Exempelvis kan källstaten (där inkomsten uppstår) först dra skatt och kan ditt hemvistland dra ytterligare. För att du då inte ska drabbas orimligt hårt har beskattningsavtalen normalt reglerat att du får avräkna erlagd källskatt i ditt hemvistland.

Ex. USA har en källskatt på 15 % på aktieutdelningar. Du får en utdelning där de drar 15%. Sverige har normalt 30% skatt på aktieutdelningar. Eftersom du har erlagt 15% i källskatt avräknas detta mot den svenska skatten och du erlägger då 15% skatt i Sverige.
Citera
2010-06-14, 18:42
Medlem
Denmarks avatar
Jag blir så trött på alla dessa fördjävliga regler. Jag funderar seriöst på att bara skita i mitt lilla företag och börja gå på bidrag istället. Jag ser ingen större anledning med att försöka dra in pengar och kämpa 10 timmar per dag när staten ska ta 50% och det blir knappt tillräckligt kvar för att leva.
Eftersom jag inte har nån utbildning så blir det ju absolut bidrag för min del, ingen kommer vilja anställa mig. Nu ska jag grina lite och tycka synd om mig själv. brb.
Citera
2010-06-14, 21:05
Medlem
Här finns dubbelbeskattningsavtal att läsa:

http://www.skatteverket.se/skatter/internationellt/avtal.4.2132aba31199fa6713e80006951.html
Citera
2010-06-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denmark
Jag blir så trött på alla dessa fördjävliga regler. Jag funderar seriöst på att bara skita i mitt lilla företag och börja gå på bidrag istället. Jag ser ingen större anledning med att försöka dra in pengar och kämpa 10 timmar per dag när staten ska ta 50% och det blir knappt tillräckligt kvar för att leva.
Eftersom jag inte har nån utbildning så blir det ju absolut bidrag för min del, ingen kommer vilja anställa mig. Nu ska jag grina lite och tycka synd om mig själv. brb.
OT, vad för typ av verksamhet bedriver du? Det finns sätt att minska mödan och öka lönsamheten, främst i form av rätt marknadsföringsstrategier.
Citera
2010-06-16, 18:51
Medlem
Dubbelbeskattningsavtal är helt enkelt avtal som reglerar beskattningsrätten mellan två länder, så att du INTE blir dubbelbeskattad. Undvikande av dubbelbeskattningen sker normalt antingen genom att avtalet stipulerar att endast ett av länderna får beskatta vissa inkomster, eller som tidigare nämnts, att avräkning medges för den utländska skatten.

I exemplet som "fordonsföraren" ger är det alltså så att du blir beskattad i båda länderna, men totalt bara med 30 %, dvs högsta skatten i endera staten, gentemot dubbelbeskattning som i motsvarande fall hade lett till att du blivit beskattad först med 15 % i USA och sedan med ytterligare 30 % i Sverige (nu finns det även interna regler som förhindrar det, men i teorin så..)

Det som är allra viktigast när du pratar deklaration och dubbelbeskattning är att du anger alla förutsättningar och var/hur du blivit beskattad i deklarationen i BÅDA länderna. Det är annars helt omöjligt för ex. Skatteverket att veta att du blivit beskattad på en inkomst även på Cypern, eller var det kan vara. Så för att kunna avräkna den utländska skatten eller undanta en inkomst som Sverige enligt dubbelbeskattningsavtalet inte får beskatta så måste Skatteverket få veta av dig att det föreligger sådana förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in