2010-06-14, 15:48
Medlem
TimGunns avatar
Har tänkt på detta ett tag, att klippa av kattens morrhår för att det i min mening ser snyggare ut när katter inte har morrhår. Fick inspirationen dels från japanska trender, men jag antar att de vet vad de håller på med. Därför frågar jag här om jag kan göra det själv, utan att tillfoga katten några permanenta skador eller smärtor?

Hade tänkt att bara ta saxen, smyga mig på katten och ta ena sidan av morrhår på ett klipp. Förmodligen kommer katten utstå en del smärta eftersom jag har hört att de har nervgrejer där(?). Men det är ju bara temporärt, och om det inte funkar som jag hade tänkt mig så behöver jag ju inte klippa andra sidan också.
Citera
2010-06-14, 15:50
Medlem
Nej för i helvete! Kan ju inte klippa hans morrhår taskigt juh!
Citera
2010-06-14, 15:50
Medlem
Adomskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Har tänkt på detta ett tag, att klippa av kattens morrhår för att det i min mening ser snyggare ut när katter inte har morrhår. Fick inspirationen dels från japanska trender, men jag antar att de vet vad de håller på med. Därför frågar jag här om jag kan göra det själv, utan att tillfoga katten några permanenta skador eller smärtor?

Hade tänkt att bara ta saxen, smyga mig på katten och ta ena sidan av morrhår på ett klipp. Förmodligen kommer katten utstå en del smärta eftersom jag har hört att de har nervgrejer där(?). Men det är ju bara temporärt, och om det inte funkar som jag hade tänkt mig så behöver jag ju inte klippa andra sidan också.

Dem använder morrhåren för att navigera sig, så om det är en utekatt så kommer du aldrig se den igen, fittmongo,
Citera
2010-06-14, 15:52
Medlem
Okej. Vad har du för katt? Vad gör du med den? Ställer du ut den? Man klipper inte av morrhår!!!! I utställningssyfte på raskatter, ja då klipper man ögonbrynen som inte har någon känsel ö h t. Varför klippa bort morrhåren??????????
Citera
2010-06-14, 15:52
Medlem
TimGunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adomski
Dem använder morrhåren för att navigera sig, så om det är en utekatt så kommer du aldrig se den igen, fittmongo,
Men nu är det inte en utekatt, så då är det okej.
Citera
2010-06-14, 15:53
Medlem
cannaBes avatar
Citat:

Katten använder morrhåren till att räkna ut om den kommer in i utrymmen och sånt så jag tycker inte att du ska klippa av dom på honom. Isåfall får du räkna med att ha en katt som välter fler saker än vanligt
Citera
2010-06-14, 15:53
Medlem
Opppes avatar
http://www.morrharet.se/morrhar.php
Citera
2010-06-14, 15:56
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Men nu är det inte en utekatt, så då är det okej.

Du tror inte att den navigerar inomhus på natten med hjälp av morrhåren då?

Men visst, du skiter ju i kattens behov, dess huvudsyfte är ju att "vara snygg".

Suck.
Citera
2010-06-14, 15:59
Bannlyst
Kattens morrhår (vibrissae) är ”känselspröt”. Dessa känner av vibrationer och vid kontakt av grenar eller dylikt hinner katten reagera så att de inte skadar ögonen. Bredden mellan morrhåren är lika som kattens bredaste del - detta för att morrhåren är en vägledning till kattens hjärna att de ska komma igenom t ex ett trångt utrymme. Morrhåren finns inte bara placerade i ansiktet på kinderna och ovanför ögonen utan också på bakbenens baksida.
Katten sägs ha 24 morrhår på kinderna, 12 på vardera sida om munnen i fyra vågräta rader. Katter som används i avel måste ha morrhår.
Citera
2010-06-14, 16:00
Bannlyst
Från morrharet.se:
Bara att klippa på!
Citera
2010-06-14, 16:02
Medlem
Xrateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opppe
http://www.morrharet.se/morrhar.php

Fick dåligt samvete efter att jag läst detta brukade klippa av alla morhåren på morsans katt när jag var liten
Citera
2010-06-14, 16:02
Medlem
OM du älskar din katt så släpper du genast tanken på att klippa morrhåren! Precis som många skrivit här före mig är morrhåren viktiga för kattens förmåga att orientera sig, framförallt nattetid. Jag vill nog faktiskt gå så långt att jag kallar det för djurplågeri att klippa av kattens morrhår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in