Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-14, 07:29
Medlem
Jag undrar om det är möjligt att göra så att vid bootmenyn precis när man startat datorn så kan man välja vilka registerfiler man ska använda den här bootningen.
Te.x att jag har :
Windows 7 - Register nr 1
Windows 7 - Register nr 2

Sen beroende på vilken jag väljer så laddas windows 7 med olika register filer.
Har funderat på om det är möjligt att ha .bat filer som gör något men jag vet inte hur man programmerar bootkod. Dessutom hittar jag inte vart bootfilen ligger någonstans i Windows 7.
Ett annat alternativ kan vara om man kan göra ett program som startar innan Windows där jag kan välja registerfiler.
Det skulle i nödfall funka med ett program som startas tidigt i bootningen och som kollar om jag byter till nya register, om jag gör det så byter den till de nya och startar om datorn.

Hoppas att någon vet hur man gör något av de här sakerna för jag har inte kunnat hitta lösningen själv.
Citera
2010-06-14, 08:17
Medlem
Mustighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Want2B4Cracker
Jag undrar om det är möjligt att göra så att vid bootmenyn precis när man startat datorn så kan man välja vilka registerfiler man ska använda den här bootningen.
Te.x att jag har :
Windows 7 - Register nr 1
Windows 7 - Register nr 2

Sen beroende på vilken jag väljer så laddas windows 7 med olika register filer.
Har funderat på om det är möjligt att ha .bat filer som gör något men jag vet inte hur man programmerar bootkod. Dessutom hittar jag inte vart bootfilen ligger någonstans i Windows 7.
Ett annat alternativ kan vara om man kan göra ett program som startar innan Windows där jag kan välja registerfiler.
Det skulle i nödfall funka med ett program som startas tidigt i bootningen och som kollar om jag byter till nya register, om jag gör det så byter den till de nya och startar om datorn.

Hoppas att någon vet hur man gör något av de här sakerna för jag har inte kunnat hitta lösningen själv.

Jag skulle bara vilja fråga vad man kan dra för nytta av att ha det på detta vis? Kanske finns det en smidigare lösning än att ha två register..
För övrigt ligger registret inbakat i system, software, sam, security, default och några andra filer. sam och system innehåller ju användarkonton och lösenordshashar och sådant också.. det kanske kan bli omständigt att ha två register.. Sen tar det väl ganska lång tid om man istället ska importera en hel avbild av registret varje gång man ska starta datorn med en .reg-fil?
Citera
2010-06-14, 09:15
Medlem
Om det är möjligt så skulle jag bara byta ut några få delar i registret.
Du kanske har hört talas om vistalizator?
Det programmet installerar extra språk på datorn, efter installationen så byter den bara ut några saker i registret. Men för att göra det så måste programmet vara igångsatt och sen måste datorn starta om.
Jag skulle vilja kunna byta ut de få registerposter som behövs vid start så att jag kan välja språk utan att behöva starta hela datorn och sen starta om.
Jag har snackat med han som gjort programmet och om jag hittar något som funkar kommer det ganska säkerligen med i programmet.
Citera
2010-06-15, 16:23
Medlem
kklasens avatar
Varför ska du ha två språk? Antingen kör du engelska rakt igenom. Eller så kör du Engelska som systemspråk och olika konton med olika språk på. Det är väl den enklaste lösningen.
Citera
2010-06-16, 11:08
Medlem
Tyvärr så har jag Home Premium och Vistalizator klarar inte av att ha olika språk på olika konton för den måste byta ut vissa registervärden för att byta språk, och de läses bara in vid systemstart.
Egentligen så vill jag bara komma åt Windows Speech recognition och funderar på om det kanske skulle räcka att lura Windows att maskinen är på engelska, det enda som kan vara problem då är om det kanske blir skumt för datorn då.
Ingen som känner till något annat speech recognition program som klarar av macros som finns möjligt att ladda ner(lagligt eller olagligt spelar ingen roll)?
Citera
2010-06-16, 14:47
Medlem
spindrifts avatar
Det låter som en väldigt bökig lösning. Du skulle bli tvungen att manuellt underhålla två register, så om du installerar ett program eller gör några ändringar måste du se till att båda register uppdateras.
Förvisso skulle du kunna ha ett register samt två reg filer, en med just de ändringar du vill göra en för att återställa dem. En batchfil som kör vid start skulle väl kunna funka för att fixa det.

Det enklaste om du vill kunna välja vid boot skulle väl vara en "dual boot" med två separata installationer.
Citera
2010-06-16, 17:01
Medlem
Ursäkta om jag uttryckt mig dåligt men det du precis skrev var vad jag hade tänkt mig.
Att en batch fil kör någon .reg fil vid start.
Jag tror inte att jag kan göra dual boot för jag har ingen installationsskiva för Windows, bara uppgradering från Vista(kanske funkar den även om Vista inte är installerat).
Fast helst vill jag slippa att ha flera Windows installerat för jag vill ha samma saker på skrivbordet o dyl. när jag startar med ett annat språk.

Jag kan försöka förtydliga mig här:
Jag vill få en batchfil att starta när jag väljer något av språken och den ska köra en av två registerfiler beroende på vilket språk jag valt.
Om man löser det genom att batchfilen får reda på valet eller att olika val startar olika batchfiler beror på vad som är möjligt.
Citera
2010-06-16, 20:08
Medlem
spindrifts avatar
Det är bara att lägga en .bat med något i stil med detta i din startupmapp förmodar jag:
Kod:
ECHO Välj register:
ECHO 1.Special
ECHO 2.Vanlig
CHOICE /C:12
GOTO %ERRORLEVEL%
:1
REGEDIT  /S  fix.reg
GOTO END

:2
REGEDIT  /S  restore.reg
GOTO END

:END
ECHO Klart
PAUSE

Dock förmodar jag att den måste köras som admin, vilket enligt min erfarenhet kan vara lite bökigt i Win 7. Men testa så, och blir det problem får du se om du kan hitta ett sätt att lösa det.
Citera
2010-06-16, 20:43
Medlem
Som jag sagt så måste den läsas in av Windows samtidigt som registret.
Det betyder att jag inte kan ha ett skript som startar när jag loggar in.
Det måste hända direkt efter bootmenyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in