Intressant, även om jag inte håller med.
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum
Jag tror medvetandet kan liknas vid en cirkel. Medvetandet kan inte existera, uppfattas och uppfatta, om det inte antar en ofullkomlig form, människan.
Alltså... Fullkomlig/ofullkomlig, medvetande/kropp och annat är ju påhittade, jämförande mänskliga begrepp som åtminstone jag inte tror har någon grund mer än i de slutsatser vi drar i våra kroppar (medvetet ordval; enhetsbildning av kropp och sinne

).
Jag tror vi som moderna människor har en väldig vilja att förstå precis allt i vår omvärld och fyller gärna ut luckorna med olika mer eller mindre tvivelaktiga abstrakta begrepp. Vad är det egentligen som säger att idén om cirkeln inte är just en polygon med ett ändligt antal kanter, men som är för små för att vi ska lägga märke till nyanserna?
Vår idé om något är trots allt begränsad av de intryck vi får från vår "ofullkomliga" omvärld. Vi kan omsätta idén till matematiska formler, men vad som faktiskt finns att tillgå som den perfekta cirkeln kommer alltid vara begränsad av vår uppfattningsförmåga som människor. Om kanterna var för många och små för att vi skulle kunna mäta dem med våra sinnen, skulle vi ha uppnått idévärldens ideal då?
Jag tror kort sagt inte på att det finns någon idévärld, och att säga att den är mer fullkomlig än vår "vanliga", sinnevärld tror jag är humbug.
Att jag bara tar upp cirkeln och inte det egentliga ämnet, medvetandet, är för att det är lättare och mer konkret att diskutera kring. Medvetande är ju än så länge utan någon egentlig definition, mer än din stipulativa dito.
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum
Om medvetandet skulle existera utan form så skulle det vara värdelöst eftersom det inte kan uppfatta eller uppfattas.
Värdelöst för vem?

Jag tror då inte medvetandet har något medvetande om sin egen existens.. hoho. Metafysik - Fantasin sätter gränserna.