Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-13, 23:14
Medlem
milkmannenknas avatar
Hittade ingen så tänkte att detta kanske vore den bästa lösningen till alla våra problem.

Jag får börja med att säga att jag nu haft min MacBook PRO i en dag och av någon anledning så hänger den sig stup i kvarten :S? Vad är problemet?
Citera
2010-06-13, 23:15
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkmannenkna
Hittade ingen så tänkte att detta kanske vore den bästa lösningen till alla våra problem.

Jag får börja med att säga att jag nu haft min MacBook PRO i en dag och av någon anledning så hänger den sig stup i kvarten :S? Vad är problemet?

Kan bero på flertalet saker. Exakt vad är det som händer? När hakar den upp sig, vad gör du när den hakar upp sig? Hur hakar den upp sig?
Citera
2010-06-13, 23:17
Medlem
Slashcares avatar
Citat:
Är inte hela forumssektionen D&T > Datoranvändning Mac OS till för just detta?
Citera
2010-06-13, 23:20
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashcare
Är inte hela forumssektionen D&T > Datoranvändning Mac OS till för just detta?

Inte bara problemlösning antar jag väl? Diskussioner om Mac-Datorer och Mac OSX också.

Dock är ju problemlösning en av de huvudsakliga syftena med forat antar jag.
Citera
2010-06-13, 23:25
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Kan bero på flertalet saker. Exakt vad är det som händer? När hakar den upp sig, vad gör du när den hakar upp sig? Hur hakar den upp sig?

Jag gör absolut inget.

Hände först när jag satte in en helt sprillans ny extern hårddisk i den så började den hänga sig.

Nu kan den stanna vid omstart och allt möjligt. Den kräver inget för att den plötsligt ska hänga sig.
Citera
2010-06-13, 23:40
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Jag gör absolut inget.

Hände först när jag satte in en helt sprillans ny extern hårddisk i den så började den hänga sig.

Nu kan den stanna vid omstart och allt möjligt. Den kräver inget för att den plötsligt ska hänga sig.

Har du provat koppla ur den externa hårddisken och upplever du fortfarande att datorn hänger sig då?
Får du något felmeddelande eller bara pang frys?`

Det är lite svårt att veta vad det kan vara, men om den är sprillans ny så kan du utan problem få en ny helt gratis, bara att ringa till Apple och prata med dem. Telefonsupport ska även vara gratis i 30 dagar.
Senast redigerad av ceteru 2010-06-13 kl. 23:40. Anledning: stavfel
Citera
2010-06-13, 23:43
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Har du provat koppla ur den externa hårddisken och upplever du fortfarande att datorn hänger sig då?
Får du något felmeddelande eller bara pang frys?`

Det är lite svårt att veta vad det kan vara, men om den är sprillans ny så kan du utan problem få en ny helt gratis, bara att ringa till Apple och prata med dem. Telefonsupport ska även vara gratis i 30 dagar.

Inget felmeddelande den bara tvärstannar helt plötsligt.

Självklart har jag tagit ut hårddisken, den har inte varit inkopplad på flera timmar men problemet kvarstår.
Citera
2010-06-13, 23:50
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Inget felmeddelande den bara tvärstannar helt plötsligt.

Självklart har jag tagit ut hårddisken, den har inte varit inkopplad på flera timmar men problemet kvarstår.

Något du kan prova göra är att reparera skivbehörigheter, gå in i Program>Verktygsprogram>Skivverktyg, tror jag att det är, har ingen Mac-dator framför mig just nu. Annars kan du söka efter Skivverktyg i Finder uppe till höger, har du engelskt Mac OS tror jag att det heter Disc Utility. Där inne bör du kunna välja en hårddisk och köra något i stil med "Reparera Skivbehörigheter".

Med om detta kan du läsa om här http://support.apple.com/kb/HT1452?viewlocale=sv_SE
Citera
2010-06-13, 23:54
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Något du kan prova göra är att reparera skivbehörigheter, gå in i Program>Verktygsprogram>Skivverktyg, tror jag att det är, har ingen Mac-dator framför mig just nu. Annars kan du söka efter Skivverktyg i Finder uppe till höger, har du engelskt Mac OS tror jag att det heter Disc Utility. Där inne bör du kunna välja en hårddisk och köra något i stil med "Reparera Skivbehörigheter".

Med om detta kan du läsa om här http://support.apple.com/kb/HT1452?viewlocale=sv_SE

Men om den hinner hänga sig innan jag kommit så långt :P?
Citera
2010-06-14, 00:01
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Men om den hinner hänga sig innan jag kommit så långt :P?

Tror inte det sker någon skada, men drygt som fan lär det vara om den hakar upp sig.
Om hängningarna sker sporadiskt så är det ju bara att fortsätta med skivreparationen tills den slutförs och sen därefter se om det skett någon förbättring ^^

Men hör av dig till Apples support annars, de är hjälpsamma och oftast väldigt kunniga
Citera
2010-06-14, 00:03
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Tror inte det sker någon skada, men drygt som fan lär det vara om den hakar upp sig.
Om hängningarna sker sporadiskt så är det ju bara att fortsätta med skivreparationen tills den slutförs och sen därefter se om det skett någon förbättring ^^

Men hör av dig till Apples support annars, de är hjälpsamma och oftast väldigt kunniga

Ok ! Men brukar det inte vara så att endast det första samtalet är gratis :P?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in