2010-06-13, 22:55
Medlem
Marodeurs avatar
Läste i en wikipedia om att 500+ har lite problem med bakåtkompatibilitet mot vanliga 500:an. Nån nörd här som vet mer om detta? Om det gäller väldigt få, äldre program och spel eller om det är allmänt krångleri med de flesta 500-spelen.

Jag är nämligen ute efter en amiga 500 att börja göra trackermusik på samt spela riktiga godingar till spel. Var aldrig med i svängen när det begav sig så jag vill helst kunna köra direkt från disketter, utan krångel med eventuell hårddisk och WHDLoader och sånt där.

Så om en 500+ fungerar till 99% ihop med spel för en vanlig 500 kan jag ju bredda mitt sökområde så att säga (och kanske ännu fortare ha en liten nördhörna i klädförrådet i sovrummet )
Citera
2010-06-13, 23:07
Medlem
Tittade Wiki på A500+. Om du tittar har den ju Kickstart 2.04 och den var dålig tycker jag eftersom den inte var kompitabel med så många program och spel. Köper du en Amiga 500; se till att ha kickstart 1.3
Senast redigerad av MRZnr1 2010-06-13 kl. 23:12.
Citera
2010-06-13, 23:11
Medlem
Marodeurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jag vet att A600an hade stora problem med A500 spelen. Tror A500+ är en A500, men med mer minne och kanske hdisk. Hade du frågat för 5 år sedan hade jag kunnat det där väldigt bra. Tror dock google ger dig svaret. : )
njee jag är rätt kass på att googla fram nåt vettigt på det här. fick upp wikilänken, men jag har också för mig att en 500+ har typ 1 meg minne som standard samt nåt som heter EOS. Så gott som en uppgraderad 500? Därför är jag inte så säker på att den skulle ha några större problem med de gamla spelen, men nu fick jag ju läsa detta (sv wikipedia):

Citat:
1991 kom Amiga 500 plus (A500+), en A500 med 1 MiByte RAM och AmigaOS 2.0 (även i ROM-chip). Modellen såldes dåligt på grund av problem med bakåtkompatibilitet med äldre spel/programvara. A500+ försvann efter knappt ett år. I Sverige fanns ett tag samtidigt A500, A500+ och A600 tillgängliga för försäljning. Även Amiga 3000 lanserades detta år. Detta var en skrivbordsdator baserad på Motorolas CPU 68030 (16 MHz eller 25 MHz) och SCSI-hårddisk. Den var dyrare än de tidigare modellerna (30 000 till 35 000 SEK) och var avsedd för professionella användare.

Men tack för svaret ändå

Aha, jaså. Går det kanske nedgradera en amiga till kickstart 1.gammal? Fast då är jag ju där igen - börja pilla med en massa skit.
Nä får nog bli en vanlig 500 då. Tack ska du ha!
Senast redigerad av Marodeur 2010-06-13 kl. 23:14.
Citera
2010-06-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marodeur
njee jag är rätt kass på att googla fram nåt vettigt på det här. fick upp wikilänken, men jag har också för mig att en 500+ har typ 1 meg minne som standard samt nåt som heter EOS. Så gott som en uppgraderad 500? Därför är jag inte så säker på att den skulle ha några större problem med de gamla spelen, men nu fick jag ju läsa detta (sv wikipedia):

Men tack för svaret ändå

Läs mitt redigerade svar ovan. Det är stora skillnader på A500 och A500+.

Det går att nedgradera ifall du öppnar amigan och tar bort kickstart chippet. 2.04 kicken tror jag är lödad också. Du måste givetvis ersätta med ett 1.3 chip. Rätt krångligt att göra det. Bytte i en Amiga för några år sedan. En del att sätta sig in i. Hade en guide från en gammal DMZ tidning.
Senast redigerad av MRZnr1 2010-06-13 kl. 23:19.
Citera
2010-06-14, 18:18
Medlem
Marodeurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Läs mitt redigerade svar ovan. Det är stora skillnader på A500 och A500+.

Det går att nedgradera ifall du öppnar amigan och tar bort kickstart chippet. 2.04 kicken tror jag är lödad också. Du måste givetvis ersätta med ett 1.3 chip. Rätt krångligt att göra det. Bytte i en Amiga för några år sedan. En del att sätta sig in i. Hade en guide från en gammal DMZ tidning.
Låter som något jag inte känner för att börja pilla med. Vanlig 500 here I come
Citera
2011-01-06, 16:54
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Spännande. Blev det någon Amiga 500? Vad fick du pröjsa för den isf?

Är fan grymt sugen på en Amiga ibland Riktig kultdator.
Citera
2020-01-16, 22:27
Medlem
Citat:

Inte så speciellt svårt att byta chip. Var bara noga med att inga ben går av. Jag har en Amiga 500 idag med kickstart 1.2
Citera
2023-05-27, 08:36
Medlem
SoulSharks avatar
Orkar inte starta en ny tråd så jag bumpar din 😊
För jag hastköpte en A500 att sätta i retrohyllan.

Lite intresserad av hur det gick för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in