2010-06-13, 21:05
Medlem
Tjenare boys+girls, skriver tråden för att jag älskar matlagning och vill ha lite goda tips på hur ni gör er köttfärssås. jag börjar och förklara min sen får ni dela med er av er egna

Jag börjar med att lägga matlagningsgrädde typ 3dl i en kastrull, sen köttar jag på en stekpanna och steker först paprika sen lök sen lägger jag i det i kastrullen, efter det tar jag och steker upp köttfärsen så den blir färdig lagad, nu slänger jag i lite färska champinjoner, och tomat puré. sen rör jag det i stekpannan och när det ser färdigt ut kör jag ner det i kastrullen och lägger den på plattan istället, nu har jag i felix ketchup, felix chilisås i kastrullen och rör om, blandar ner salt + peppar och låter det koka upp. serveras till ett stort glas kall mjölk

så, hur gör ni eran?
2010-06-13, 21:12
Medlem
ThiefAlthaluss avatar
Blandfärs som jag steker tills allt blivit brunt och då häller jag i en halv flaska felix chilisås.
Rör runt lite och sen häller jag i 2dl mjölk och 1dl grädde. Rör runt lite till.
Har i lök och majs, oftast några droppar tabasco också.
Svartpeppar och sen låta puttra på låg värme några minuter.

Klart!
2010-06-13, 21:16
Medlem
Steker lök.
I med köttfärs och kryddar med svartpeppar
Smular i en köttbuljongstärning när köttfärsen börjar bli klar.
Rör i en Findus pastasås "Tomat Basilika"
Rör i en liten creme fraiche
Rör i lite soya

Sen får det stå och puttra ihop ordentligt.

Blir en krämig och smakrik köttfärssås!
2010-06-13, 21:19
Bannlyst
Detta kan bli en ganska spännande tråd. Köttfärssås kan utföras på så många olika sätt och det är alltid roligt att se hur andra gör

Jag brukar hacka och bryna lök i en stekpanna. Efter det steker jag upp den blandfärs som jag ska ha. Lök och färsen blandas i en kastrull tillsammans med lite krossade tomater. Sedan tillsätts vitlök och buljong och diverse andra kryddor om man vill. Jag tycker att såsen ska stå länge på låg värme för då blir det extra gott

Känner man sig extra lyxig blir det till att tillsätta skivade champinjoner och/eller morötter!
2010-06-13, 21:22
Medlem
lendrygghs avatar
Sök.
I övrigt har jag exakt samma recept som PallarN, fast en gnutta crème fraîche och lite majs också.
2010-06-13, 21:24
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Sök.

+1.
Folk borde verkligen lära sig använda sökfunktionen.
2010-06-13, 21:25
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SIR-NickCave
Tjenare boys+girls, skriver tråden för att jag älskar matlagning och vill ha lite goda tips på hur ni gör er köttfärssås. jag börjar och förklara min sen får ni dela med er av er egna

Jag börjar med att lägga matlagningsgrädde typ 3dl i en kastrull, sen köttar jag på en stekpanna och steker först paprika sen lök sen lägger jag i det i kastrullen, efter det tar jag och steker upp köttfärsen så den blir färdig lagad, nu slänger jag i lite färska champinjoner, och tomat puré. sen rör jag det i stekpannan och när det ser färdigt ut kör jag ner det i kastrullen och lägger den på plattan istället, nu har jag i felix ketchup, felix chilisås i kastrullen och rör om, blandar ner salt + peppar och låter det koka upp. serveras till ett stort glas kall mjölk

så, hur gör ni eran?

https://www.flashback.org/t440138

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in