• 1
  • 2
2010-06-15, 01:45
Medlem
Monsterpers avatar
Ptja utbildar man sig till bibliotekarie lär man inte få så fett med deg.

Medianpluggarn vinner nog över medianjobbarn tror jag.

Men pluggare är ofta mer drivna. Undrar hur det skulle se ut om alla pluggare började jobba direkt istället.
Citera
2010-06-15, 02:32
Medlem
B´stards avatar
Du måste ju räkna med att pluggarn betalar statlig skatt med, för några 40000 netto är det inte många som får...

Lägg till återbetalning till CSN, knappast möjligheter eller tid för svartjobb (folk som tjänar 40000 jobbar oftast liiiiiiiiiite mer än 9-5 ) kortare tid i arbetslivet, högre omkostnader då höginkomstjobb oftast finns i storstadsområden, lägg till att du knappast har några 40000 i startlön, snarare från 40 års ålder ( runt 25 k är en mer normal startlön för pluggarn )

Om du jobbar som hantverkare kan du dessutom bygga ditt eget hus betydligt billigare än pluggarn, ja du börjar säkert förstå nu att Sverige inte riktigt belönar pluggarn...

Här är en intressant graf ang. vem som tjänar mest, ränta-på-ränta-effekten:

http://3.bp.blogspot.com/_f-w0mDjIc8...d+interest.jpg
Citera
2010-06-15, 12:38
Medlem
Brain Damages avatar
Glöm inte heller åren av dassiga och lågbetald jobb pluggaren ofta får i början av sin karriär, medan exempelvis en byggnadsarbetare i storstadsregionerna kan vara uppe i 100% lön (runt 160 - 180 kr/h) redan efter ca 7000 timmar (ca 5,5 år, inkl. 3 års skoltid inräknad) i branschen.

Men... valde jag i dag skulle jag absolut ha pluggat.

[edit] Timpeng x 174 = jämförbar månadslön.
Citera
2010-06-15, 18:59
Medlem
Nathurams avatar
Jag tycker att start formeln är lite sne. Jag har svårt att tro att pluggarn är uppe i 40.000 vid 25 års ålder. Då börjar hans första praktik med en rätt dålig ingångs lön på grund av brist på erfarenhet i yrket.

Började skälv som "arbetare".

Gick ur hantverks gymnasiet vid 19 års ålder utan ett enda lån i hela världen. Bara fast jobb och bra lön
Jag köpte min första insatslägenhet (2 rum + kök) vid 20 års ålder för 450.000 sedan när jag var 24 år gammal renoverade jag och sålde lägenheten för 590.000 och köpte en villa för 1.1 million. 250 kvadrat med dubbel garage.

Jag tror att hade jag pluggat vidare hade jag nog haft min första hyres lägenhet vid 24 istället om bostadsbristen tillåtit.

Kan inte tänka mig att plugga vidare hade betalat sig så bra. Även läkare hinner bli 45 innan alla studielån är betalda och det är dags att leva loppan. Även då blir det mest att köra en ny fin bil till och från 18 timmars pass på sjukhuset.
Citera
2010-06-15, 21:02
Medlem
Caves avatar
SACO har gjort en intressant rapport som till viss del besvarar TS fråga.

http://www.saco.se/upload/Dokumentar...smarknaden.pdf
Citera
2010-06-15, 22:39
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Glöm inte svartjobben, de kommer du inte åt som välutbildad löneslav. Redan Pippi Långstrump sa ju på sin tid att hon skulle gifta sig med en rörmokare, för de tjänade så snuskigt mycket pengar.
Satsa du på jobblinjen, och fyll ut fritiden med svartjobb så har du snart både sommarstuga och platt-tv och två veckor i Thailand per år.

Sant, men å andra sidan är jag lite skeptisk till att jobba hårt och svart. Vips bryter man ryggen och får ingen ersättning
Citera
2010-06-15, 22:47
Medlem
♫♫♫s avatar
Glöm inte att du har mycket större möjlighet att få ett roligare och mer ansvarskrävande jobb om du utbildar dig.
Naturligtvis behöver det inte vara så, har en polare(22 år gammal) som har blivit erbjuden jobb som IT-chef på ett konsultbolag utan egentlig utbildning.
Citera
2010-06-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nathuram

Kan inte tänka mig att plugga vidare hade betalat sig så bra. Även läkare hinner bli 45 innan alla studielån är betalda och det är dags att leva loppan. Även då blir det mest att köra en ny fin bil till och från 18 timmars pass på sjukhuset.

Studielånen är inte särskilt betungande när man tjänarar 40 k +. Man hinner nog "leva loppan" bra mycket tidigare. Sen kan inte jag fatta hur man kan orka knega på med samma sketna jobb från att man är 20 år?
Citera
2010-06-15, 23:25
Medlem
Nathurams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subu87
Studielånen är inte särskilt betungande när man tjänarar 40 k +. Man hinner nog "leva loppan" bra mycket tidigare. Sen kan inte jag fatta hur man kan orka knega på med samma sketna jobb från att man är 20 år?

Tekniskt set började jag som målare vid 17 men hittills är allt bra. Jobbet är väldigt varierat om man spelar sina kort rätt. Kopp kaffe vid kontoret kl 7 och plockar upp en arbetsorder. Fru Svenssons köks tak kl 8:30 sedan en fond-tapet på andra sidan staden kl 12 följt av lite pappersarbete och hem gång vid en 15:00.

25.000 :- i månaden efter skatt (med rese-ersättning) Plus en 1100 :- i timman på "extra jobb"
Senast redigerad av Nathuram 2010-06-15 kl. 23:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in