2010-06-13, 01:42
Medlem
Har nu tjänat omkring 10-11 lax hittills i år. Vet inte exakt vad det kommer att sluta på men skulle tippa att det max kommer att röra sig om 20k totalt. Som det är just nu så drar de ju hela kommunalskatten men såvitt jag förstått det kan man jämka och få ner skatten betydligt.

I höst ska jag börja plugga, räknas det studiebidraget (inte lånet) in i min inkomst för året också isf?
Hur bör jag göra när jag inte vet exakt hur mycket jag kommer att tjäna? Känns ju lite ovärt att få tillbaka nästa år ifall jag kan få det redan nu i år.

Ifall jag fattat tabellerna på skatteverkets hemsida rätt så kan man få ner skatten till 7-8%?

Aja, många frågor, ber om ursäkt ifall det blev lite grötigt.
Citera
2010-06-13, 01:45
Medlem
Verdess avatar
Känns ju lite onödigt att skattejämka då du kan bli återbetalningsskyldig om du arbetar mer i år. Du får ju ändå tillbaka pengarna sen.
Citera
2010-06-13, 11:46
Medlem
Phalanxs avatar
Studiebidrag är som namnet ett bidrag och räknas inte som inkomst.

Vet du inte exakt på kronan men vet att det ändå inte kommer vara över 20 kkr så sätt 20 kkr i jämkningsansökan. Dumt att tvingas vänta på pengarna ett helt år.
Citera
2010-06-13, 12:41
Bannlyst
Tjänar du mindre än 50.000kr per år, har du rätt att ansöka om lägre skatt. Tror den brukar ligga mellan 8-15%.
Citera
2010-06-13, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Studiebidrag är som namnet ett bidrag och räknas inte som inkomst.

Vet du inte exakt på kronan men vet att det ändå inte kommer vara över 20 kkr så sätt 20 kkr i jämkningsansökan. Dumt att tvingas vänta på pengarna ett helt år.

Aha, det kanske bara är vid bostadsbidrag och liknande som typ 20% av studiebidraget räknas som inkomst?

Aa, får nog ta och jämka ner skiten. Sätter jag den till 30k så är det iaf garanterat att jag inte tjänar mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in