2010-06-13, 01:33
Medlem
Celticos avatar
Enligt en tekniker så strålar inte mobilen när den ligger i fickan. Jag själv trodde den stråla eftersom den hela tiden letar efter en källa.
Dock så mena han att strålningen finns där överallt, även om du inte har mobiltelefonen på dig. Det enda telefonen skulle göra är att den tar emot signalerna, dock så strålar den inte när den tar emot. Utan är bara en mottagare som en radio te.x.

Han också den enda gången mobilen strålar är när den bytar mobilbasstation.
Kan detta stämma?
Citera
2010-06-13, 06:54
Medlem
I stort sett , ja, mobilen är passiv när samtal inte pågår, den strålar (eller avger elekriskt fält) när du pratar i den. Den gör en kort kommunikation med basstationen när den vill byta tillen starkare (närmare) bas. Däremot finns det fält från andra telefoner och master ständigt runt omkring oss. Styrkan i dessa fält är dock lägre än det fält som din mobil utsätter dig för när du själv pratar.

Strålning (eller elektriska fält som är mer rätt) från mobiler och basstationer är ibland lite motsägelsefullt. Jag ådrog mig allmänt hat i min BR-förening när jag ville ha en mast på taket. Varför? Jo, när basstationen är nära behöver min egen telefon inte använda speciellt mycket effekt = spar batteri och jag exponeras för en mindre mängd fält. Det var nästan omöjligt att få kärringarna i föreningen att fatta detta.
Citera
2010-06-17, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
Strålning (eller elektriska fält som är mer rätt) från mobiler och basstationer är ibland lite motsägelsefullt. Jag ådrog mig allmänt hat i min BR-förening när jag ville ha en mast på taket. Varför? Jo, när basstationen är nära behöver min egen telefon inte använda speciellt mycket effekt = spar batteri och jag exponeras för en mindre mängd fält. Det var nästan omöjligt att få kärringarna i föreningen att fatta detta.

Haha, kan se det framför mig och sen när kärringen går hem till sin lägenhet och plockar upp sin gamla trådlösa DECT telefon som kör full effekt för att nå basenheten genom betongväggarna. Och basstationen från DECT:en som ger full strålning hela tiden. Hoppas hon placerat basenheten bredvid sängen på nattygsbordet, så kärringen blir micrad
Citera
2012-03-15, 13:52
Medlem
*bump*

Avger en avstängd mobiltelefon någon som helst strålning överhuvudtaget? (och den står ej på laddning heller NEJ.)
Citera
2012-03-15, 13:55
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
*bump*

Avger en avstängd mobiltelefon någon som helst strålning överhuvudtaget? (och den står ej på laddning heller NEJ.)

En avstängd mobiltelefon avger självklart ingen strålning alls (förutom tex värmestrålning, men det är inte relevant).
Citera
2012-03-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
En avstängd mobiltelefon avger självklart ingen strålning alls (förutom tex värmestrålning, men det är inte relevant).

Tack! Och om jag vill ha en "officiell" källa till detta, vilken instans/statligt verk ska jag vända mig till då?

Post och Telestyrelsen?
Citera
2012-03-15, 14:09
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Tack! Och om jag vill ha en "officiell" källa till detta, vilken instans/statligt verk ska jag vända mig till då?

Post och Telestyrelsen?

Alltså, nej...
det är en självklarhet. Flyter ingen ström igenom mobilen kan den inte skapa någon radiostrålning. Trycker du inte på start på din mikrovågsugn kommer den inte att mikra maten. Vrider du inte på strömbrytaren på din ugn, kommer den inte bli varm. Drar du ur sladden till din dator kommer du inte kunna skriva på flashback...

Men visst, om du verkligen måste få svar från myndigheterna (hur mycket man nu kan lita på staten... ), så vore väl Svenska strålskyddsinstitutet det relevanta.
Citera
2012-03-15, 20:50
Medlem
TeoLogiks avatar
Citat:

Post och Telestyrelsen?

Du kan väl se om du hittar någon serviceinriktad person där. Men dom kan ju inte säga mer än vad som redan är sagt.

Det är som att fråga energimyndigheten om ett officiellt svar på frågan: "lyser en avstängd lampa"?
Citera
2012-03-16, 00:48
Medlem
Jo jag vet men jag måste ha nåt "riktigt" att visa upp för sambon så hon slutar vara "på" mig angående sova i samma rum som mobilen

Tack ska ni ha!
Citera
2012-03-16, 22:13
Medlem
TeoLogiks avatar
Citat:
Jo jag vet men jag måste ha nåt "riktigt" att visa upp för sambon så hon slutar vara "på" mig angående sova i samma rum som mobilen

Tack ska ni ha!

Ok, bortom fakta alltså. Skämt å sido så är det ju inte lätt av bevisa ofarligheten av något. Speciellt inte om personen ifråga är övertygad om motsatsen.
Citera
2012-03-16, 22:26
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Tack ska ni ha!

Men suck... fråga din sambo om hon blir bländad av taklampan när den är släckt, bara föratt hon sover i samma rum. Svarar hon nej på det är problemet löst. Svarar hon ja, så har hon allvarliga psykiska problem. Hur som helst lämpar sig din fråga bäst i psykologiforumet, då det rör sig om helt psykiska problem.
Citera
2012-03-17, 00:16
Medlem
sakralts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Enligt en tekniker så strålar inte mobilen när den ligger i fickan. Jag själv trodde den stråla eftersom den hela tiden letar efter en källa.
Dock så mena han att strålningen finns där överallt, även om du inte har mobiltelefonen på dig. Det enda telefonen skulle göra är att den tar emot signalerna, dock så strålar den inte när den tar emot. Utan är bara en mottagare som en radio te.x.

Han också den enda gången mobilen strålar är när den bytar mobilbasstation.
Kan detta stämma?
Nej, men nästan.
Även om du inte är uppkopplad med ett samtal så skickar mobilen med vissa intervall meddelanden till nätet för att det ska veta ungefär var mobilen befinner sig och att den är kvar. Om du rör på mobilen kan den skicka uppdateringar oftare när den rör sig över så kallade tracking areas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in