Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-12, 19:29
Bannlyst
Jag hade ett problem med ett program på datorn. Gick å kollade runt i internet å en kille skrev att detta med safe mode with networking funkade utmärkt för honom. Flera andra sa att det också gick bra för dem. Så jag valde att testa detta. Jag startar om datorn å klickar på F8 så jag kommer fram till den menyn där jag bl.a. kan klicka på safe mode. Den ser ut såhär

Nu händer det konstiga. Jag klickar på safe mode with networking å så ska datorn starta igång. Datorn ska starta å jag ser den intro-text (typ rubriken) som kommer fram när man startar om datorn å så laddar den lilla blå mätaren. Sedan istället för att komma fram till den delen när själva windows ska ladda å sedan starta igång så hör jag ett klick i datorns box (den stora lådan) å så går datorn tillbaka till den menyn där jag kan välja mellan Safe mode, Safe mode with networking å allt det som ni ser i länken.

Så man kommer tillbaks dit man började när man klickar på "safe mode with networking". Så allt annat funkar, jag kan klicka på safe mode å det funkar, jag klickar på "start windows normally" å det funkar. Men jag behöver klicka på "safe mode with networking" för att problemet ska lösas. Så jag googlar lite å sen ser jag en guide som skriver att jag ska göra detta:
, vars text kom från denna länk.

Jag försöker utföra safe mode with networking genom run i windows då jag skrev in MSCONFIG å så fortsatte jag som guiden bad mig å kryssade i "NETWORK" när man kunde välja mellan bl.a. "MINIMAL" och "NETWORK". Sen sker allt när jag klickar på "Ok".

Det är här det går katastrof för mig. Datorn går automatiskt till den menyn där jag väljer safe mode å allt det (som min första länk visar) å nu kan jag inte trycka på något av de alternativ som visas på menyn. Vare sig jag klickar på "safe mode" eller "start windows normally" eller "Last known good configuration" så händer exakt samma grej. Datorn ska "starta" å sedan ser jag en blå skärm med massa vit text i några få tiondelar å sedan hör man klicket, å så kommer man tillbaka till menyn där jag kan välja mellan safe mode å allt det. Så oavsett om jag stänger av datorn å sätter på den så är den fast vid samma meny, oavsett om jag väljer det ena eller andra alternativet så kommer datorn tillbaks dit den var.

Jag förstår inte vad jag har gjort fel eller vad som kan ha varit fel, det känns som att jag har följt varenda guide å ändå har allt skitit på sig, hjälp mig snälla, vill ha tillbaka min dator

Detta är inte min dator som jag använder nu utan en polares. Help please!
Senast redigerad av Banankvalster 2010-06-12 kl. 19:35.
Citera
2010-06-12, 19:45
Bannlyst
Nu hittade jag en tråd i ett forum där en snubbe beskriver exakt samma problem som jag har.

http://forums.techguy.org/windows-xp/879227-stuck-boot-screen-after-changing.html

En kille ger ett långt svar i tråden. Ska försöka läsa å se om jag fattar, då min IT-engelska inte är lika sharp som min vanliga engelska kanske jag får svårt att förstå å det skulle vara nice om nån kunde förenkla snubbens text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in