2010-06-12, 18:02
Medlem
Hej!

Kan ni förklara skillnaden mellan ett privilegie och en förmån? Om det ens är någon?
Citera
2010-06-12, 18:31
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaensterhaent
Hej!

Kan ni förklara skillnaden mellan ett privilegie och en förmån? Om det ens är någon?
Det främmande ordet är »ett privilegium« (flera privilegier) och betyder »särskild förmån« / »rättighet«. Privilegier riktar sig ofta till en särskild grupp och är alltså smalare än rättighet i allmänhet, exempelvis mänskliga rättigheter.

Förmåner i form av så kallade fringisar brukar inte räknas som privilegier. Fringisar = "fringe benefits" = extra förmåner i jobbet, som förmånen att bjuda familjens fru Kundén på representationsmiddag.
Citera
2010-06-12, 21:21
Medlem
P102s avatar
I stort sett är orden synonyma. Tittar man på hur de brukas märker man dock att privilegium är mer kopplat till ära, särskilt utvalda människor, och lite mer abstrakta fördelar. Förmåner är mer kopplade till affärer, den breda allmänheten, och mer konkreta fördelar. Det finns ingen tydlig gräns mellan vad som är ett privilegium och vad som är en förmån, åtminstonde inte som jag har uppfattat det, men det finns vissa situationer där det ena eller andra ordet passar bättre. Förmån är dock det "vanligare" av de två, så om man tvekar mellan privilegium och förmån skulle jag välja förmån.
Citera
2010-06-12, 23:54
Medlem
Egon3s avatar
Vi kan förutse en breddning via engelskan av innebörden i det svenska ordet »privilegium«. Ohjälpligt kommer vi att se allt fler direktöversatta "privilege". Till detta bidrar
  • slööversättare
  • konsulter och analytiker som vill visa att de tänker på engelska, men översätter nödtorftigt i sin KraftPunkt för allmogens skull
En engelsk ordbok anger hela sju (7) betydelser för ordet "privilege". Det inkluderar svenska »rättighet«. Det är nog dumt att försöka stoppa tidvattnet i dessa farvatten.

http://dictionary.reference.com/browse/privilege
Citera
2010-06-13, 12:07
Medlem
Tack så mycket! Nu förstår jag det bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in