2010-06-11, 23:58
Medlem
Har förlorat en tå (olyckshändelse, privat). Någon som vet hur mycket man bör processa med försäkringsbolaget? Vad vore rimlig ersättning? Och vad är den -juridiska termen-? Tacksam för svar, har själv noll koll i detta ngt märkliga ämne..
Citera
2010-06-12, 00:03
Medlem
Degerlundens avatar
Finns fasta basbelopp på invaliditetsersättning. Dock vet jag inte vad ditt försäkringsbolag har för regler - stadgar - krav och basbelopp. =)
Citera
2010-06-12, 00:05
Medlem
Denoms avatar
Tror du borde kunna skrapa in ett par tiotusen, eller är det ersättning för finger jag tänker på?
Citera
2010-06-12, 00:13
Medlem
Degerlundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Tror du borde kunna skrapa in ett par tiotusen, eller är det ersättning för finger jag tänker på?

Vet att en som jobbar inom samma branch kapade av ett finger i en plåt knäck. Han fick 29.000.-

Lite enligt mig.
Citera
2010-06-12, 00:19
Medlem
Hmm. Ok. Nån idé att koppla in advokat och yrka på ngt specifikt handikapp pga tåbortfall (haha), och vad skulle det isf kallas, i jur. term? Och första steget i ev process- hur gör jag?
Citera
2010-06-12, 00:36
Medlem
zBr9s avatar
Med förlorade kroppsdelar handlar det oftast om att summan baseras på hur Handikappad eller ful du blir av skadan. En kompis blev av med ett pekfinger, och han fick ut 120.000. Själv fick jag 17.000 för ett ärr jag inte ens ser eller störs av. För en tå har jag inte någon aning om vad man kan räkna med, beror nog väldigt mycket på vilken tå det handlar om. T ex stortån lär vara mer värd än ringtån.
Citera
2010-06-12, 00:51
Medlem
Pektån.. känns ju som den kvittar iofs, men om jag -hade tänkt- börja dansa balett eller nåt? Och kanske betalat in mig på -balettskola-?
Och igen- när det är på min fritid (mitt fel)- kan det då ge liknande summor som ni pratar om?
Citera
2010-06-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missZ
Pektån.. känns ju som den kvittar iofs, men om jag -hade tänkt- börja dansa balett eller nåt? Och kanske betalat in mig på -balettskola-?
Och igen- när det är på min fritid (mitt fel)- kan det då ge liknande summor som ni pratar om?

En kille i klassen fick dryga 20k för ett ärr över hela överarmen som han ådrog sig när han spelade fotboll med polarna så ja det ska täcka även när det händer privat. Men det beror nog till stor del på hur försäkrad du är, kolla med ditt försäkringsbolag samt jobbet (många arbetsplatser försäkrar sina anställda och deras familjer även privat).
Citera
2010-06-12, 13:53
Medlem
Citat:

Balett kan man nog dansa utmärkt utan pektå...så länge du inte är fotmodell eller något sådant har jag svårt att tro du kommer få en massa pengar för det
Senast redigerad av Virre87 2010-06-12 kl. 13:56.
Citera
2010-06-12, 23:56
Medlem
Tack för angagemang i en- tå(!). Lite mer kött på benen nu ivf. Minus tån då då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här