2004-04-19, 00:14
Medlem
jag känner ibland att jag skulle vilja leva med ett något längre dygn, kanske 30-32 timmar. Finns det andra, tror ni, som experimenterat med detta i praktiken ? Rent astronomiskt finns det ju inte så mycket att göra, men ändå
Citera
2004-04-19, 09:44
Medlem
rydizs avatar
sen beror det ju på hur länge man är vaken oxå??
Citera
2004-04-19, 09:53
Medlem
Om du kommer på något sätt kan du väl meddela mig..min provisoriska lösning i dagsläget är att göra allting snabbare.
Citera
2004-04-19, 10:01
Moderator
Ruskigbusss avatar
Om mitt minne inte sviker mig - så har man gjort tester på människor i helt mörka rum utan yttre stimulans - och då har det visat sig att den egentliga dygnsrytmen är på ca 25-26 timmar.

Sen finns det ju människor som orkat leva med endast 4 timmars sömn per natt, t ex Freud - återigen om jag minns rätt.

För det viktiga är väl inte hur långt dygnet är i sig, utan hur mycken vakentid man kan klämma ur det?
Citera
2004-04-19, 10:49
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Om mitt minne inte sviker mig - så har man gjort tester på människor i helt mörka rum utan yttre stimulans - och då har det visat sig att den egentliga dygnsrytmen är på ca 25-26 timmar.
Ja, det där har jag också hört men aldrig sett några vetenskapliga bevis för. Undrar vad det beror på? Var dygnet 25 timmar för fyra miljoner år sedan när våra genetiska förfäder rullade lunt i gyttjan kanske?
Citat:
Sen finns det ju människor som orkat leva med endast 4 timmars sömn per natt, t ex Freud - återigen om jag minns rätt.
Churchill är ett lysande exempel också, även om han var full en stor del av tiden. I våra dagar sägs det ju att Percy Barnevik sover ungefär 4 timmar per natt och aldrig jobbar mindre än 12 timmar per dag.
Citera
2004-04-19, 12:18
Medlem
PikeWakes avatar
Jag hade en period när jag pluggade då jag inte hade några föreläsningar eller andra tider att passa. Då beslöt jag mig för att experimentera lite med min dygnsrym. Jag bestämde mig för att inte använda klockor, vara vaken så länge jag orkade och därefter sova tills jag vaknade av mig själv när jag inte kände behov av att sova vidare.

Resultatet efter en knapp månad blev mer konstigt än användbart. Jag var vaken mellan 20 och 32 timmar och sov därefter i 12-14 timmar. I snitt höll jag ungefär ett 37-timmarsdygn. Jag mådde själv inte illa på något sätt av dygnsrytmen, men det var helt omöjligt att funka socialt eller sköta sina ärenden på ett vettigt sätt. När man precis har vaknat och känner för frukost, kylskåpet är tomt och klockan är halv ett på natten då inser man att det inte riktigt funkar att ha en annan rytm än resten av världen

Hypotes: Jag tror att ens "egen" rytm är individuell och varierar något över tiden, men att vi behöver ett gemensamt dygn för att fungera som sociala djur.
Citera
2004-04-19, 12:26
Medlem
Jag förstår inte riktigt Rydiz eller Ruskigbuss fråga, men det jag menade men min idé var i princip just det som Pikewake hade provat där - att låta saker bli så långa som de kräver. Nu låter ju iofs 20 + 12 rätt extremt, och det var ju inte ens dina längsta intervall....
Citera
2004-04-26, 23:09
Medlem
Flytta till Venus.
Där är ett Venus-dygn längre än ett Venus-år.

Sen det där med att det är en kass atmosfär och att det regnar svavelsyra behöver vi inte bry oss om.
Citera
2004-04-26, 23:26
Bannlyst
Hur vore det med månen? Ett dygn ca 28 jorddygn...
Eller lysrör och rullgardiner?
Citera
2004-04-30, 22:07
Medlem
RootMoss avatar
Ett marsdygn är sådär 24 timmar och 40 minuter, och 40 minuter extra varje dag vore inte att förakta. Annars kan man försöka hänga kvar på jorden några hundratusen år till, jorddygnet blir längre och längre.
Citera
2004-05-01, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Ja, det där har jag också hört men aldrig sett några vetenskapliga bevis för. Undrar vad det beror på? Var dygnet 25 timmar för fyra miljoner år sedan när våra genetiska förfäder rullade lunt i gyttjan kanske? Churchill är ett lysande exempel också, även om han var full en stor del av tiden. I våra dagar sägs det ju att Percy Barnevik sover ungefär 4 timmar per natt och aldrig jobbar mindre än 12 timmar per dag.

Nix, jorden snurrade snabbare förr, och går långsammare och långsammare. Dygnet blir längre.

Folk som har bott länge under jord har först ändrat dygnsrytm, sedan tagit livet av sig. *seriös*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in