Citat:
Ursprungligen postat av Hordak
När det gäller Tourettes upplever personer med detta syndrom som att det finns en anspänning inom dem som lindras genom att säga något eller göra något motoriskt. Personer med ADHD kan däremot uppleva starka tankeflöden och då lindras det oftast genom att aktivera sig på annat sätt. Ofta kan det handla om idéströmmar som måste komma ut. OCD kan ju ge mycket påträngande tankar, men det upplevs alltid som att man själv tänker dem. Så en blanding av dessa syndrom skulle mycket väl kunna skapa det du upplever, men det är väldigt svårt att säga.
Vad är det för tankar?
Hur besvärande är det för dig?
Ja exakt - den där första raden om Tourettes känner jag självklart (för mig i alla fall) igen, såsom att jag måste harkla mig och humma, men det jag beskrev ovan tycks mig vara något helt annat, eftersom det har ett helt annat "tryck" inifrån.
Med de symptomen som du beskriver på Tourettes, ADHD och OCD, så verkar det ju faktiskt som om det är allt på en gång, det stämmer... Intressant reflektion.
Dock har jag ju de där problemen var för sig också, och inte bara såhär extremt sammanfallet.
När det blir ett överslag av arten att det blir helt överbelastat, är det jävligt besvärande. Svårt dock att sätta det på någon sorts skala, men det är åtminstone såpass illa att jag slår mig själv i huvudet, om det nu är något att gå efter.
Tankarna är ganska harmlösa, vanligtvis. Inget extraordinärt, s.a.s..
Det är att allt samtidigt slår ned som är det riktigt jobbiga. Alltså, att jag delvis har fastnat i en diskussion jag hade tidigare under dagen, att jag hör min dåvarande argumentation i huvudet, samtidigt som jag också hör mig själv komma med andra resonemang istället för dem jag yttrade. Sedan är det kanske någon spekulation om vädret, om världsläget, vad man ska göra imorgon o.s.v., också det
samtidigt. Så kanske det knäpper till i ett element, varpå jag
hör tanken: "Vad var det?!" i huvudet, och då nästan måste jag säga högt: "Vad fan spelar det för roll?".
Alldeles för många bollar i luften. Det blir helt vansinnigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Det du talar om skulle jag kalla ticks... och sådana förekommer egentligen inom hela den neuropsykriatiska spektrat men mest framträder den nog i just Tourettes Syndrom....
Jo, men jag skulle nog inte kalla det för tics. Åtminstone mina tics är "meningslösa", de fyller ingen funktion förutom att det är något som bara görs/sägs utan eftertanke eller grund.
Ex. kan jag omotiverat slå handloven i pannan, men det är ju bara för att få undan "trycket" i handen och pannan, och inte för att få tyst på något eller för att jag känner ett behov av att skada mig eller dylikt...
Om du förstår skillnaden?