Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-06-11, 15:39
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Varför startar ni trådarna där ni gör? 'Diskussion' ser för jävligt ut med alla hänvisningar och först trodde jag det berodde på att Support och Diskussion låg på samma nivå och Diskussion kom före i listan, men nu när vi ändrat så letar folk sig lik förbannat till Diskussion och startar support-trådar.

Kort sagt, varför väljer ni 'fel' forum och hur ska vi göra för att folk inte ska missförstå var vi vill att trådar ska ligga?
2010-06-16, 17:36
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Varför startar ni trådarna där ni gör? 'Diskussion' ser för jävligt ut med alla hänvisningar och först trodde jag det berodde på att Support och Diskussion låg på samma nivå och Diskussion kom före i listan, men nu när vi ändrat så letar folk sig lik förbannat till Diskussion och startar support-trådar.

Kort sagt, varför väljer ni 'fel' forum och hur ska vi göra för att folk inte ska missförstå var vi vill att trådar ska ligga?

Jag har två snabba och enkela svar till dig;

1. Dom skriver i diskussion gör det eftersom de inte skapas lika många trådar där som det gör i support. Allt hamnar högst upp och stannar där ett tag.
2. Folk vet inte vad som är skillnad mellan diskussion och support.

Vad gör vi för att lösa detta?

Kan vara en simpel lösning som att sätta upp ett varningsmeddelande som;
"Windows - Diskussions, är inte till för support eller felsökning. Behöver du hjälp med din dator eller annat så skriver du i, Windows - Support."

Eller

Så kan ni begränsa den diskussionsdelen, alla trådar som skapas måste godkännas som diskussions ämne genom Mod. Detta skulle vara en bra lösning eftersom de inte skapas så många ämnen i diskussion som det egentligen ska göras i support

Eller

Sätt en begränsning på över 200 inlägg innan man får hoppa in och diskutera. Det är enbart nya som skriver fel. Skapar ett konto och skriver 1 gång.
Senast redigerad av Plotti 2010-06-16 kl. 17:38.
2010-06-22, 11:24
Medlem
epost72s avatar
Jag trodde också i ärlighetens namn att den omstrukturering som gjordes för en tid sedan skulle minimera antalet felpostade trådar men så blev inte fallet.

Jag tror att det i viss mån beror på toppmenyn och namnet på forumet.

Jag menar när man navigerar via toppmenyn, Data ser Datoranvändning - Windows, när man sedan kommer ned till det alternativet så fälls fliken Datoranvändning - Diskussion ut, aha tänker en del där ska jag diskutera mitt problem.

Frågan är om Datorsupport - Windows skulle vara ett mer rättvisande namn.

Men ska jag vara ärlig så tror jag att det kvittar vad man kallar forumet och var man placerar det folk kommer ändå att posta fel, jag har lite gett upp hoppet.

Jag tittar sällan i Windows diskussion och därmed så får personer som postar där sällan svar från mig iaf, om det är positivt eller negativt är inte upp till mig att avgöra
2010-06-22, 16:28
Medlem
epost72s avatar
Ok nu ser jag att ni bestämt er för en lösning, det var nog ett bra beslut.
★ ★ ★ Felplacerade trådar slängs i Papperskorgen ★ ★ ★
2010-06-22, 16:37
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ok nu ser jag att ni bestämt er för en lösning, det var nog ett bra beslut.
★ ★ ★ Felplacerade trådar slängs i Papperskorgen ★ ★ ★

Och enligt mig så tycker jag inte att de e en bra lösning. Jag vill gärna lösa och hjälpa folk. Nu hamnar alla frågor och funderingar i papperskorgen.
2010-06-22, 16:45
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plotti
Och enligt mig så tycker jag inte att de e en bra lösning. Jag vill gärna lösa och hjälpa folk. Nu hamnar alla frågor och funderingar i papperskorgen.
Jo men samtidigt blir det ett väldigt flyttande av trådar. Det bästa vore ju om folk postade i rätt del, chansen att få hjälp är betydligt större om man postar i Datoranvändning - Windows om det då handlar om ett supportärende, som det i de allra flesta fall gör.

Jag är ofta i den delen och försöker hjälpa till också.

Egentligen så här det väl inte sagt att det är lösningen heller, man kan ju ändå jobba vidare med funderingar på hur man ska få folk att förstå var de ska posta.
2010-06-22, 17:13
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jo men samtidigt blir det ett väldigt flyttande av trådar. Det bästa vore ju om folk postade i rätt del, chansen att få hjälp är betydligt större om man postar i Datoranvändning - Windows om det då handlar om ett supportärende, som det i de allra flesta fall gör.

Jag är ofta i den delen och försöker hjälpa till också.

Egentligen så här det väl inte sagt att det är lösningen heller, man kan ju ändå jobba vidare med funderingar på hur man ska få folk att förstå var de ska posta.

Ja, eller så blir det så att alla fortsätter posta där och allt slängs bara. Jag tycker att de finns bättre lösningar än att bara slänga alla felposter. Bättre att fortsätta flytta dom och kanske varna alla om det. Om det inte bättrar sig så får man väl börja slänga, jag tycker att slänga allt är bara onödigt.

En lösning kanske skulle vara att ta bort windows diskussion, som du sa. Ta bort den som en drop meny. Ha windows Support och sedan en länk i support till diskussion i support ämnet. Detta skulle nog lätta allt och göra det bättre.
2010-06-22, 17:30
Medlem
[Strange Days]s avatar
Eftersom merparten av användarna tydligen inte förstår poängen med uppdelningen, så finns det kanske heller ingen anledning att ha den kvar?

Dessutom så finns det ju i ärlighetens namn inte så jättemånga aktiva trådar i "Windows - Diskussion" ändå trots allt.

De aktiva trådarna (som väl bara är en handfull till antalet) skulle med lätthet kunna flyttas till "Datoranvändning - Windows", och resten med fördel förpassas till de sälla jaktmarkerna.
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-06-22 kl. 17:35.
2010-06-22, 18:48
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Eftersom merparten av användarna tydligen inte förstår poängen med uppdelningen, så finns det kanske heller ingen anledning att ha den kvar?

Dessutom så finns det ju i ärlighetens namn inte så jättemånga aktiva trådar i "Windows - Diskussion" ändå trots allt.

De aktiva trådarna (som väl bara är en handfull till antalet) skulle med lätthet kunna flyttas till "Datoranvändning - Windows", och resten med fördel förpassas till de sälla jaktmarkerna.

Ämnet är ju till för att kunna diskutera om Windows/Windows program. Eller klara inlägg som hjälper folk. Alltså ingen support eller hjälp. Därför är det bra om den finns kvar, men förstår din poäng. Används inte direkt så mycket så det egentligen ingen mening att ha den kvar.

Man kan ta bort så att man inte får skapa en ny tråd i ämnet. Alla diskussions trådar flyttar moderator till Diskussion. Gör tvärtom, eftersom det skapas mer support trådar. Då är ju problemet löst.
2010-06-22, 20:44
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Man kan döpa om diskussionsforumet till något i stil med "Windows - Diskussion -> OCH INTE SUPPORT! <-"

Jag uppskattar att supporttrådarna minskar med 90%. Kanske mer om det blinkar i regnbågens alla färger.
2010-06-23, 08:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plotti
Problemet är att endast en trådstart utav tjugo är rätt placerad i Diskussion (jag har räknat alla trådstarter som gjorts det här året). Vi får se om en rubrik med stjärnor får folk att läsa lite extra och posta rätt. Om inte så får jag ge upp Diskussion helt och hållet antar jag vilket jag tycker är lite synd. Jag har själv lite tappat sugen att gång på gång svara på samma supportfråga som dessutom dyker upp som förstaträff på Google, men det funkar ju inte heller riktigt att tvinga folk att diskutera.
2010-06-23, 08:23
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Problemet är att endast en trådstart utav tjugo är rätt placerad i Diskussion (jag har räknat alla trådstarter som gjorts det här året). Vi får se om en rubrik med stjärnor får folk att läsa lite extra och posta rätt. Om inte så får jag ge upp Diskussion helt och hållet antar jag vilket jag tycker är lite synd. Jag har själv lite tappat sugen att gång på gång svara på samma supportfråga som dessutom dyker upp som förstaträff på Google, men det funkar ju inte heller riktigt att tvinga folk att diskutera.

Det där sista om att det inte går att tvinga folk tål att tänkas lite extra på.

Frågan jag ställer mig är återigen till vilken nytta diskussionsforumet egentligen finns om det ändå inte används till det som det är tänkt för.

Om vi gör en jämförelse med Datoranvändning - Övriga operativsystem eller Datoranvändning - Mac OS så existerar ju både diskussions-, och supporttrådar sida vid sida i samma forum.
Förvisso utgör ju Mac OS-, och "övriga operativsystem"-användarna en mycket mindre del än Windows-användarna, men jag anser att det inte riktigt hör till saken.

Visst kan det tyckas synd att ge upp diskussionsforumet, men ärligt talat tror jag att det hade fungerat alldeles utmärkt utan det också.

Slutligen anser jag att behovsaspekten rimligtvis måste vara den avgörande faktorn för vilket beslut det blir som fattas om diskussions-forumets framtid.
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-06-23 kl. 08:32.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in