2010-06-11, 05:26
Medlem
madwolfs avatar
Hej, igår natt öppnade jag 2 bärs som jag inte orkade dricka upp så jag kastade in dem i kylen, Smakade lite på dem nu när jag vaknade och det smakade som vanligt, men till fråga. Dunstar alkoholen över natten? Eller dunstar alkohol alls?
Senast redigerad av madwolf 2010-06-11 kl. 05:31.
Citera
2010-06-11, 08:17
Medlem
hesons avatar
Om jag glömmer en virre så smakar den helt alkoholfri dagen efter. Men om jag lägger et litet lock över glaset behåller den spänsten. Samma trick verkar funka med bira, lite gladpack över glaset, in i kylen och man har en sjyst bakfyllefrulle dagen efter (mitt experiment behöll såväl smak som kolsyra)
Citera
2010-06-11, 09:21
Medlem
beavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madwolf
Hej, igår natt öppnade jag 2 bärs som jag inte orkade dricka upp så jag kastade in dem i kylen, Smakade lite på dem nu när jag vaknade och det smakade som vanligt, men till fråga. Dunstar alkoholen över natten? Eller dunstar alkohol alls?

Varför öppnade du 2? räcker det inte att öppna en i taget och dricka upp?
Citera
2010-06-11, 09:28
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaves
Varför öppnade du 2? räcker det inte att öppna en i taget och dricka upp?

Det var två som har inte orkade dricka upp!!! Vem vet hur många ölburkar han föröppnat!

Alkohol dunstar, ja.
Eftersom alkohol dunstar vid lägre temperatur än vatten, alkohol blir till ånga vid 72,5 eller något liknande, 76 kanske? Någon som sysslar med hembränning kan nog berätta, var några år sedan jag pluggade...
Vatten dunstar vid 100 grader, men vatten dunstar ju bort om det står framme i ett glas och det gör även alkoholen, men snabbare...
Citera
2010-06-11, 14:41
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Det var två som har inte orkade dricka upp!!! Vem vet hur många ölburkar han föröppnat!

Alkohol dunstar, ja.
Eftersom alkohol dunstar vid lägre temperatur än vatten, alkohol blir till ånga vid 72,5 eller något liknande, 76 kanske? Någon som sysslar med hembränning kan nog berätta, var några år sedan jag pluggade...
Vatten dunstar vid 100 grader, men vatten dunstar ju bort om det står framme i ett glas och det gör även alkoholen, men snabbare...
Vatten förångas vid 100 gr, men dunstar vid lägre temp.
Polarn hade fått ett brännvinskrus i födelsedagspresent en gång,
och 5 år senare så fick vi för oss att dricka lite av det.
(den hade stått orörd på hyllan hela tiden)
Det var en kork på flaskan, och all alkohol var borta.
Det var bara unket vatten kvar.
Citera
2010-06-11, 14:48
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66

Snopet!
Citera
2012-08-04, 20:39
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66

Det tror jag inte på. Förr så kunde vanliga (riktiga) korkar släppa igenom lite. Men inte moderna förseglingar. Någon har spätt ut det.
Citera
2012-08-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re

Alkohol dunstar, ja.

Alkohol förångas runt 78 grader, inte avdunstar. Förångas kräver tillagd energi, t.ex uppvärmning - medan en avdunstning sker utan.

Både alkohol och vatten avdunstar naturligt, men hur mycket och i vilken takt beror på mycket mer än OP har gett oss info om.

Har dock en känsla av att under normala förhållanden så kommer ölen inte gå ned i alkoholprocent.
Citera
2023-09-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeep
Alkohol förångas runt 78 grader, inte avdunstar. Förångas kräver tillagd energi, t.ex uppvärmning - medan en avdunstning sker utan.

Både alkohol och vatten avdunstar naturligt, men hur mycket och i vilken takt beror på mycket mer än OP har gett oss info om.

Har dock en känsla av att under normala förhållanden så kommer ölen inte gå ned i alkoholprocent.

Alkohol börjar förångas vid 50 grader.
Citera
2023-09-08, 20:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Alkohol börjar förångas vid 50 grader.
Då pratar vi ren alkohol. Alkohol bundet i vatten har betydligt högre förångningstemperatur.
Citera
2023-09-08, 20:49
Medlem
Ställer du in en öppen bira i kylen över en natt, låt säga 8h, så bör du inte ha förlorat mer än 10% av totala innehållet av alkoholen.

Jag brukade ta en oavslutad 7.3a som stått öppen i kylen under natten till frukost ofta förr. Funkade som vanligt, om vi nu pratar i berusningssyfte.
Citera
2023-09-08, 21:00
Medlem
KarlKatts avatar
När man har 40%ig alkohol så avdunstar vattnet och alkoholen i samma takt, så att whisky skulle förlora alkohol över natten stämmer inte. Men det är klart att smaken är annorlunda då den har oxiderat.

Men i fallet med öl så stämmer det då alkoholen avdunstar snabbare i förhållande till vattnet. Men det finns väl andra anledningar till att inte dricka öl som stått framme.... så som smaken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in