2010-06-10, 23:49
Medlem
Jag jobbar på ett lager där mina pass är 7½h. under hela passet har jag ett rygg/gym bälte så att jag inte ska få ont i ryggen pga alla dessa gånger jag böjer ryggen(böjer oftast knäna men ibland finns det inget val).
En bodybuilder på jobbet sa till mig att det inte var bra för ryggen att ha den hela tiden och föreslog att jag tog bort gymbältet för ryggens bästa.

"Tänk att hus som kan bara stå med hjälp av en järn balk, tar man bort järn balken kommer huset inte orka och falla"

Är det sant att det är farligt för ryggen?
Citera
2010-06-10, 23:55
Medlem
tältpinnes avatar
Farligt och farligt, man stimulerar inte stabiliteten i bålen i samma utsträckning. En person som utför dina lyft utan bälte förbättrar sin bålstabilitet. Men målet med dina lyft är väl primärt att tjäna pengar, inte att utvecklas kroppmässigt, så kör på säger jag. Skaver det inte efter en heldag?
Citera
2010-06-11, 00:33
Medlem
grejen är att vissa tror att man inte kan skada ryggen med gymbälte på och då börjar dom lyfta fel och skadar sig iaf. i övrigt är det inte skadligt, självklart ska du inte gå med det 24/7 då det lär påverka muskulaturen i området.
Citera
2010-06-11, 00:36
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
grejen är att vissa tror att man inte kan skada ryggen med gymbälte på och då börjar dom lyfta fel och skadar sig iaf. i övrigt är det inte skadligt, självklart ska du inte gå med det 24/7 då det lär påverka muskulaturen i området.

Det är en bra poäng, man har en tendens att ignorera kroppens signaler så länge båltrycket är bra, och med bälte så är det ju ett falskt båltryck, om man kan uttrycka sig så.
Citera
2010-06-11, 01:18
Medlem
Okej.
Han sa även typ man isolerar musklerna på något sätt(han hade inte så bra svenska), förklarar det något för er?
Svar till din fråga: när det skär inte alls, den är faktiskt bekväm(CASAL PRODUKT)
Citera
2010-06-12, 05:17
Medlem
_Monk_s avatar
kör utan bälte tills dess att du börjar känna dig sliten som fan i ryggen, sen äre bara att hämta bältet igen, lagerarbete kan slita mkt på kroppen om det ingår mkt lyftande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in