2010-06-10, 15:03
Medlem
Försökte att RTFM(läs:googla) före jag skrev här, men hittade inga nyttiga resultat.

Tillsvidareanställd sen två år, arbetstakt ungefär 40%, arbetsgivaren har avtal med handels. Om jag skulle önska att säga upp mig själv, vad är det för uppsägningstid som gäller? Nämligen hittat en ny anställning..

Sägas bör är att arbetsgivaren säkerligen inte är omöjlig på att släppa mig tidigare, men jag tänkte bara höra mig för vilka omständigheter det är som gäller. Lön osv.

All input är tacksamt
Citera
2010-06-10, 20:15
Medlem
Finns det ett villkor om det i kollektivavtalet är det den tiden som gäller. Står det inget är uppsägningstiden en månad, enligt LAS 11 §. Jag har inte tillgång till det ifrågavarande kollektivavtalet; du får själv logga in på Handels hemsida och kolla.
Citera
2010-06-10, 20:57
Medlem
Har iofs inte det nya avtalet som började gälla 2010-04-01, men tror knappast några förändringar skett gällande uppsägningstid. Och ja, det är en månad.

Mom 4 Uppsägningstid m m
För tillsvidareanställd gäller, om inte längre uppsägningstid avtalats, med nedan angivna undantag, en ömsesidig uppsägningstid av en månad. Vid uppsägning från arbetsgivarens sida har anställd som anställts den 1 juli 2001 eller senare rätt till en uppsägningstid enligt nedan.
Anställningstid vid företaget Uppsägningstid
mindre än 2 år 1 månad
fr o m 2 år till 4 år 2 månader
fr o m 4 år till 6 år 3 månader
fr o m 6 år till 8 år 4 månader
fr o m 8 år till 10 år 5 månader
fr o m 10 år 6 månader
Citera
2010-06-10, 22:46
Medlem
Jag tänkte snarare på, om jag som arbetstagare vill gå ungefär samma dag som jag säger upp mig. Är det möjligt?
Citera
2010-06-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Jag tänkte snarare på, om jag som arbetstagare vill gå ungefär samma dag som jag säger upp mig. Är det möjligt?

Har du en tillsvidareanställning, så har du ingen rätt att gå samma dag. Arbetsgivaren måste ju få en rimlig chans att hitta och lära upp en ersättare.

Men självklart kan man alltid komma överens om annat, kanske har din arbetsgivare en lämplig ersättare på lut, då släpper han dig kanske tidigare för att han är så himla snäll och tillmötesgående.

Finns såklart inget i ett kollektivavtal som hindrar en arbetsgivare att ge förmånligare villkor än avtalet utifrån ett arbetstagarperspektiv. (Tvärtom är väl mer tveksamt).
Citera
2010-06-11, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Sanktionen är skadestånd. Du tvingas ersätta arbetsgivaren för skada som denne orsakas p.g.a. att du bryter mot LAS.
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Finns såklart inget i ett kollektivavtal som hindrar en arbetsgivare att ge förmånligare villkor än avtalet utifrån ett arbetstagarperspektiv. (Tvärtom är väl mer tveksamt).
Särskilt tveksamt är det inte. De regler som får inskränkas till nackdel för arbetstagaren genom kollektivavtal är tydligt uppställda i LAS 2 § / MBL 4 §.
Citera
2010-06-11, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Särskilt tveksamt är det inte. De regler som får inskränkas till nackdel för arbetstagaren genom kollektivavtal är tydligt uppställda i LAS 2 § / MBL 4 §.

Det du menar antar jag är vad i LAS/MBL som är dispositivt och kan försämras genom kollektivavtal?

Medan jag menade att det kanske är tveksamt om arbetstagaren ens frivilligt kan acceptera villkor sämre än vad själva kollektivavtalet stipulerar där det förekommer ett sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in