Flashback bygger pepparkakshus!
2010-06-09, 23:48
Medlem
Nr11s avatar
Har ett problem och det är inte riktigt så att datorn fryser för jag kan fortfarande röra musen och klicka på ikoner. Nej den hakar upp sig webbsidorna blir vita det går inte att göra någonting på datorn.

Det har varit så här sedan igår och jag har varit tvungen att stänga av dator direkt utan att avlsuta på och av ca 10 gånger utan att det slutar för efter jag haft datorn på i ca 3-10 min händer det igen.

Vad bör jag göra? Hjälper det att formatera om tror ni?
Citera
2010-06-10, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nr11
Har ett problem och det är inte riktigt så att datorn fryser för jag kan fortfarande röra musen och klicka på ikoner. Nej den hakar upp sig webbsidorna blir vita det går inte att göra någonting på datorn.

Det har varit så här sedan igår och jag har varit tvungen att stänga av dator direkt utan att avlsuta på och av ca 10 gånger utan att det slutar för efter jag haft datorn på i ca 3-10 min händer det igen.

Har jobbat med datorer, och dem flesta skulle nog rekommendera samma sak som mig. Formatera om datorn, kan du inte göra det själv, så be någon kompis/lämna in datorn på ett datorföretag. Du kan spara all information innan om du vill.

Det finns en term hos oss nerdz som kallas "när hårddisken börjar knacka" det betyder att den håller på att dö. Det är som en sista host innan den dör helt enkelt, köp en ny om den är gammal, glöm inte göra en backup Är datorn gammal ?
Citera
2010-06-10, 00:04
Medlem
dag-ottos avatar
Det kan nog hjälpa ja. Om det inte är så att nån id-kabel sitter lite löst. Det problemet har jag haft, så kolla det innan du eventuellt formaterar.
Citera
2010-06-10, 00:05
Medlem
Nr11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
Har jobbat med datorer, och dem flesta skulle nog rekommendera samma sak som mig. Formatera om datorn, kan du inte göra det själv, så be någon kompis/lämna in datorn på ett datorföretag. Du kan spara all information innan om du vill.

Det finns en term hos oss nerdz som kallas "när hårddisken börjar knacka" det betyder att den håller på att dö. Det är som en sista host innan den dör helt enkelt, köp en ny om den är gammal, glöm inte göra en backup Är datorn gammal ?

Nix mindre en ett år gammal.
Citera
2010-06-10, 00:05
Bannlyst
Citat:

Man ska i regel formatera om datorn 1 gång i månaden, trots att det låter som mycket. Då håller sig datorn frisk och problemen minskar avsevärt! plus att man gör en backup en gång i månaden, vilket VERKLIGEN kan vara värt det, då många inte värdesätter att man faktiskt har väldigt mycket bilder/videor o liknande, som helt plötsiligt kan försvinna.
Citera
2010-06-10, 00:06
Bannlyst
Citat:
Nix mindre en ett år gammal.

Det BORDE inte vara hårddisken som knackar, men en formatering skadar inte. Det behöver verkligen inte vara hårddisken det rä fel på, det kan vara vilken komponent som helst i princip. efter foramtering brukar de flesta problem lösa sig
Citera
2010-06-10, 08:26
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:

Kan du starta i felsäkert läge och kvarstår problemet? Överhettar datorn? Kvarstår problemet om du bootar till en Live Linux miljö? (Googla Linux mint och unetbootin)

Att formatera om när man vet så lite om problemet är drastiskt och oprofessionellt.

Citat:
Det BORDE inte vara hårddisken som knackar, men en formatering skadar inte. Det behöver verkligen inte vara hårddisken det rä fel på, det kan vara vilken komponent som helst i princip. efter foramtering brukar de flesta problem lösa sig

Det är lite tidigt att förutsätta det. Fel i nya moderna diskar skulle säkerligen synas i SMART statusen. Att överhuvudtaget ens misstänka hårdvarufel utan att TS först testar med felsäkert läge/annat OS är väldigt osäkert.
Senast redigerad av TheVeryUberEnd 2010-06-10 kl. 08:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in