2010-06-09, 20:30
Medlem
Hej
Jag måste köra Ubuntu i grafiksäkert läge nu. Hur fixar man till det? Tidigare på andra datorer har det löst sig automagiskt.

Jag sitter på en bärbar och har luskat ut hur jag tar reda på vilket på kort jag har. Maskinen är inte särskilt ny(3-4) år gammal.

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

Tips? Eller är det kanske kört?
Citera
2010-06-09, 21:50
Medlem
sommarlovs avatar
Linux har fullt stöd för Intels grafikkort.
Men om du har ett så gammalt kort är du hänvisad till tex Ubuntu 8.04 eller Fedora 12...
Citera
2010-06-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Linux har fullt stöd för Intels grafikkort.
Men om du har ett så gammalt kort är du hänvisad till tex Ubuntu 8.04 eller Fedora 12...

Det fungerade när jag formaterade. Jag vill kunna köra shaders, därför jaga jag dom senaste drivrutinerna men jag kanske har för gammal burk?
Citera
2010-06-10, 00:47
Medlem
Ubuntu har inget bra stöd för Intel. Det fungar men inget bra stöd. Har inte kört senaste på Intel så vet tyvärr inget om det.
Det finns ett fristående inteprojekt för linux men det är som vanligt ett helvette att installera drivrutiner på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in