2010-06-09, 20:16
Medlem
Jag talade med en 9-årig pojke idag. Vi satt och tittade i en rymdbok. Han hade tusen frågor om universum och jag märkte hur lite jag egentligen kunde ge ett svar på. Jag är själv väldigt intresserad av astronomi och det slog mig hur oförklarat universum egentligen är. Det är så mycket vi verkligen inte vet hur det fungerar, vi vet bara att det är så.

Hur som helst, han frågade mig: Vad är det mest mystiska/oförklarliga som finns med rymden?

Jag passar över den frågan till er.
Citera
2010-06-09, 20:24
Medlem
UAAs avatar
Oj. Skön unge.

Det finns många mysterier med universum, men de allra flesta mysterium är ganska avancerade som bara får en nioåring att släppa boken och springa och leka med barbies istället. Och det vill vi ej.

Kan vara ett tips till de mer insnöade FB:are som tänker berätta om dark flow, dark energy och andra mysterium, att det kanske inte är det en nioåring går igång på.

Så vad har vi som kan passa? ... hmm
Hur många andra planeter i universum som kan tänkas ha liv kan vara roligt att spekulera om. Hur ser dessa livsformer ut? Har de långa ben? Stora näsor? .... Har de näsor över huvud taget? Etc etc.
Bara att skruva frågeställningen till en nivå du känner passar ungen.

Finns mycket för dig att läsa om så att du kan berätta och problematisera på ett spännande vis.
Citera
2010-06-09, 20:27
Medlem
zBr9s avatar
Tycker att det mest mystiska som finns med universum är två saker:

* Vad var innan universum skapades?
* Vad finns bortanför universums slut?

Visst, det går att göra det enkelt för sig att svara "inget" på båda frågorna, men vad är isåfall verklig "inget"?
Citera
2010-06-09, 20:35
Medlem
Siffrorna.
Citera
2010-06-09, 20:38
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Siffrorna.

Vilka siffror då?
Citera
2010-06-09, 20:39
Medlem
hatlogikers avatar
Tänkte bara rekommendera The teaching companys - Understanding the Universe: An Introduction to Astronomy, 2nd Edition.

http://www.teach12.com/ttcx/coursedesclong2.aspx?cid=1810

Den finns även att ladda ner för de som inte ser något moraliskt hinder i detta.
Citera
2010-06-09, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Vilka siffror då?

Alla. Men jag verkar vara ensam om att tycka det. Det är egenskap som finns hos en grupp föremål som inte går att ta på. Vi har lärt oss att sätta symboler på denna egenskap och de bara svävar fritt i universum och verkar vara helt universella.

Det är något fuffens med dem.
Citera
2010-06-09, 21:03
Medlem
Man blir knäpp när man sitter och tänker på sånt här. Tex vad fanns innan? Ingenting är ju, ingenting, går inte o förklara eller förstå.

Drar en likhet till "vad händer efter döden". Ingenting i en evighet och vadfan är evighet...
Citera
2010-06-09, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av demmmpa
Man blir knäpp när man sitter och tänker på sånt här. Tex vad fanns innan? Ingenting är ju, ingenting, går inte o förklara eller förstå.

Drar en likhet till "vad händer efter döden". Ingenting i en evighet och vadfan är evighet...

Bara för att såpbubblan inte kan svara på frågan vad som fanns innan denne blev en såpbubbla, betyder inte att det inte fanns något innan.

...ok, halvdassig liknelse men du kanske ser vart jag vill komma.

On topic så tror jag en unge (stor nog) kan få filosofera kring just frågan, vad som fanns innan....eller?
Citera
2010-06-09, 22:51
Medlem
Jerka^s avatar
- Det är ingen som vet varför Big Bang skedde, eller vad som fanns innan, eller om det ens fanns något innan...

- Jorden kretsar kring en ganska vanlig typ av stjärna. Ungefär 10% av alla stjärnor ligger i solens spektralklass, dvs det finns kanske 20 miljarder solliknande stjärnor bara i vår egen galax. Det lär finnas jordliknande planeter lite överallt. Kan det finnas liv på någon av dem och hur kan det i så fall se ut?

- Siffrorna går inte ihop! Det är bara en bråkdel av universums massa som är synlig för vetenskapsmännen. Resten måste bestå av något helt okänt... Forskarna kallar det mörk materia och mörk energi. Ingen vet vad det är.

För övrigt kan jag varmt rekommendera att ta en sommar- eller distanskurs i astronomi vid något av våra universitet! Det är fantastiskt spännande och man får svar på massor av de frågor man har funderat på genom åren.
Citera
2010-06-09, 22:57
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Jag talade med en 9-årig pojke idag. Vi satt och tittade i en rymdbok. Han hade tusen frågor om universum och jag märkte hur lite jag egentligen kunde ge ett svar på. Jag är själv väldigt intresserad av astronomi och det slog mig hur oförklarat universum egentligen är. Det är så mycket vi verkligen inte vet hur det fungerar, vi vet bara att det är så.

Hur som helst, han frågade mig: Vad är det mest mystiska/oförklarliga som finns med rymden?

Jag passar över den frågan till er.

En av de mest mystiska saker är att universum är helt extremt "tillrättalagt" för att vi ska kunna existera i det, bara ändra det minsta lilla på många av de naturkonstanter vi har och vi hade inte existerat
http://gluefox.com/skap/univ/univ2.shtm

En annas sak är universums form, universum är krökt i en 4:e rumsdimension
Finns inget centrum i universum utan centrum är överallt..

Kan rekommendera (på engelska) http://www.astronomycast.com/archive/

Tex

76 How Big is the Universe
78 What is the Shape of the Universe
77 Where is the Centre of the Universe
Senast redigerad av protector 2010-06-09 kl. 23:05.
Citera
2010-06-09, 23:47
Medlem
Frittframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
- Siffrorna går inte ihop! Det är bara en bråkdel av universums massa som är synlig för vetenskapsmännen. Resten måste bestå av något helt okänt... Forskarna kallar det mörk materia och mörk energi. Ingen vet vad det är.

Är det inte ganska vedertaget att mörk materia helt enkelt är antimateria!? och att det finns ungefär lika mycket av varje.
Eller har jag blivit förd bakom ljuset, angående mörk materia *trummvirvel*

Det jag inte riktigt förstår är hur det kommer sig att det universum som uppstod efter big bang kunde expandera så snabbt. Efter som ingenting kan färdas snabbar än ljusets hastighet...
Bara några sekunder efter T0 beräknas universum ha varit flera ljusår "stort" alltså måste det... ehrm... ha visslat iväg i en hastighet betydligt högre än den ljuset kan stoltsera med!

Men jag vet inte, kanske kan ren energi röra sig obehindrat av de fysiska lagar som begränsar materia...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in