Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-09, 18:46
  #1
Medlem
En av mina bästa vänner har fastnat med skägget i brevlådan och kommer inte loss.
Känns ju lagomt kul att stå brevid och se på utan att kunna göra något för att hjälpa. Har inget som helst förslag som kan lätta upp situationen för den som det berör men om jag har tur så kanske ni kan hjälpa mig att hjälpa honom

Han är 25 år och har haft det ganska så hårt i livet men försöker med all kraft att göra något av sig själv nu. När han var ungdom köpte hans pappa saker på faktura, leasade och lånade i hans namn. Pappan hade även en bostad där sonen stod som borgenär utan vetskap.
Det är ca 8-10 år sedan det här upphörde och pappan lät allt gå till kronofogden. Pappan är avliden nu och det finns därför ingen person att anmäla och sonen var 22 år när pappan dog och i samma veva fick han reda på alla skulder.

Nu studerar han och har endast studiemedel samt studielån som inkomst. Om jag inte minns fel är det knappt 8000 kr. Han behöver en bostad eftersom att han är inhyst hos släktingar nu men det håller inte i längden. Inget hyresbolag vill ha honom som hyresgäst när hans ekonomi är körd i botten, vilket jag på ett sätt kan förstå. Men människan i fråga gör allt han kan för att komma på fötter. Dvs studerar för att kunna få ett ordentligt arbete. Han har inte arbetat tidigare pga sjukskrivning och arbetslöshet och någonstans måste han ju börja och att studera är ju ett ärligt försök och ett steg i rätt riktning. Han har inga missbruksproblem och är inte kriminell.

Han har ingen möjlighet att få någon borgenär.
Det är svårt att hitta en lägenhet med endast andrahandskontrakt, som annars brukar vara en bra lösning i sådana här fall eftersom att hyresvärden brukar kunna ha överseende.
Han kan inte köpa en lägenhet eftersom att han inte blir godkänd av någon förening.
Han har ingenstans att ta vägen from i höst. Varken släktingar eller vänner där han kan bo.

Hade inte jag haft hundar och sambo samt två små barn hade han kunnat bo här i gästrummet, men det är rätt så kört.

Jag har en fundering på hur jag kanske kan hjälpa honom, men vet inte om det är praktiskt möjligt. Om han får pengar till ca 3 månadshyror som hyresvärden får i deposition, är det möjligt att han får hyra bostad då? Borde han inte få upprätta ett särskilt kontrakt där uppsägningstiden kanske är endast 1 månad och om det är så att det kukar sig så har hyresvärden rätt till depositionen? Hur brukar det fungera med skulder hos kronofogden och hyresbostad? Finns det en chans, eller är han hänvisad till att bli uteliggare for life?

Det är verkligen en otroligt fin och skötsam kille och jag vill inte se honom bli en misslyckad sopa pga något som han själv inte kunde råda över.
Citera
2010-06-09, 19:13
  #2
Medlem
Usch, får ont i magen att läsa det där. Verkligen motbjudande med föräldrar som sätter sina barn i en sådan (livslång) ekonomis katastrofsituation.

Det jag kommer på så här spontant är att det är nog bäst att ta direktkontakt med ev. hyresvärd och lägga upp ditt förslag om hyresdeposition, då har värden inget att förlora. Man tycker ju att det borde gå, kanske om du kan stå med som garant på ett hyreskontrakt (om du vill det)?

Tänker på den stora skuld han har, har han undersökt möjligheten att få den förminskad eller på annat sätt borttagen med tanke på att det inte är hans? Eller är den vägen måhända helt "låst"?

Riktigt bra av dig att försöka hjälpa din (vilsne) polare!
Citera
2010-06-09, 20:03
  #3
Medlem
Att stå med på hyreskontraktet som garant är tyvärr inget jag lockas av, och jag vet heller inte om det är praktiskt möjligt med tanke på att jag har både hus, lokal samt övernattningslägenhet som jag står på själv.

Så vitt jag vet har han kontaktat kronofogden och hört sig för om skuldsanering men blivit nekad pga sin ålder och att han är arbetsför vilket innebär att KF tycker att det borde vara en baggis att betala av skulderna så fort han fått ett jobb. Skulderna var uppe i ca 100 000 kr sist han nämnde något om det. Men det är väl ränta på det också? han kan heller inte få skulderna avskrivna pga att det inte finns någon annan som kan ta på sig skulden för dem. Men de borde ju se i sina papper att det inte är rimligt med flera olika abonnemang, hyreskontrakt och leasingavtal på bilar där en minderårig tecknat avtal. Tur att reglerna är annorlunda nu!

Är iaf villig att ställa upp med deposition om det går att lösa. Kanske får ringa runt till olika hyresbolag tillsammans med honom och försöka lösa det på något vis för stackaren kan ju inte bli bostadslös.
Citera
2010-06-09, 21:24
  #4
Medlem
coleporters avatar
bostäder och leasekontrakt kräver ju underskrifter, antar att han skrivit under - då blir det jävligt svårt att slingra sig, om inte - solklar urkundsförfalskning - kräv din rätt!!
Citera
2010-06-09, 23:45
  #5
Medlem
Husvagn, husbil, indiantält


Think outside the box

Behöver faktiskt inte alls vara så hemskt, och han är fri som en jävla fågel att bestämma helt över sitt eget hem


Plus att det är billigt också.
Citera
2010-06-10, 08:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coleporter
bostäder och leasekontrakt kräver ju underskrifter, antar att han skrivit under - då blir det jävligt svårt att slingra sig, om inte - solklar urkundsförfalskning - kräv din rätt!!


Han var inte ens myndig när det här inträffade och han bodde med sin pappa. Det är alltså pappan som har skrivit under med sonens namn utan samtycke. Sonen fick inte ens veta av skulderna som fanns i hans eget namn först när pappan avlidit. KF skriver inte av skulderna eftersom att sonen inte kan bevisa att han inte gjort det och ett erkännande från pappan som ligger under jord är inte att tänka på. Det är ju inte min rätt det handlar om, men jag är väldigt brydd ändå och försöker att rycka i några trådar så att det här ska ordnas upp.



Någon annan sa något om husvagn, husbil eller indiantält. Jag kanske inte är så snäll ändå, för jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag hade en vän som bodde i något av ovanstående permanent. Så tattigt!! Vi har tom skämtat om det och han är nog inte så sugen på det så om det skiter sig med lägenhet gör han något dumt så att han får många år på kåken. Då får han både mat och husrum och kan plugga lite under tiden.
Citera
2010-06-11, 13:23
  #7
Medlem
HisDudenesss avatar
Han kan ju alltid råna en bank. Om han lyckas så löser sig de ekonomiska problemen. Om han misslyckas får han bo på kåken medan han pluggar.
Citera
2011-01-20, 01:24
  #8
Medlem
Chillfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HisDudeness
Han kan ju alltid råna en bank. Om han lyckas så löser sig de ekonomiska problemen. Om han misslyckas får han bo på kåken medan han pluggar.

Haha, bra där. Mycket bra start på hans nya liv!

Jag är intresserad av hur det gick för killen.

För att tillägga lite i tråden utifall någon söker rätt på tråden, man kan gå till soc som i vissa fall kan stå på en lägenhet hos hyresbolag. Om inte så kan du stå på kontraktet med honom, så länge dina inkomster täcker alla kontrakt så finns det ingen gräns på hur många bostäder du får ha. Kanske var det du menade, att dina inkomster inte skulle täcka en till hyra.
Citera
2011-01-20, 12:52
  #9
Medlem
hakro807s avatar
100k i skulder är väl inte så mycket att gnälla över? Visst är det mycket pengar, och att han finns hos Kronofogden sabbar mycket. Men kan han hitta ett normalbetalt jobb (heltid, 120kr/timme), bo billigt och lever snålt i övrigt är ju skulden betald på två-tre år. När jag började läsa ditt inlägg såg jag framför mig skulder kring miljonen.

Men visst är det synd om killen, inget snack om saken.
Citera
2011-01-23, 14:35
  #10
Medlem
CsSs avatar
Skittradigt läge för din kompis, men du kan hjälpa honom! Nu har jag bara skummat tråden, men förstår det som att det är hans pappa som tagit massa lån och även leasat saker i din kompis namn när han var minderårig?
Två fel har isåfall begåtts här; Det är ju en uppenbar urkundsförfalskkning, men blir ju svår att ta itu med eftersom gärningsmannen befinner sig på sällare marker.
Då vänder vi oss till företagen som har tagit emot och beviljat dessa ansökningar om lån och krediter, dom har beviljat lån till en minderårig. OM det är din polares namn som använts, vill säga. Det är i lag förbjudet att ingå avtal med minderåriga, så då har ju företagen gjort en dunderblunder.

Är lånen tagna i pappans namn, då har ju din polare inte med det att göra övht, skulder ärver man inte. Såvida inte pappan har satt din kompis som borgensman för lånen UTAN att din kompis fått reda på något? I såfall har vi ännu en dundertabbe från bankens sida. Låter dock osannolikt.

Kolla med KFM vilka skulder där ligger och till vem. Sedan hjälper du din kompis att kontakta gällande banker/företag och ber att få ut alla information om lån, räntor etc.

Sen kan inte KFM skriva av någonting, det är inte KFM som din kompis är skyldig pengar, utan dom är en mellanhand mellan borgenär och gäldenär. Kontakta alltid företagen när det gäller uppgörelser.

Lycka till, du ska se att det löser sig!
Citera
2011-01-23, 15:36
  #11
Medlem
Kanske ett dumt förslag. Men, ni skulle kunna anmäla honom till lyxfällan så kanske de kan hjälpa honom på något vänster (de brukar ju vara duktiga på det)

Så kanske man kan slippa se ett avsnitt med en loser och istället se ett avsnitt om hur det faktiskt KAN bli för visa människor.

Jag hoppas allting löser sig någon gång för din vän. Han måste nog vara bitter över sin far. Det är fruktansvärt att en förälder kan göra så och få låna i sina barns namn. Helt sjukt!!
Citera
2011-01-23, 16:28
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sockerpuff
Kanske ett dumt förslag. Men, ni skulle kunna anmäla honom till lyxfällan så kanske de kan hjälpa honom på något vänster (de brukar ju vara duktiga på det)

Lyxfällan verkar (åtminstone i mina ögon) enbart hjälpa fuck up´s som själva satt sig i skiten samt där det finns uppenbara, enkla lösningar. Typ skaffa ett jobb, sluta shoppa hämningslöst, sälj av bilar, motorcyklar och annat som skräpar samt höj ditt bostadslån och lös dyra krediter. Med andra ord ganska självklara saker... Det lyxfällan gör är kort sagt att öppna folks ögon, även om jag måste säga att jag tror stora delar av programmet är fejk. Men, men...

För att komma med ett konkret förslag om vad ts och vännen bör göra så känns det vettigt att kontakta soc. Inte för att få bidrag, utan för att få kvalificerad hjälp i situationen vad det gäller råd samt kontakter med olika hyresvärdar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback