Citat:
Ursprungligen postat av Busk1s
Saken är ju den att jag inte kan något om filosofi över huvudtaget, därför jag går den här kursen. Att breda ut mina kunskaper lite. Jag är en ateist som tänker alldeles för logiskt så jag lägger inte ner så mycket tid på filosofiskt tänkande... anser jag själv iaf.
En ateist som tänker alldeles för logisk är väl en beskrivning som kan passa in på mig också, och när du läser lite mer filosofi ("riktigt"/mer akademisk filosofi, och inte vardagsflummande), så kommer du inse att det på ett grundläggande plan handlar just om att göra logiska slutledningar för att komma fram till teorier, så att inte lägga ner tid på filosofiskt tänkande låter som ett konstigt val att göra på basis av att man tänker logiskt
Som någon annan sa tidigare i tråden, rationalism och empirism är ett bra val om du vill ha något enkelt. De är kanske inte de i sig mest intressanta av de på listan skulle jag säga, i alla fall inte på en grundläggande nivå. Själv tycker jag existentialism och determinism är väldigt intressanta, men ta och kolla upp de olika inriktningarna du har i listan på wikipedia (kan för övrigt tipsa om att engelska versionen ofta har MYCKET utförligare sidor vad det gäller filosofer i min erfarenhet), och se om det är nån som verkar intressant, bara att läsa första 1-2 stycken brukar ge en bra hint om vad det handlar om.