2010-06-09, 13:05
Medlem
BossesPizzerias avatar
Hjälp!
Jag skulle installera arch linux på en partion jag hade gjort innan men råkade välja fel så jag skrev över mitt windows tror jag för datorn hittar inget operativsystem och inte heller min recoverycd. Så finns det någon chans att återställa mitt windows eller att få tillbaka filerna eller nåt snälla hjälp mig har panik här nu.
Citera
2010-06-09, 13:09
Medlem
korqs avatar
Tror tyvärr att det är kört för din del. Om du nu verkligen skrev över win-partitionen.
Citera
2010-06-09, 13:10
Medlem
BossesPizzerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korq
Tror tyvärr att det är kört för din del. Om du nu verkligen skrev över win-partitionen.
Kuken, finns det inget jag kan testa?
Citera
2010-06-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossesPizzeria
Kuken, finns det inget jag kan testa?

Vad är det specefikt du vill rädda?

Bilder? dokument?

Du kan prova att köra ett data recoveryprogram på den partionen, och se vad som kan räddas.

Väldigt mycket brukar kunna räddas.
Citera
2010-06-09, 13:14
Medlem
BossesPizzerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsan365
Vad är det specefikt du vill rädda?

Bilder? dokument?

Du kan prova att köra ett data recoveryprogram på den partionen, och se vad som kan räddas.

Väldigt mycket brukar kunna räddas.
Bilder och musik är det jag vill ha.

EDIT När jag tänkte installera om windows fanns partionen kvar så det verkar ju vara stor chans att jag kan fixa tillbaka bilderna och musiken. Så vilket program är bäst för detta?
Senast redigerad av BossesPizzeria 2010-06-09 kl. 13:23.
Citera
2010-06-09, 13:24
Medlem
zixls avatar
I värsta fall, och det kanske redan är det läget, så finns ibas och ahlgren data. Dock så kostar det en slant.

Hirens bootcd har en del prylar.
Citera
2010-06-09, 13:32
Medlem
korqs avatar
Ja hirens kan möjligtvis hjälpa, utrymmet kan ju inte ha skrivits över så mycket.
I framtiden föreslår jag att du har alla dokument/bilder/filmer på en annan hdd.
Citera
2010-06-09, 13:36
Medlem
BossesPizzerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korq
Ja hirens kan möjligtvis hjälpa, utrymmet kan ju inte ha skrivits över så mycket.
I framtiden föreslår jag att du har alla dokument/bilder/filmer på en annan hdd.
Jo jag har en extern men har inte kopierat över till den på länge måste komma ihåg att göra det nu.
Citera
2010-06-09, 15:29
Medlem
Eftersom du inte verkar säker på vad du har gjort är det kanske inte alls är så att du skrivit över windows partitionen. Datorn kanske bara inte vill boota.

Testa med en bootCD som kommer åt dina filer, har du tur finns filerna kvar och du kan kopiera dem till extern hd för att sedan formatera om hårddisken.
Citera
2010-06-10, 03:21
Medlem
petowans avatar
Ta en bira och fira att du blivit av med fanskapet.
Citera
2010-06-10, 03:58
Bannlyst
Åtminstone kan du lära dig en läxa: spara alltid saker du vill ha kvar på USB-minne eller cd eller liknande.

Såna situationer suger iallafall rejält.
Citera
2010-06-10, 18:40
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squadrista
spara alltid saker du vill ha kvar på USB-minne
BIG NONO, använd dessa dylika redskap enbart som temporära lösningar för flytt av filer m.m. De här går sönder på löpande band hos en massa människor, så även hos oss. CD/DVD som förvaras väl är ett bättre val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in