Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-09, 11:59
  #1
Medlem
vinternoll-2s avatar
Hej. Jag gjorde för två dagar sen en Magnetröntgen av mitt huvud då jag i två år haft problem med allehanda neurologiska symptom.

Röntgenläkaren sa att jag skulle få svar efter ungefär 14 dagar, men jag undrar om det kan gå fortare än så om de hittar något på bilderna?
Citera
2010-06-09, 18:03
  #2
Medlem
Det beror litet på granskningsrutiner. Oftast är väntetiden administrativ när papper skall skickas mellan olika enheter, din behandlande doktor skall läsa svaret och sedan meddela dig. Om man ser något läskigt på bilderna brukar man istället ringa från röntgen direkt till din läkare och det går då betydligt snabbare. Det fungerar dock på olika sätt beroende på vilka kliniker som är inblandade så några garantier finns ej.
Citera
2010-06-09, 18:08
  #3
Medlem
Snoppzors avatar
Sjukhuset delar in alla undersökningar av patienter i olika prioritetsgrupper. Något som är akutare har förtur, något mindre akut läggs i den (överlag) långa kö av övriga undersökningar. Har du väntat på undersökningen i två år, kommer du garanterat hamna sist på listan - då det inte är något som inte kan vänta i 14 dagar. Därav är chansen att någon kollar på bilderna tidigare liten. Skulle dom kolla på dom imorgon finns svaret givetvis relativt snabbt hos din remitterande läkare, beroende på vilket landsting du tillhör - men det mesta är ju digitaliserat inom sjukhusen åtminstone. Då finns alltså svaret att läsa 5-10 minuter efter att radiologen dikterat och definitivsignerat svaret på bilderna.
Citera
2010-06-09, 22:12
  #4
Medlem
vinternoll-2s avatar
Tack för svaren
Citera
2010-06-09, 22:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Sjukhuset delar in alla undersökningar av patienter i olika prioritetsgrupper. Något som är akutare har förtur, något mindre akut läggs i den (överlag) långa kö av övriga undersökningar. Har du väntat på undersökningen i två år, kommer du garanterat hamna sist på listan - då det inte är något som inte kan vänta i 14 dagar. Därav är chansen att någon kollar på bilderna tidigare liten. Skulle dom kolla på dom imorgon finns svaret givetvis relativt snabbt hos din remitterande läkare, beroende på vilket landsting du tillhör - men det mesta är ju digitaliserat inom sjukhusen åtminstone. Då finns alltså svaret att läsa 5-10 minuter efter att radiologen dikterat och definitivsignerat svaret på bilderna.

För övrigt ett direkt livsfarligt förfarande.

Att vänta i veckor med att avläsa röntgenplåtarna kan faktiskt utsätta patienterna för betydande risker.
Citera
2010-06-09, 22:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
För övrigt ett direkt livsfarligt förfarande.

Att vänta i veckor med att avläsa röntgenplåtarna kan faktiskt utsätta patienterna för betydande risker.

Till någon med bättre koll än jag: Då jag framför allt är van att beställa akuta undersökningar med akutsvar (inom timmar), dessutom länge sedan man var på röntgen, men är det inte så att röntgen-ssk granskar bilderna i samband med att undersökningen görs? För att se att bilderna håller måttet? Och i sådana får jag hoppas att de meddelar en läkare om någonting uppenbart patologiskt uppenbarar sig. Eller?
Citera
2010-06-09, 22:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spectramox
Till någon med bättre koll än jag: Då jag framför allt är van att beställa akuta undersökningar med akutsvar (inom timmar), dessutom länge sedan man var på röntgen, men är det inte så att röntgen-ssk granskar bilderna i samband med att undersökningen görs? För att se att bilderna håller måttet? Och i sådana får jag hoppas att de meddelar en läkare om någonting uppenbart patologiskt uppenbarar sig. Eller?

Nej uppenbarligen funkar det inte så.

Bilderna "översiktgranskas" inte för att se om nått allvarligt syns en gång innan detaljstuderandet.

Om något allvarligt ses på bilderna så skickas det beskedet till remitterande läkare per post, vilket bara det tar två dagar extra.

Rimligt är att oavsett vem som remitterat så skall patient med livshotande tillstånd ringas in till akuten direkt, men tyvärr, det händer inte.
Citera
2010-06-10, 10:17
  #8
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectramox
Till någon med bättre koll än jag: Då jag framför allt är van att beställa akuta undersökningar med akutsvar (inom timmar), dessutom länge sedan man var på röntgen, men är det inte så att röntgen-ssk granskar bilderna i samband med att undersökningen görs? För att se att bilderna håller måttet? Och i sådana får jag hoppas att de meddelar en läkare om någonting uppenbart patologiskt uppenbarar sig. Eller?
Röntgensjuksköterskan granskar sina egna bilder den tagit, för att se att dom uppfyller alla kriterier för en godkänd bild alt. ex. en godkänd CT-serie. Om något uppenbart patologiskt visar sig (det har ex. hänt att man upptäcker ett bukaortaaneurysm på en standardbuk med anamnes typ "ont i magen" med låg prioritet, så visst ja. Men en MR-sköterska sitter inte och granskar alla sina hjärnor eller ryggar och letar patologi. Där styr anamnesen och prioriteten om läkaren är med under us eller granskar den direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
För övrigt ett direkt livsfarligt förfarande.
Visst kan det vara så.

Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Att vänta i veckor med att avläsa röntgenplåtarna kan faktiskt utsätta patienterna för betydande risker.
Man väntar ju inte medvetet med att granska, men det förstår du väl? Jag skulle vilja generallisera till den grad att säga att varenda röntgenavdelning i det här landet är underbemannade på röntgenläkarsidan. Dom jobbar tills dom stupar och ändå finns det undersökningar som faktiskt inte hinns att granskas snabbare än på två veckor - och då har många avdelningar även kontrakt med konsultfirmor som granskar bilder utomlands (Sydney - Barcelona - Direct Röntgen).
Citera
2010-06-10, 14:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Man väntar ju inte medvetet med att granska, men det förstår du väl? Jag skulle vilja generallisera till den grad att säga att varenda röntgenavdelning i det här landet är underbemannade på röntgenläkarsidan. Dom jobbar tills dom stupar och ändå finns det undersökningar som faktiskt inte hinns att granskas snabbare än på två veckor - och då har många avdelningar även kontrakt med konsultfirmor som granskar bilder utomlands (Sydney - Barcelona - Direct Röntgen).

Nej men absolut! Jag vill inte påstå att det är ett förfarande man väljer av nån form av slapphet. Jag menar på att det är ett problem inom vårdapparaten att det tar sån tid.
Att även fast antalet möjliga scans är begränsat av dygnets timmar och undersökningens tid, så finns det fortfarande inte möjlighet till en kontinuerlig granskning av bilderna vart efter de kommer, utan de blir liggandes.

Däremot så väljer man förfarandet där man meddelar remitterande läkare istället för att kalla patienten direkt. Och det finner jag ytterst märkligt.
Citera
2010-06-10, 15:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Röntgensjuksköterskan granskar sina egna bilder den tagit, för att se att dom uppfyller alla kriterier för en godkänd bild alt. ex. en godkänd CT-serie. Om något uppenbart patologiskt visar sig (det har ex. hänt att man upptäcker ett bukaortaaneurysm på en standardbuk med anamnes typ "ont i magen" med låg prioritet, så visst ja. Men en MR-sköterska sitter inte och granskar alla sina hjärnor eller ryggar och letar patologi. Där styr anamnesen och prioriteten om läkaren är med under us eller granskar den direkt.

Det var lite så jag menade, ssk måste ju snabbtitta på bilderna för att se att bilderna håller måttet. Skulle hon då t.ex. på en MR-hjärna råka se gravt vidgade ventriklar så antar jag att hon meddelar detta vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Om något allvarligt ses på bilderna så skickas det beskedet till remitterande läkare per post, vilket bara det tar två dagar extra.

Finner detta märkligt, var fungerar det så (nyfikenhet, ej misstro till dina uppgifter)? Personligen har jag aldrig varit med om att ett akut tillstånd meddelas per brev, det är ju därför telefonnummer/sökarnummer till remitterande läkare anges på röntgen-remissen.
Citera
2010-06-10, 15:12
  #11
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectramox
Det var lite så jag menade, ssk måste ju snabbtitta på bilderna för att se att bilderna håller måttet. Skulle hon då t.ex. på en MR-hjärna råka se gravt vidgade ventriklar så antar jag att hon meddelar detta vidare.
MRI är ju speciellt i många avseenden. Bland annat så har man oftare en nära dialog med radiologen vid varje undersökning, om man jämför med andra icke-akuta undersökningar som görs med hjälp av DT eller konventionell röntgen. Största anledningen till det är ju att radiologen kan vilja ha specialviktade sekvenser vid olika typer av frågeställningar. För att jag ska ha en längre utläggning krävs det väl att man har någon form av koll på MRI-fysik och standardviktningarna T1 och T2. Men ex. vid tumörutredningar (förstagångsundersökningar) där det är misstänkt positivt fynd kan det behövas diffusionsviktade- eller protondensitetsviktade bilder för att urskilja tumören från omkringliggande vävnad. Speciellt då köerna är långa, och det inte funkar att kalla tillbaka patienten med kort varsel för komplettering av bilderna, vilket ibland görs när det gäller andra modaliteter. Med det menat så finns det en dialog mellan sköterska och läkare allt som oftast, speciellt vid misstänkt patologi.
Citera
2010-06-10, 15:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spectramox


Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Om något allvarligt ses på bilderna så skickas det beskedet till remitterande läkare per post, vilket bara det tar två dagar extra.


Finner detta märkligt, var fungerar det så (nyfikenhet, ej misstro till dina uppgifter)? Personligen har jag aldrig varit med om att ett akut tillstånd meddelas per brev, det är ju därför telefonnummer/sökarnummer till remitterande läkare anges på röntgen-remissen.

Helsingborgs Lasarett, ett ställe med särledes "gott" rykte......
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback