2010-06-09, 09:49
Medlem
Spaxxens avatar
Hejsan. Tänkte kolla här om någon mer än mig har råkat ut för denna sjukdom. Har levt med skiten i ca 6 år nu och provat på följande behandlingar :
SPC-Flakes
Betaserc
Kortisoninjektion

Vad har ni provat för behandlingar och hur ofta har ni yrseln? Gör ni något annat för att minska symtomen? Vad har fungerat för er?

Länk för er som inte har en aning om vad meniéres är för något.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=978
Citera
2010-06-09, 10:29
Medlem
Vanillababes avatar
Min pappa har det och har haft i många år.

Tänkte bara säga att han upplever att det låter som folk pratar i en burk innan han får sina anfall, så han kan då ta sin medicin i tid så han slipper de värsta anfallen.
Så du kan ju vara uppmärksam på om du hör konstigt innan du får anfallen. Han har för övrigt blivit i princip helt döv på ena örat pga sjukdomen.

Han hade flera anfall i veckan när det var som värst.
Citera
2010-06-09, 10:36
Medlem
Spaxxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillababe
Min pappa har det och har haft i många år.

Tänkte bara säga att han upplever att det låter som folk pratar i en burk innan han får sina anfall, så han kan då ta sin medicin i tid så han slipper de värsta anfallen.
Så du kan ju vara uppmärksam på om du hör konstigt innan du får anfallen. Han har för övrigt blivit i princip helt döv på ena örat pga sjukdomen.

Han hade flera anfall i veckan när det var som värst.
Vet du vilken medicin han använder?
Min hörsel är hyfsat intakt än så länge.
Citera
2010-06-09, 13:29
Medlem
Vanillababes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaxxen
Vet du vilken medicin han använder?
Min hörsel är hyfsat intakt än så länge.

Nej, men jag kan ta reda på det.

Okej det var ju bra. Men han har haft sjukdomen i... åtminstone femton år, om inte mer.

Det blev bättre när han slutade jobba och började stressa mindre.
Citera
2012-02-02, 13:08
Medlem
Forzos avatar
BUMP!
Känns bättre att fortsätta i den här tråden än att skapa en ny.

I höstas fick jag kraftiga yrselanfall och har nu äntligen efter många tester osv fått diagnosen Menières sjukdom. Jag har fått vätskedrivande medicin som jag åt i en månad ungefär. Den fungerade bra i början men sedan kom ungefär alla biverkningar på samma gång och jag blev sängliggandes i en vecka pga det. Nu har jag börjat äta SPC flakes men har än så länge inte märkt någon skillnad, dock har jag bara ätit det i någon vecka nu så det kanske blir bättre. När jag känner att anfallen är på väg tar jag en åksjuketablett och lägger mig, vilket lindrar symtomen.

Men det mest irriterande som kommit nu på senare tid är att jag inte kan sitta upp utan ordentligt huvudstöd, och ibland hjälper inte ens det, vilket gör att jag inte kan gå på föreläsningar. Efter ungefär en halvtimme får jag ordentligt ont i nacken och en bit ner i ryggen samtidigt som det börjar susa i det drabbade örat. Sitter jag kvar blir det snabbt värre och utvecklas till en kraftig yrselattack som gör att jag blir spyfärdig och knappt kan gå. Är det någon här som varit med om något liknande? Jag börjar fundera på om det kanske kan hänga ihop med någon okänd skada i nacken, med tanke på alla nerver som går där känns det inte omöjligt. Någon som vet?

Min öronläkare är alldeles för upptagen så jag kanske skulle kunna få en telefontid hos honom i början av mars någon gång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in