2010-06-09, 09:09
Medlem
ews avatar
Det här med egenavgifter och schablonavdrag (för egenföretagare) blir jag aldrig klok på. Behöver reda ut det en gång för alla.

Egenavgifterna är avdragsgilla? Man får kvitta skatten på dom mot annan skatt?

Har hört nångång att schablonavdraget man gör egentligen bara är ett sätt att skjuta upp en kostnad till senare och att man egentligen inte behöver göra det, det blir ändå samma belopp som man betalar i slutdeklarationen?

Om man struntar i preliminär skatt och bara vill veta hur mycket skatt man betalar på ett enda år (dvs slutlig skatt när man vet exakt hur mycket som tjänats) utan att skjuta upp några kostnader eller liknande till kommande år, ska man då ändå göra ett schablonavdrag eller ska man räkna bort dom faktiska egenavgifterna på en gång istället, eller inte räkna bort något alls?

Skatteverkets kalkylator för slutlig skatt så ser det inte ut som att egenavgifterna är avdragsgilla på något sätt alls, där gör man inget schablonavdrag eller liknande. Hur kommer det sig? Läste någon annanstans att den kalkylatorn förutsätter att man redan gjort det här avdraget på det man fyller i fältet "Överskott av aktiv näringsverksamhet" men kan det verkligen stämma? Den här kalkylatorn beräknar ju slutlig skatt så varför skulle man använda ett schablonavdrag när man vet hur mycket man tjänat och vet hur stora egenavgifterna blir?

Om man har ett överskott av aktiv näringsverksamhet/förvärvsinkomst (A) på 123.456 kr så är den _taxerade_ förvärvsinkomsten 123.400 kr (B), dvs avrundat till närmaste hundratal neråt?

Egenavgifterna beräknas på A och den _beskattningsbara_ förvärvsinkomsten (C) är det som är kvar efter grundavdrag på B?

Men om nu egenavgifterna är avdragsgilla, varför drar man då inte bort dom från B också när man beräknar C? Man vet ju exakt hur stora dom blir.
Senast redigerad av ew 2010-06-09 kl. 09:33.
Citera
2010-06-09, 18:52
Medlem
Många frågor ska försöka svara på lite iaf, anledningen till att skatteverkets kalkylator inte gör ett schablonavdrag är för att det du ska skriva in på skatteuträkningen är verksamhetens överskott, alltså sista rutan på NEbilagan och då har du ju redan gjort schablonavdraget, alltså ska du göra det själv.

Egenavgifterna är inte direkt avdragsgilla och de får inte kvittas mot annan skatt, utan det man gör är just schablonavdraget.

Att schablonavdraget är att skjuta upp är en sanning med modifikation, det du gör är ju att att du drar bort endel av resultatet, året efter stämmer du av de egenavgifter du blir påförd och de du de facto har betalt. Så med andra ord om du inte gör schablonavdraget, kan i vissa fall bli aktuellt, blir det enbart de egenavgifter du blivit påförd i samma deklaration som du året efter har som en kostnad och då får ett mindre resultat än du fått om du hade gjort schablonavdraget året innan.

Kanske några svar iaf...
Citera
2010-06-10, 14:07
Medlem
ews avatar
Tack för att förklaringen... det börjar klarna lite tror jag

En till fråga:

Egenavgifterna beräknas alltså på överskottet (vinst efter allmäna avdrag som tex schablonavdraget).
Men vad innebär det att man drar av 25% eller 20% på en vinst på tex 100.000? Egenavgifterna blir då 22.500 resp 24.000. Ska schablonavdraget motsvara den här siffran? I första fallet så skiljer det 2500 kr och i andra 4000 kr. Varför inte bara dra av så att dom båda siffrorna blir samma på en gång? Ja menar om man ska betala ca 30% i egenavgifter så drar man ju lämpligen av ca 23% så blir det minst skillnad. Om nu det är vad man vill? Det blir ju extra rörigt när nu själva egenavgifterna beror av överskottet som beror av schablonavdraget som beror av egenavgifterna, rundgång. Eller? Slår jag knut på mig själv nu?
Citera
2010-08-03, 19:17
Medlem
intervalls avatar
1. Räknar man med schablonavdrag pga egenavgiften är en kostnad i verksamheten?

Om jag har en verksamhet där jag bara fakturerar för min arbetsinsats, dvs har noll i kostnader;

100kr i vinst - 0kr i kostnader - 25% schablon ger 75kr kvar minus egenavgift 28,97% ger 53kr

MEN, egentligen har jag alltså en kostnad på 22kr som är själva egenavgiften?

100kr i vinst - 22kr i kostnader (egenavgiften 28,97% av 78kr) ger 78kr i vinst och därifrån egenavifterna bort ger 55kr kvar?

2. Räknar jag helt fel och fattat detta fel eller vad är schablonavdrag?
Citera
2010-08-05, 22:03
Medlem
intervalls avatar
Räknar man med schablonavdrag pga egenavgiften är en kostnad i verksamheten?
Citera
2010-08-05, 22:50
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Räknar man med schablonavdrag pga egenavgiften är en kostnad i verksamheten?
Nja, det är ju för att man inte skall skatta på skatten, så att säga...
Citera
2010-08-06, 21:24
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Nja, det är ju för att man inte skall skatta på skatten, så att säga...
Kan du förklara närmare?
Citera
2010-08-06, 22:33
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Kan du förklara närmare?
Ja, alltså, när du är anställd så betalar ju arbetsgivaren arbetsgivaravgifter för dig som han sedan drar av som en kostnad, eftersom det är en slags lönekostnad. Egenavgifter är samma sak som arbetsgivaravgifter och naturligtvis skall du inte betala skatt på pengar du faktiskt inte tjänar, eller hur?
Citera
2010-08-07, 00:14
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Ja, alltså, när du är anställd så betalar ju arbetsgivaren arbetsgivaravgifter för dig som han sedan drar av som en kostnad, eftersom det är en slags lönekostnad. Egenavgifter är samma sak som arbetsgivaravgifter och naturligtvis skall du inte betala skatt på pengar du faktiskt inte tjänar, eller hur?
Jo att egenavgifter är en kostnad förstår jag och den är väl på ca 29%, men schablonavdrag ligger på 25% och den drar man ju av först.

Exempel;
Intäkter 200kr, kostnader 100kr då är min vinst 100kr..

Om min vinst är 100kr och jag drar av 25% i schablon har jag 75kr kvar, sedan drar jag av 29% egenavgifter, då har jag 53kr kvar.. eller hur?

Men är det så att de 22kr som jag dragit av i egenavgifter, skulle egentligen varit en del av kostnaderna, dvs 122kr sammanlagt.. och min vinst hade då varit 88kr (egentligen)..

Citera
2010-08-13, 17:54
Medlem
intervalls avatar
Nån som vet?
Citera
2010-08-13, 22:30
Medlem
Citat:
Nån som vet?

Well du har fått det lite om bakfoten, är din vinst 100 000 så är den det och inget annat, schablonavdraget påverkar inte det.

Om vi tar exempel och utgår från att du har enskild firma:

Din försäljning 200 000
Dina utgifter 100 000

vinst 100 000 kr
Schablonavdrag 25% 25 000 kr
Ditt överskott 75 000 kr
Grundavdrag 24 700 kr
Din beskattningsbara inkomst => 50 300 kr
Egenavgifter (29,71%) 22 300 kr
Kommunalskatt ( avrunda till 31%) 15 600 kr
Statlig skatt ( ligger under nivå för detta) 0 kr
Belopp kvar efter skatter 37 100 kr

kvar i plånboken ( 37 100 + Schablonavdrag 25% 25 000 kr) => 62 000 kr

Att betala till skatteverket 100' - 62' => 38 000 kr

Vassego
Citera
2010-08-14, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockingrobert
Well du har fått det lite om bakfoten, är din vinst 100 000 så är den det och inget annat, schablonavdraget påverkar inte det.

Om vi tar exempel och utgår från att du har enskild firma:

Din försäljning 200 000
Dina utgifter 100 000

vinst 100 000 kr
Schablonavdrag 25% 25 000 kr
Ditt överskott 75 000 kr
Grundavdrag 24 700 kr
Din beskattningsbara inkomst => 50 300 kr
Egenavgifter (29,71%) 22 300 kr
Kommunalskatt ( avrunda till 31%) 15 600 kr
Statlig skatt ( ligger under nivå för detta) 0 kr
Belopp kvar efter skatter 37 100 kr