2010-06-08, 10:35
Medlem
Jag är sjukskriven för depression i en månad framöver, nu undrar jag om jag kan "friskskriva" mig i tre dagar för att göra ett lite mindre "jobb" det är egentligen min hobby och har med ett konstprojekt att göra men nu är det så att dessa tre dagar kommer jag få betalt.

Jag vill gärna vara med på evenemanget då det får mig att må bra att utöva det jag gillar att göra, samt för att jag behöver pengarna då såklart.

Hur löser jag detta? Måste jag kontakta min läkare isf, eller anmäler jag bara till kassan att jag "jobbat"?
Om jag inte säger något, hur stor är risken att de upptäcker detta?

Tacksam för hjälp.
Citera
2010-06-08, 10:40
Medlem
Sessilays avatar
Du skulle kunna kolla med Försäkringskassan ifall det skulle kunna räknas som arbetsträning kanske?
Citera
2010-06-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sessilay
Du skulle kunna kolla med Försäkringskassan ifall det skulle kunna räknas som arbetsträning kanske?

Jo men saken är den att jag vill få fortsätta vara sjukskiven efteråt...
Funderar på att skita i pengarna för uppdraget och bara se det som min vanliga hobbyverksamhet....

Någon som har fler tips?
Citera
2010-06-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akerspoket
Funderar på att skita i pengarna för uppdraget och bara se det som min vanliga hobbyverksamhet....

Någon som har fler tips?

Skita i pengarna är nog det minst krångliga sättet att göra det på. FK ain't nuthin' to fuck wif.
Citera
2010-06-08, 15:11
Medlem
Sessilays avatar
Citat:

Någon som har fler tips?

Det var ju just därför som du skulle ha det som arbetsprövning... då bryter man inte sjukskrivningen utan får sjukpenning som ersättning och kan prova på att jobba
Citera
2010-06-08, 16:32
Medlem
Nu har jag dålig koll på hur det fungerar i kostkretsar, men att utföra jobbet och få några kronor i näven lite halvt inofficiellt är inte ett alternativ? För ideellt arbete har jag svårt att dom kan säga så mycket om, det är ju att se som terapi om inte annat så det borde ju tom uppmuntras?
Citera
2010-06-09, 10:39
Medlem
Tack för alla svar!

Att få svart betalning är inget alternativ, det rör sig även om ganska mycket pengar.
Vete fan hur jag ska göra med detta.

Bästa är väl att ringa anonymt till FK och fråga egentligen, ville dock helst slippa det och hade hoppats på att någon kanske hade stenkoll på sånt här...
Än en gång, hur stor tror ni risken är att de upptäcker detta?
Citera
2010-06-09, 11:36
Medlem
Citat:
Tack för alla svar!

Att få svart betalning är inget alternativ, det rör sig även om ganska mycket pengar.
Vete fan hur jag ska göra med detta.

Bästa är väl att ringa anonymt till FK och fråga egentligen, ville dock helst slippa det och hade hoppats på att någon kanske hade stenkoll på sånt här...
Än en gång, hur stor tror ni risken är att de upptäcker detta?
Jag tror inte du ska tänka på hur stor risken är, utan vad du har att förlora ifall de gör det, oavsett sannolikhet. Förlorar du hela din sjukpenning om de får reda på det så är frågan om du överhuvudtaget har råd att ta någon risk alls i frågan.

Se det hellre som ett vettigt arbetsträningsmoment där du får chansen att visa att du fortfarande kan och är aktiv inom branschen för att inte bli helt bortglömd. Sedan kan du tillgodogöra dig "vinsten" vid ett senare tillfälle när du har mer utrymme att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in