2010-06-07, 20:59
Medlem
ujnes avatar
Hejsan pojkar och flickor.

Jag har en Vista PC med 250GB HDD, eftersom vista är totalt värdelöst har jag bestämt mig för att installera Windows 7. Det blir första formateringen på datorn och jag tänker ta tillfället i akt och göra en partition för Windows och Program och en större partition för allt annat. Musik, Filmer, Bilder, och annat man vill ha kvar när man installerar om datorn.

Vi vet ju att vista kräver äckligt mycket space, men hur mycket behöver jag för min windowspartition om jag installerar Windows 7??

Tack på förhand, om tråden ligger fel är det bara för MOD att flytta

Edit - Stavning
Senast redigerad av ujne 2010-06-07 kl. 21:04.
Citera
2010-06-07, 21:02
Medlem
Maximus23s avatar
osäker men tror att det är 16 gb
Citera
2010-06-07, 21:02
Medlem
ujnes avatar
Tack för ditt svar,

så en Windows partition på 30GB blir bra marginal?
Citera
2010-06-07, 21:03
Medlem
the_c00l_guys avatar
Du editerade och fixade till stavning, men missade "trådden?"

OT: 16gb för 32bitar och 20gb för 62bitar.
Citera
2010-06-07, 21:04
Medlem
ujnes avatar
OK, detta gäller 64bit. 35GB bra? Stavning fixad: igen
Citera
2010-06-07, 21:07
Medlem
the_c00l_guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujne
OK, detta gäller 64bit. 35GB bra? Stavning fixad: igen
Det beror väl helt på hur mycket program du har tänkt att ha.
Jag har 7an 32bitar med 100gb, haft så i ett år nu snart och jag har använt 50gb.

Upp till dig. Men inte mindre än 20gb som sagt.

Det går ju förstås att installera program och diverse på annan partition om det börjar sina med plats men räkna inte med att dom fungerar om du formaterar enbart C i framtiden då de flesta program har diverse filer i windowsmappen.
Citera
2010-11-23, 02:33
Medlem
sveddas avatar
Letar egentligen efter "Windows 7-installationsproblem, påstådd utrymmesbrist" som skulle blivit flyttad till annan tråd men den finns ej? Så tar det här och hoppas på full lycka
Har en asus bärbar, spec är förmodligen irrelevant.
I denna har jag nu Windows Vista 32-bit och vill nu uppgradera mig till windows 7 home med en skiva jag nyss köpt.
Men problemet är att enligt installationsprogrammet så kan det ej fullföljas då det inte finns tillräckligt med utrymme för lagringen av windows-installationsfiler?
Varför?
Huvuddisken disk c där vista är installerat har totalt 74,5 gb utrymme varav 41,9 gb är ledigt och D hårddisken har 67,5 av 67,6 gb vilket oxå borde vara irrelevant.

Så vad är problemet?
Citera
2010-11-23, 11:46
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujne
Tack för ditt svar,

så en Windows partition på 30GB blir bra marginal?

Jag rekommenderar 50GB som minimum...
Räkna med att uppdateringar etc. osv. kommer att fylla upp mer allteftersom tiden går...

Och att flytta Program rekommenderas inte då MS gjort tydligt klart att de hårdkodar vissa uppdateringar så att de kräver att program finns där de förutsätter att de skall vara!
och då räcker inte 50GB längre!!!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2010-11-23 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in