• 1
  • 2
2004-04-18, 10:23
Medlem
pr00zaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel
Ta det lugnt pojken, det här är filosofi. Ingenting någon, jag iaf, säger behöver nödvändigtvis spegla vad jag tycker.
Lämna mig utanför diskutionen.
hmmm ok då men det var du som startade diskussionen....

Citat:
Älskar du dina framtida barn? De du inte har dvs...
Ja.

Citat:
Att man låter regnskogen leva kvar, är det en form av kärlek och respekt?

Ja

Citat:
Mer än hälften (antagligen) av jordens befolkning har aldrig varit i regnskogen. Vad är det som är så fantastiskt att man måste göra ALLT för att bevara den?
Den behövs om vi ska kunna bevara de tusentals djurarter som lever där.
Den behövs för att vi ska ha ett fungerande ekosystem.

Citat:
Regnskogar har kommit och gått. Saknar du dem? Är du ledsen för att du aldrig fick uppleva dem?
Absolut

Citat:
Stora, vackra skogar har skövlats ner även här i sverige för att ge rum åt bostäder och annat modernt.
Saknar du även de skogarna?
Ja, något oerhört!

Det gör mig uppriktigt förbannad att vi inte kan ta hand om våra skogar.
- Endast 5 % av skogarna nedanför den fjällnära skogen består av gammal naturskog och endast 0,9 % av dessa 5% har permanent skydd mot avverkning (Naturvårdsverket).

Citat:
Det har jag inte påstått heller. Vad menar du vi våldför, dödar och kastar bort? Har jag skrivit nått om död?
Nåja, det jag menade var att vår existens är en så ytterst liten del av hur länge alltet existerat och kommer att fortsätta existera. Ingenting vi gör kommer göra någon som helst skillnad. Tror du på fullt allvar att människan kan få jorden att "gå under"?
Nja, kanske inte, men vi håller på att demolera den riktigt rejält.

Citat:
"För att dom också skall få leva!" Varför? Vad går de miste om? Man kan inte gå miste om livet om man aldrig levt.
Förvisso. Du lever ju just nu och inser förhoppningsvis vilket fantastiskt priviliegium det är. Vill du inte dela med dig av detta fantastiska till de som kommer efter oss?

Citat:
Men?? Var har jag sagt något om det? När har jag nämnt smetig olja, taggtråd och landminor?
Det låter mer som om du pratar om olyckor och krig än miljön.
Visst, du har inte nämnt något om det men det är ju reultatet av ett handlande som du förespråkar.

Citat:
Jag vet inte. Det är bara en hypotetisk diskution.
Jag kanske inte vill pröjsa en massa kronor mer bara för att man bestämt att införa miljövänliga varor.
Var det inget värre än det så kan jag väl stå ut med det...

Citat:
Men var ser du att jag är elak eller saknar kärlek och empati??
Skulle uppskatta om du kunde citera den biten.
Kan jag väl

Jag tycker att dina två ovanstående inlägg genomsyras av avsaknad av empati och kärlek. Tur då att det "bara" är en filosofisk diskussion....
Citera
2004-04-18, 10:35
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr00zak
Med naturlig menar jag något som naturen själv har skapat. Tjernobyl är inte en naturlig miljö.
Och med en dåres envishet hävdar jag att människan är en del av naturen. Alltså är det som människan gör lika naturligt som vad t ex myror gör.

Citat:
Så om något sker i naturen så är det naturligt?
Ja. Hur skall man annars definera det?

Citat:
Tack för länkarna. Jodå, jag känner till detta. Jag säger inte heller något om naturliga utrotningar. De flesta utrotningar som sker idag är inte naturliga. De är resultat av människans onaturliga penningbegär.

Aha - där skiljer vi oss - jag anser att ALLT som människan gör - även penningbegär, miljöförstöring och osttillverkning - är naturligt.
Eftersom - människan är en del av naturen.

Givetvis anser inte jag att man skall anstränga sig för att göra sin miljö så jävlig som möjlig. Mitt filosofiska synsätt går utmärkt att förena med snällhet mot barn, djur och äldre, och även att undvika att dumpa olja och kärnbränsle överallt.

Men, jag tror inte att människan kommer att lyckas, ens om vi alla gör vårt värsta, att förstöra naturen eller planeten. Så, jag är optimist.
Citera
2004-04-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Men, jag tror inte att människan kommer att lyckas, ens om vi alla gör vårt värsta, att förstöra naturen eller planeten. Så, jag är optimist.

Eller en pessimistisk domedagsprofet
Citera
2004-04-18, 17:47
Medlem
pr00zaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
jag anser att ALLT som människan gör - även penningbegär, miljöförstöring och osttillverkning - är naturligt.
Eftersom - människan är en del av naturen.

om en 55 årig banktjänsteman våldtar din treårige dotter på en äng så är det naturligt? att bomba afganistan var naturligt? att spruta hormoslyr, ddt m.m så att en hel generation barn föds missbildade är naturligt?.....äh, vi delar inte samma uppfattning om innebörden naturligt det är allt....
Citera
2004-04-18, 21:20
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
om en 55 årig banktjänsteman våldtar din treårige dotter på en äng så är det naturligt? att bomba afganistan var naturligt? att spruta hormoslyr, ddt m.m så att en hel generation barn föds missbildade är naturligt?.....äh, vi delar inte samma uppfattning om innebörden naturligt det är allt....

Jag tror att om jag hade en treårig dotter - och det ovanstående skulle hända - så skulle jag ta en gruvlig hämnd. Vilket också är naturligt.

Nej, det är nog mera en semantisk fråga än en filosofisk ...
Citera
2004-04-18, 23:15
Medlem
Jag ställer mig helt bakom herr Buss' resonemang. Angående banktjänstemannens beteende (jag har för övrigt en dotter på tre):
Det är naturligt att en viss mängd individer av en art "missbildas" både här och där.
Om den här 55-årige proletären (eller vad han nu hade för yrke, varför är det viktigt ?) har en störning i hjärnan, så är det naturligt.
Att han gör stolliga saker därför är också naturligt. Att vi människor, som sociala varelser, har enats om ett slags system för acceptabla/icke acceptabla saker är också naturligt, så att vi spärrar in honom är helt naturligt.

Att jag som far ser skadandet av min avkomma som något fruktansvärt och vill döda den 55-årige statarsonen är också fullt naturligt.

OT: Det kan, i min föreställningsvärd, inte heller förekomma något "övernaturligt". Antingen finns det spöken och sånt, och då är det helt naturligt, eller också så är de bara hjärnspöken, och det är också naturligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in