2004-04-18, 10:23
Citat:
hmmm ok då
Ursprungligen postat av Gargamel
Ta det lugnt pojken, det här är filosofi. Ingenting någon, jag iaf, säger behöver nödvändigtvis spegla vad jag tycker.
Lämna mig utanför diskutionen.
Lämna mig utanför diskutionen.

Citat:
Ja.
Älskar du dina framtida barn? De du inte har dvs...
Citat:
Att man låter regnskogen leva kvar, är det en form av kärlek och respekt?
Ja
Citat:
Den behövs om vi ska kunna bevara de tusentals djurarter som lever där.
Mer än hälften (antagligen) av jordens befolkning har aldrig varit i regnskogen. Vad är det som är så fantastiskt att man måste göra ALLT för att bevara den?
Den behövs för att vi ska ha ett fungerande ekosystem.
Citat:
Absolut
Regnskogar har kommit och gått. Saknar du dem? Är du ledsen för att du aldrig fick uppleva dem?
Citat:
Ja, något oerhört!
Stora, vackra skogar har skövlats ner även här i sverige för att ge rum åt bostäder och annat modernt.
Saknar du även de skogarna?
Saknar du även de skogarna?
Det gör mig uppriktigt förbannad att vi inte kan ta hand om våra skogar.
- Endast 5 % av skogarna nedanför den fjällnära skogen består av gammal naturskog och endast 0,9 % av dessa 5% har permanent skydd mot avverkning (Naturvårdsverket).
Citat:
Nja, kanske inte, men vi håller på att demolera den riktigt rejält.
Det har jag inte påstått heller. Vad menar du vi våldför, dödar och kastar bort? Har jag skrivit nått om död?
Nåja, det jag menade var att vår existens är en så ytterst liten del av hur länge alltet existerat och kommer att fortsätta existera. Ingenting vi gör kommer göra någon som helst skillnad. Tror du på fullt allvar att människan kan få jorden att "gå under"?
Nåja, det jag menade var att vår existens är en så ytterst liten del av hur länge alltet existerat och kommer att fortsätta existera. Ingenting vi gör kommer göra någon som helst skillnad. Tror du på fullt allvar att människan kan få jorden att "gå under"?
Citat:
Förvisso. Du lever ju just nu och inser förhoppningsvis vilket fantastiskt priviliegium det är. Vill du inte dela med dig av detta fantastiska till de som kommer efter oss?
"För att dom också skall få leva!" Varför? Vad går de miste om? Man kan inte gå miste om livet om man aldrig levt.
Citat:
Visst, du har inte nämnt något om det men det är ju reultatet av ett handlande som du förespråkar.
Men?? Var har jag sagt något om det? När har jag nämnt smetig olja, taggtråd och landminor?
Det låter mer som om du pratar om olyckor och krig än miljön.
Det låter mer som om du pratar om olyckor och krig än miljön.
Citat:
Var det inget värre än det så kan jag väl stå ut med det...
Jag vet inte. Det är bara en hypotetisk diskution. 
Jag kanske inte vill pröjsa en massa kronor mer bara för att man bestämt att införa miljövänliga varor.

Jag kanske inte vill pröjsa en massa kronor mer bara för att man bestämt att införa miljövänliga varor.
Citat:
Kan jag väl
Men var ser du att jag är elak eller saknar kärlek och empati??
Skulle uppskatta om du kunde citera den biten.
Skulle uppskatta om du kunde citera den biten.

Jag tycker att dina två ovanstående inlägg genomsyras av avsaknad av empati och kärlek. Tur då att det "bara" är en filosofisk diskussion....