2010-06-07, 18:27
Medlem
Varför är snö & is annorlunda? Båda innehåller ju vatten & är enbart gjord av det?
Jag undrar alltså varför snö är vitt medan is är klart & genomskinligt, när båda innehåller vatten
Citera
2010-06-07, 18:30
Medlem
http://tinyurl.com/2dydlg2
Citera
2010-06-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
http://tinyurl.com/2dydlg2

haha
Citera
2010-06-07, 19:18
Medlem
Flytande_argots avatar
Snö är massor av enskilda små iskristaller vilket ger en väldigt stor reflektionsyta när ljus träffar ett snötäcke. Eftersom en väldigt stor mängd av ljuset studsar tillbaka så uppfattar vi snön som vit. Is däremot är en enda stor klump vilket gör att ljuset inte studsar bort i samma utsträckning. Vatten är ju inte heller vitt medan vattenånga (moln) däremot är det.

Fast jag kan vara ute och cykla nu också så ta min förklaring med en nypa salt till dess att någon smartare kan bekräfta eller dementera det jag skrivit!
Citera
2010-06-07, 23:41
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MazterChief
Varför är snö & is annorlunda? Båda innehåller ju vatten & är enbart gjord av det?
Jag undrar alltså varför snö är vitt medan is är klart & genomskinligt, när båda innehåller vatten
För att det är en jefla massa 'ytor' mellan vatten och luft i snö (pga kristallfomen), vilket leder till en enorm massa reflektion åt alla håll (både inre och yttre).

Typ det Argot sa, med andra ord.

Detsamma gäller för 'is' med mycket luft i. Den är inte genomskinlig, utan ser typ "vit" ut = spridd inre reflektion mellan medier med olika brytningsindex (luft och fryst vatten).
Citera
2010-06-08, 00:02
Medlem
evolutes avatar
Jag tar Flytande Argots och Mr Mojo Risin's svar och extrapolerar till vit färg.

Färgpigmenten i vit färg är genomskinliga. I vit plastfärg så ges färgen vanligtvis av genomskinliga titaniumdioxidpartiklar med slumpmässig form och orientation. Titaniumdioxid har högt brytningsindex jämfört med den omgivande plasten som håller dem samman. När ljus träffar partiklarna reflekteras det runt bland partiklarna och skickas ut i en slumpmässig riktning. Skulle partiklar alla vara platta med den platta sidan utåt så skulle vit färg se ut som en metallisk spegel. Skulle partiklarna ha samma brytningsindex som plasten skulle färgen vara helt genomskinlig eftersom ingen reflektion skulle ske och ljuset skulle bara färdas direkt genom färgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in