Citat:
Ursprungligen postat av gverra
Fast att berätta för elever att de inte når målen gör man väl idag också - och framförallt krävs väl inte betyg för att göra det.
Betyg är ju målrelaterade så det är en bra början i alla fall. Sedan vill jag själv minnas att det var mycket *visk visk* och prat i korridorerna på högstadiet om någon elev underpresterade. På sin höjd blev personen i fråga separerad från klassen i kärnämnen som svenska eller matematik för extrahjälp. Men aldrig var det någon som tydligt sa att eleven var underkänd, och alltså gav vi heller aldrig möjlighet för eleven att bättra sig - eftersom den inte förstod allvaret när ingen säger svart på vitt hur det ligger till. Och där har vi svensk skola idag, med sjunkande resultat och bristande disciplin.
Faktiskt, i Sverige vill vi helst inte kännas vid att en del har elever har det svårare än andra. Jag tycker vi ska ta det problemet på allvar, och inte för att betyg löser det ensamt - men det är en del av den tydlighet som skolan måste visa upp mot eleven och elevens föräldrar. Min tanke är inte att skolans budskap ska vara "IG! HAHA!" utan klart och tydligt att "Du har inte uppnått målen för att bli godkänd och är därmed underkänd. För att bli godkänd måste du lägga ner mer tid på studierna, och vi vill också hjälpa dig med detta".
Dessutom tycker jag det är rimligt att övriga elever får incitament för att prestera högre, och då är betyg ett bra redskap. När man hör Björklunds retorik är det kanske lätt att man får för sig att betyg är det enda som behövs, men det är inte heller sant. Tidigare betyg ska vara en del i en bättre skola, men utöver det måste vi också satsa på mer lärarledd tid i grund- och gymnasieskola, mer av nationella prov samt ett återförstatligande av skolan.