2010-06-07, 00:52
Medlem
Silvermoons avatar
Har en idé att skriva en bok som bygger på mina åsikter om samhället. Eventuellt om min utopi så att säga.

Saken är den att jag inte vet om det är någon idé att skriva den om det inte finns en chans i helvete att få den publicerad. Vad jag har förstått så är det smått omöjligt att få en skönlitterär bok publicerad och jag tror inte det är lättare om man vill släppa en sådan bok som jag tänker på(vet inte vad genren kallas, kan någon komma på?) om man inte är någon känd politiker, tyckare eller debattör.

Är det någon som har något tips på till vilka jag ska vända mig för publicering? Är det månne totalt lönlöst? Finns det någon marknad?

Tack på förhand.

//Micke
Citera
2010-06-07, 00:57
Medlem
19mathias90s avatar
Det finns alltid marknad för bra böcker. Problemet är hur du skriver en bra bok som sticker ut.
Citera
2010-06-07, 01:04
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19mathias90
Det finns alltid marknad för bra böcker. Problemet är hur du skriver en bra bok som sticker ut.

Jag tror att själva bokskrivandet är mitt minsta problem faktiskt. Jag känner inte till många liknande böcker alls faktiskt.

Funderar på att göra den i lite skönlitterär dokumentarisk stil som 1984 vilket definitivt skulle göra den mer läsvänlig och intressant men samtidigt så sjukt mycket svårare att skriva. Kanske en blandning, vad vet jag. Det löser sig.

Den stora frågan är vilken genre den hamnar inom och vilka förlag som släpper sådana böcker.
Citera
2010-06-07, 10:12
Medlem
Caves avatar
Om du ämnar bedriva någon form av politisk opinionsbildning med din bok finns ju en rad tankesmedjor som trycker och i viss mån ger ut böcker med politisk anknytning. Timbro, Arena, Ordfront förlag osv.
Citera
2010-06-07, 11:03
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cave
Om du ämnar bedriva någon form av politisk opinionsbildning med din bok finns ju en rad tankesmedjor som trycker och i viss mån ger ut böcker med politisk anknytning. Timbro, Arena, Ordfront förlag osv.

Tja, eftersom jag kastar skit både till höger och vänster(kunde inte hålla mig, hehe) så blir det svårt bilda någon opinion annat än mot politik som den ser ut idag över huvud taget. Men jag ska kolla in de förlag du nämnt. Tack så mycket.
Citera
2010-06-07, 14:53
Medlem
General Nogis avatar
Är boken i samma stil som din blogg, dvs, enligt min ringa mening, tämligen intetsägande? Det kan nog iofs gå hem i stugorna... Hys dock inte för stora hopp. Dessutom finns ju alltid print-on-demand. Men i så fall gör dina läsare en tjänst och kör texten genom en stavningskontroll. Egennamn, inklusive namn på länder, områden och orter stavas alltid med inledande stor bokstav.
Senast redigerad av General Nogi 2010-06-07 kl. 14:57.
Citera
2010-06-07, 15:29
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Är boken i samma stil som din blogg, dvs, enligt min ringa mening, tämligen intetsägande? Det kan nog iofs gå hem i stugorna... Hys dock inte för stora hopp. Dessutom finns ju alltid print-on-demand. Men i så fall gör dina läsare en tjänst och kör texten genom en stavningskontroll. Egennamn, inklusive namn på länder, områden och orter stavas alltid med inledande stor bokstav.

Min blogg är som ett bollplank just nu, som mest är till för att jag ska få vädra mina åsikter och se dom själv svart på vitt. Att den inte är helt korrekt vad gäller grammatik, stavning och liknande är jag väl medveten om. Jag skriver bäst på natten och då är jag inte helt 100 på korrekturläsningen.

Boken skulle innehålla dessa åsikter, och flera andra som är mer eller mindre kontroversiella. Dessutom skulle en eventuell bok vara betydligt mer sammanhållen och lättläst än min blogg. Jag vill inte skapa en bok som får folk att somna utan snarare öppna folks ögon och inse vårt nuvarande samhälles brister fast genom att visa mina idéer på det perfekta samhället istället för att som med min blogg peka ut fel och vart dom ligger.
Senast redigerad av Silvermoon 2010-06-07 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in