2010-06-06, 19:55
Medlem
Phaethons avatar
Flyttade för några månader sen in i en trea tillsammans med en polare. Vi står båda som lägenhetsinnehavare på kontraktet, och delar således på hyran. Nu har han bestämt sig för att flytta tillbaka till sin hemstad helt plötsligt, och tycker att vi ska säga upp lägenheten denna månaden så att han ska kunna flytta när hans anställning här går ut i augusti.

Jag är inte speciellt sugen på att flytta härifrån, och kommer därför att vägra att skriva under något uppsägningsavtal, men undrar lite huruvida han kan säga upp lägenheten ändå?
Citera
2010-06-06, 19:59
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phaethon
Flyttade för några månader sen in i en trea tillsammans med en polare. Vi står båda som lägenhetsinnehavare på kontraktet, och delar således på hyran. Nu har han bestämt sig för att flytta tillbaka till sin hemstad helt plötsligt, och tycker att vi ska säga upp lägenheten denna månaden så att han ska kunna flytta när hans anställning här går ut i augusti.

Jag är inte speciellt sugen på att flytta härifrån, och kommer därför att vägra att skriva under något uppsägningsavtal, men undrar lite huruvida han kan säga upp lägenheten ändå?

Varför måste ni säga upp den? Kan han inte bara meddela hyresvärden att han flyttar ut och ej längre skall stå på kontraktet, samt att du står kvar som ensam lägenhetsinnehavare?
Citera
2010-06-06, 19:59
Medlem
Maximus23s avatar
han kan säga upp sin del av hyreskontraktet o skriva över det helt o hållet på dig..
Citera
2010-06-06, 21:18
Medlem
Phaethons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Varför måste ni säga upp den? Kan han inte bara meddela hyresvärden att han flyttar ut och ej längre skall stå på kontraktet, samt att du står kvar som ensam lägenhetsinnehavare?

Jag kan inte stå som ensam innehavare då min inkomst inte är tillräcklig i förhållande till hyran, det som gjorde att vi fick kontraktet var just att vi var två stycken som delade på den.
Citera
2010-06-06, 21:21
Medlem
Citat:
Jag kan inte stå som ensam innehavare då min inkomst inte är tillräcklig i förhållande till hyran, det som gjorde att vi fick kontraktet var just att vi var två stycken som delade på den.
Du har inga föräldrar som kan gå i borgen åt dig?
Citera
2010-06-06, 21:29
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Det är ditt problem du får leta efter en ny inneboende eller flytta till en billigare lgh.
Citera
2010-06-06, 21:29
Medlem
fordonsförarens avatar
Självklart kan han säga upp lägenheten, tänkte du att han skulle vara tvungen att bo med dig där resten av sitt liv? Har du inte råd att bo i den själv får du väl flytta eller ta in en ny person.
Citera
2010-06-06, 21:31
Medlem
Phaethons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Självklart kan han säga upp lägenheten, tänkte du att han skulle vara tvungen att bo med dig där resten av sitt liv? Har du inte råd att bo i den själv får du väl flytta eller ta in en ny person.

Tänkte mest på att det är vi båda som står på kontraktet, och att det inte går att säga upp så länge någon av oss inte vill skriva under en uppsägning.
Citera
2010-06-06, 21:32
Medlem
Citat:
Tänkte mest på att det är vi båda som står på kontraktet, och att det inte går att säga upp så länge någon av oss inte vill skriva under en uppsägning.
Livegenskapen avskaffades för länge sedan i Sverige, som tur är.
Citera
2010-06-06, 23:33
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Jodå det går utmärkt. Annars kan man flytta tillsammans med en tjej och om förhållandet spricker så vägrar man bara att säha upp kontraktet så tvingar man henne att bo kvar.... tror du det fungerar så?
Citera
2010-07-27, 14:42
Medlem
burfogels avatar
Ett tips är att be kompisen stå kvar som borgenär istället för hyresgäst, men det betvivlar jag på att han vill. Hur gick det?
Citera
2010-07-27, 14:57
Medlem
Phaethons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Ett tips är att be kompisen stå kvar som borgenär istället för hyresgäst, men det betvivlar jag på att han vill. Hur gick det?

Jodå, jag fann en ny hyresgäst som var villig att ta hans del av kontraktet, så allt är frid och fröjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in