Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-06, 19:24
Medlem
Hej!

Min dator lade precis av och ville göra en reparation vid uppstart. Efter denna reparation kan jag inte längre logga in, fingeravtrycket fungerar ej och mitt lösenord är plötsligt felaktigt. Finns det någon som upplevt liknande sak eller är det helt kört?

Har en massa viktiga grejor på den, är det möjligt att koppla in hårddisken på min stationära?

Datorn är en Dell XPS M1530.
Citera
2010-06-06, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppjerka
Hej!

Min dator lade precis av och ville göra en reparation vid uppstart. Efter denna reparation kan jag inte längre logga in, fingeravtrycket fungerar ej och mitt lösenord är plötsligt felaktigt. Finns det någon som upplevt liknande sak eller är det helt kört?

Har en massa viktiga grejor på den, är det möjligt att koppla in hårddisken på min stationära?

Datorn är en Dell XPS M1530.

Om du startar datorn i felsäkertläge genom kommandotolken så kan du resetta ditt lösenord där har jag för mig.
Citera
2010-06-06, 20:28
Medlem
Vet du hur?

Jag kommer bara till samma skärm. Fattar inte vad som har hänt. En ny ruta med "Annan användare" har dykt upp också, trots att det bara har funnits ett konto på datorn.

Försökte köra ophcrack men det funkade inte.

Måste jag försöka dra ut hårddisken eller finns det någon schysst boot-CD som gör att man kan komma åt lite filer och så?
Citera
2010-06-06, 21:19
Medlem
shmas avatar
hirens boot cd är nog kanon för dig, osäker dock om man kan nolla lösenord i den. Annars finns det andra bootdiscar som ordnar sådant med.
Citera
2010-06-06, 22:37
Medlem
Sä länge jag kan dra över några av filerna så är det bra. Kan man köra bootdiscen till det? Nolla lösenordet verkar jag kunna glömma, verkar vara en hög riktigt korrupta systemfiler.

Så får jag bara över mina filer (en jävla massa forskningsresultat som jag backupat för dåligt ) så kan jag kasta skitburken sen...
Citera
2010-06-07, 18:09
Medlem
shmas avatar
Ja det är inga problem med hirens bootdisc.
Förmodligen kan du nog fixa systemfelet med, men jag skulle nog backup'a innan.
Det finns bland annat program så du kan klona hela din hårddisk till skiva/usbhårddisk etc etc. Ladda hem den du, så ror du det i land enkelt. Själva menyerna och programmen är ganska lättförståerliga om man kan engelska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in