2010-06-06, 17:15
Medlem
Zoems avatar
Bara undrar hur jag ska köra. Jag väger 100 cirkus och deffar för närvarande. Är det höga reps man ska köra med då? För jag har fått höra två olika sidor.

Och hur många reps ska det vara/hur mycket ska jag gå ner? Tex i hantelpress kör jag 45 kg i varje hantel. Hur mycket ska jag gå ner då?

Tack för alla svar
Citera
2010-06-06, 17:25
Medlem
Lanzals avatar
Man brukar säga att vid deff så kör man lägre reps för att inte förlora styrka.
Citera
2010-06-06, 17:43
Medlem
Prometeuss avatar
Det beror väl på vad man har för mål? Men eftersom det tydligen är helt okej att anta att det bara är muskelvolym som räknas så antar jag istället att det är uthållighet som räknas - således ja! Många reps!
Citera
2010-06-06, 17:48
Medlem
Mr-andersons avatar
Du kör väl på som vanligt bara om du inte ändrat ditt mål?
Citera
2010-06-06, 17:48
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Det beror väl på vad man har för mål? Men eftersom det tydligen är helt okej att anta att det bara är muskelvolym som räknas så antar jag istället att det är uthållighet som räknas - således ja! Många reps!

Innovativt
Citera
2010-06-06, 18:54
Medlem
flaggantopps avatar
Jag hade "underhållningstränat" alltså hållt igång musklerna på samma vikt genom hela deffen, men vad vet ja Skulle själv gärna vilja ha svar på frågan och om mitt påstående stämmer
Citera
2010-06-06, 19:12
Medlem
Blezzas avatar
8-12 reps under deff är väl normen.. Provar just nu att köra många reps med inte så hög vikt, som ett test.
Citera
2010-06-06, 19:13
Medlem
Thomaspunkts avatar
Mellan 4-6 siktar jag på nu under diet. Visst beror det på vilken övning också men oftast.
Citera
2010-06-06, 19:21
Medlem
Lanzals avatar
Varför man ofta försöker att köra lågt repsantal är på grund av att man vid viktnedgång ofta förlorar muskler så då brukar man tycka att låga repsantal kommer att hålla kvar musklerna eftersom att styrkan inte nödvändigtvis kommer att minska (låga repsantal gör att du blir starkare medan fler reps gör att du får mer volym).
Citera
2010-06-06, 19:26
Medlem
KloBengans avatar
Ser ingen poäng i att volymträna under deff, du kommer ändå inte att bygga någon nämnvärd massa under denna perioden. Då är det väl smartare att satsa på att bli starkare under tiden istället?
Citera
2010-06-06, 19:31
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blezza
8-12 reps under deff är väl normen.. Provar just nu att köra många reps med inte så hög vikt, som ett test.

"
Det är att rekommendera att du under deffperioden tränar tung styrketräning, eftersom denna håller din förbränning uppe och stimulerar din kropp att behålla muskelmassa som inga andra motionsformer, även under lågt energiintag. Att du fortsätter med din tunga träning är bara bra och stimulerar anabola hormoner och verkar till att kroppen bevarar muskelmassa."

http://forum.body.se/showthread.php?t=22347
Citera
2010-06-06, 19:53
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
"
Det är att rekommendera att du under deffperioden tränar tung styrketräning, eftersom denna håller din förbränning uppe och stimulerar din kropp att behålla muskelmassa som inga andra motionsformer, även under lågt energiintag. Att du fortsätter med din tunga träning är bara bra och stimulerar anabola hormoner och verkar till att kroppen bevarar muskelmassa."

http://forum.body.se/showthread.php?t=22347
Coolt! Jag gör så även själv, men det är mest för psyket. Är inte kul att minska för mycket i vikt, drar hellre ner på ett par reps då.

Tror dock inte att kroppen bevarar mer muskelmassa av att köra såhär jämfört med tex 10 resp. Bara man styrketränar och äter mindre energi än vad man behöver så skall det gå bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in