• 1
  • 2
2010-06-07, 15:57
Medlem
MrLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriscenter
jo kollar man 70 år tillbaka i tiden, men tiderna förändras ju, tror man får en mer rättvis bild om man kollar 10-15 år tillbaka i tiden.

Ja börjar man spara nu efter en stor nergång så är chanserna bättre för en ännu högre avkastning.
Citera
2010-06-07, 16:37
Medlem
va nyss på banken, ja inte är de gamla där inte, fick sitta och förklara vad vissa saker var, jättesvåra saker som att det där är ett datum exempelvis. Jaja, jag tror det är kört vilket som, jag nolltaxerar i sverige, det kommer ställa till det, har all inkomst från Norge.
Citera
2010-06-07, 17:23
Medlem
Frågar du på banken så vill de självklart att du amorterar så lite som möjligt och istället investerar i deras fonder. Bankens säljare ger självklart råd som banken tjänar så mycket som möjligt på.
Citera
2010-06-07, 23:06
Medlem
LkpgHardcores avatar
Citat:
va nyss på banken, ja inte är de gamla där inte, fick sitta och förklara vad vissa saker var, jättesvåra saker som att det där är ett datum exempelvis. Jaja, jag tror det är kört vilket som, jag nolltaxerar i sverige, det kommer ställa till det, har all inkomst från Norge.

Har vi hittat en sjöman?...mmmm.

Tror inte banken kommer neka dej ett lån, isf ta kontakt med en norsk bank. Problem solved!
Citera
2010-06-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LkpgHardcore
Har vi hittat en sjöman?...mmmm.

Tror inte banken kommer neka dej ett lån, isf ta kontakt med en norsk bank. Problem solved!

Nej för fan jag skulle spy varje dag, sjön är inte min grej.

Jag kan hamna i ett dilemma här, jag får ej låna i en svensk bank för att köpa lägenhet i norge, kan tänka mig desamma gäller en norsk bank för köp i sverige. Detta vet jag redan. Nu gäller det dock en svensk bank och en lägenhet i Sverige. Hon jag pratade med tog upp att jag tjänade pengar i Norge, det var ej positivt, vet ej varför, någon som har någon idee om varför? Jag sade som det var, jag vägrar jobba för 25000 i sverige när jag får 50000 där för lägre arbetstid.
Citera
2010-06-10, 22:43
Medlem
Citat:
Nej för fan jag skulle spy varje dag, sjön är inte min grej.

Jag kan hamna i ett dilemma här, jag får ej låna i en svensk bank för att köpa lägenhet i norge, kan tänka mig desamma gäller en norsk bank för köp i sverige. Detta vet jag redan. Nu gäller det dock en svensk bank och en lägenhet i Sverige. Hon jag pratade med tog upp att jag tjänade pengar i Norge, det var ej positivt, vet ej varför, någon som har någon idee om varför? Jag sade som det var, jag vägrar jobba för 25000 i sverige när jag får 50000 där för lägre arbetstid.

Prova en annan bank, det kan omöjligt vara så att du inte kan få låna därför att du valt bort svenska pisslöner till förmån för rejäla norska dito. Prova en bank som är verksam i både Norge och Sverige, mycket möjligt att det underlättar. Å du husker vel BSUen?

On topic: Jag amorterar för fulla muggar, men så har jag heller aldrig förstått hur man kan jämföra en säkert vinst genom att amortera med högriskinvesteringar på börsen där det mesta bygger på oändlig tillväxt ("7% om året i genomsnitt") i en ändlig värld. Perioder av låg ränta är ypperliga tillfällen att amortera hårt.

Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
Ja börjar man spara nu efter en stor nergång så är chanserna bättre för en ännu högre avkastning.

Är det, om vi nu pratar Stockholmsbörsen, innevarande års +6% eller föregående års +44% som du betecknar som "en stor nedgång"?
Citera
2010-06-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Prova en annan bank, det kan omöjligt vara så att du inte kan få låna därför att du valt bort svenska pisslöner till förmån för rejäla norska dito. Prova en bank som är verksam i både Norge och Sverige, mycket möjligt att det underlättar. Å du husker vel BSUen?

On topic: Jag amorterar för fulla muggar, men så har jag heller aldrig förstått hur man kan jämföra en säkert vinst genom att amortera med högriskinvesteringar på börsen där det mesta bygger på oändlig tillväxt ("7% om året i genomsnitt") i en ändlig värld. Perioder av låg ränta är ypperliga tillfällen att amortera hårt.

Är det, om vi nu pratar Stockholmsbörsen, innevarande års +6% eller föregående års +44% som du betecknar som "en stor nedgång"?

gick bra, fick låna 100% om ja ville. Tydligen dög de norska penningan ändå hehe
Citera
2010-06-11, 10:35
Medlem
MrLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny

Vi är fortfarande en bra bit ifrån nivåerna 2007. OMX Stockholm låg över 420 och nu ligger vi på 317.
Det betecknar jag som en stor nedgång JA.
Citera
2011-01-19, 16:55
Medlem
Det här är förvirrande för mig då alla säger och tycker olika.
Jag har ett lån på 1 350 000:- efter att jag lagt 150 000:- i kontantinsats i en lägenhet som jag köpte för 1 500 000:-

Jag har ca 200 000:- som jag skulle kunna betala av på lånet men gör inte det för det gör så lite i skillnad varje månad i vad vi betalar i ränta.

Det känns som att jag kan investera dom 200 000:- någon annanstans och tjäna mer på dom.

Har jag fel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in